В Україні діє Закон «Про адміністративну процедуру». Він покликаний захищати права громадян у відносинах з органами держвлади та місцевого самоврядування, зокрема у ЦНАПах.

Закон закріплює в Україні європейський підхід: держава має бути партнером громадянина, а не контролером. Її завдання — допомагати людям реалізовувати свої права. Для цього закон дає зрозумілі інструменти: від права бути почутим і отримати чітке обґрунтування рішення до можливості швидко оскаржити неправомірні дії чи рішення органу.

Розповідаємо далі, які права має кожен громадянин під час отримання адмінпослуг і як ними скористатися:

♦  У мене вимагають паперовий документ, який є в Дії, чи це ок?

Ні. Орган не має права вимагати від вас документи, які вже є в публічних реєстрах. Наприклад: свідоцтво про народження, витяг про місце проживання чи картку платника податків. Посадовець повинен самостійно отримати ці дані з реєстрів.

♦  Мені відмовляють у послузі. Чи повинні мені пояснити причину?

Обов’язково. Будь-яке негативне рішення повинно містити зрозуміле обґрунтування. Якщо його немає, таке рішення можна легко скасувати при оскарженні.

До того ж перед ухваленням негативного рішення орган зобов’язаний дати вам змогу пояснити позицію, надати документи або докази.

♦  Як дізнатися, куди подавати скаргу?

Орган зобов’язаний вказати в рішенні порядок оскарження: куди звертатися і в які строки.

Крім того, дія рішення за вашим клопотанням зупиняється на час розгляду скарги (за винятками, визначеними спеціальними законами).

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.

Фото з відкритих джерел.