Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 4019 звернень, у тому числі найбільше:
- Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки — 541;
- Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин — 491;
- Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів — 446;
- Комітетом з питань освіти, науки та інновацій — 411;
- Комітетом з питань правоохоронної діяльності — 362;
- Комітетом з питань правової політики — 260;
- Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики — 228;
- Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування — 211;
- Комітетом з питань економічного розвитку — 125;
- Комітетом з питань гуманітарної та інформаційної політики — 122;
- Комітетом з питань аграрної та земельної політики — 109 звернень.
Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України упродовж січня — вересня 2025 року розглянуто 1102 пропозиції, заяви і скарги громадян, з них:
- депутатська фракція політичної партії «Слуга народу» — 462;
- депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» — 145;
- депутатська фракція політичної партії «Європейська солідарність» — 120;
- депутатська фракція політичної партії «Голос» — 107;
- депутатська група «Довіра» — 81;
- депутатська група «Партія «За майбутнє» — 69;
- депутатська група «Відновлення України» — 62;
- депутатська група «Платформа за життя та мир» — 56 пропозицій, заяв і скарг громадян.
До керівництва парламенту звернулися 600 осіб, з них 407 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.
Народним депутатам України направлено 171,427 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 5,836 тис. звернень менше, ніж у січні — вересні 2024 року.
Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 201,717 тис. звернень громадян, з яких 200,131 тис. (99%) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.
Порівняно з січнем — вереснем 2024 року на 2042 (у 1,1 раза) збільшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 33,779 тис., що містять 1,674 249 млн підписів.
У пошті на адресу парламенту у 1,6 раза зменшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку (з 307,065 тис. (78,3% загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України) у січні — вересні 2024 року) до 188,469 тис. (49,8%) у січні — вересні 2025 року. Також дещо зменшилися кількість та питома вага звернень, що надійшли до парламенту від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, — з 10417 (2,7%) у січні — вересні 2024 року до 7737 (2,1%) у січні — вересні 2025 року. Натомість у 2,5 раза та майже утричі відповідно збільшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою, — з 67,609 тис. (17,2%) у січні — вересні 2024 року до 169,184 тис. (44,7%) у січні — вересні 2025 року. Також у 2,4 раза та у 2,5 раза відповідно збільшилися кількість та питома вага звернень, поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, — з 4,820 тис. (1,2%) у січні — вересні 2024 року до 11,575 тис. (3,1%) у січні — вересні 2025 року. У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.
У системі «Електронні петиції» на офіційному вебсайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 272 електронні повідомлення, з них 83 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 191 — відхилено.
Загалом упродовж січня — вересня 2025 року в системі «Електронні петиції» на офіційному вебсайті Верховної Ради України зареєструвалися 43,277 тис. громадян.
У звітному періоді одна електронна «Петиція щодо недопущення прийняття законопроектів № 12429 від 20.01.2025 та № 12430 від 20.01.2025» (автор Володимир Сколоздра) набрала необхідну кількість голосів на свою підтримку та була направлена Голові Верховної Ради України для забезпечення її розгляду у порядку, передбаченому главою 361 Регламенту Верховної Ради України.
Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному вебсайті Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 90 електронних звернень, що були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.
Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня — вересня 2025 року звернулися 97,747 тис. виборців, розглянуто 55,379 тис. письмових звернень, проведено 7328 особистих прийомів та 7599 зустрічей з виборцями.
Результати аналізу статистичних даних у регіональному розрізі свідчать про збільшення порівняно з січнем — вереснем 2024 року кількості звернень з Одеської — 54,325 тис. (+40,092 тис.), Полтавської — 35,809 тис. (+14,496 тис.), Миколаївської — 18,123 тис. (+11,040 тис.), Волинської — 14,237 тис. (+9,601 тис.), Дніпропетровської — 48,822 тис. (+7,549 тис.), Рівненської — 15,473 тис. (+6,008 тис.) Сумської — 6,698 тис. (+4,122 тис.) областей. Водночас порівняно з січнем — вереснем 2024 року істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Львівської — 3,677 тис. (-20,801 тис.), Вінницької — 11,944 тис. (-16,203 тис.), Харківської — 18,805 тис. (-10,712 тис.), Запорізької — 8,400 тис. (-9,572 тис.), Івано-Франківської — 4,206 тис. (-9,136 тис.), Житомирської — 3,634 тис. (-6,880 тис.), Хмельницької — 4,401 тис. (-6,671 тис.), Чернівецької — 419
(-5,738 тис.), Кіровоградської — 2,408 тис. (-3,646 тис.), Київської — 20,158 тис. (-3,294 тис.) областей та з м. Києва — 78,935 тис. (-11,033 тис.).
Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери — 71,329 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців — 23,452 тис., підприємці — 14,786 тис., працівники бюджетної сфери — 13,353 тис., журналісти — 8820, військовослужбовці — 7866, робітники — 7634, адвокати — 6610, здобувачі освіти — 6505, волонтери — 5146, особи, що позбавлені волі, та особи, воля яких обмежена, — 4336, служителі релігійних організацій — 3485, безробітні — 3122, державні службовці — 389, селяни — 74.
З числа осіб пільгових категорій 50,996 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю I—III груп, 23,291 тис. — від учасників бойових дій, 20,169 тис. — від учасників війни, 19,819 тис. — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 15,853 тис. — від ветеранів військової служби, 13,631 тис. — від учасників АТО/ООС, 11,976 тис. — від переселенців або внутрішньо переміщених осіб, 11,386 тис. — від осіб з інвалідністю з дитинства, 10,874 тис. — від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 4716 — від ветеранів праці, 4171 — від дітей війни, 1868 — від багатодітних сімей, 1858 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 999 — від членів сімей загиблих, 950 — від одиноких матерів.
Упродовж січня — вересня 2025 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 637,615 тис. питань, що на 37,929 тис. більше, ніж у січні — вересні 2024 року.
За рахунок надходження до парламенту масових звернень з пропозиціями до законопроєктів на правоохоронну тематику у пошті Верховної Ради України найактуальнішими виявилися питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації — 174,301 тис. (27,3% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,3 раза (+37,634 тис.) більше, ніж у січні — вересні 2024 року.
Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 57,764 тис. (33,1% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем — вереснем 2024 року зросла у 3,6 раза (+41,498 тис.).
Незважаючи на деяке зменшення кількості та питомої ваги серед питань на правоохоронну тематику, актуальними залишалися скарги на дії працівників правоохоронних органів — 28,858 тис. (16,6% загальної кількості правоохоронних питань) у січні — вересні 2025 року проти 35,152 тис. (25,7%) у січні — вересні 2024 року, тяганину із слідством, незаконні методи ведення слідства — 15,811 тис. (9,1%) у січні — вересні 2025 року проти 27,938 тис. (20,4%) у січні — вересні 2024 року, звернення щодо виконання судових рішень — 6984 (4,0%) у січні — вересні 2025 року проти 9138 (6,7%) у січні — вересні 2024 року.
Натомість у 1,1 раза збільшилася кількість скарг на дії працівників органів прокуратури (з 13,752 тис. (10,1% загальної кількості правоохоронних питань) у січні — вересні 2024 року до 14,841 тис. (8,5%) у січні — вересні 2025 року), в 1,8 раза — на судові рішення та вироки (з 3068 (2,2%) у січні — вересні 2024 року до 5605 (3,2%) у січні — вересні 2025 року), у 1,2 раза — повідомлень про порушення законодавства про звернення громадян (з 5331 (3,9%) у січні — вересні 2024 року до 6151 (3,5%) у січні — вересні 2025 року).
У січні — вересні 2025 року одержано 8246 звернень щодо розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, обміну військовополонених (4,7% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Надходження до парламенту значної кількості масових звернень з пропозиціями до законопроєктів на соціальну тематику та щодо соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС спричинило суттєве збільшення у пошті Верховної Ради України кількості питань соціальної політики та соціального захисту населення — 108,721 тис. (17,1% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2,8 раза більше, ніж у січні — вересні 2024 року.
Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 38,307 тис. (35,2% загальної кількості питань соціального спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем — вереснем 2024 року зросла у 7,5 раза (+33,189 тис.).
В умовах дії воєнного стану надзвичайної актуальності набули питання соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС — 32,754 тис. (30,1 % загальної кількості питань соціального спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 26,5 раза більше, ніж у січні — вересні 2024 року.
Також у 2,4 раза збільшилася кількість звернень щодо державної соціальної політики (з 3214 (8,2% загальної кількості питань соціального спрямування) у січні — вересні 2024 року до 7682 (7,1%) у січні — вересні 2025 року), у 2,7 раза — скарг на дії та бездіяльність працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України (з 1769 (4,5%) у січні — вересні 2024 року до 4709 (4,3%) у січні — вересні 2025 року), в 1,2 раза — щодо отримання соціальних виплат, субсидій (з 3993 (10,1%) у січні — вересні 2024 року до 4694 (4,3%) у січні — вересні 2025 року), в 1,2 раза — щодо реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю (з 2940 (7,5%) у січні — вересні 2024 року до 3473 (3,2%) у січні — вересні 2025 року).
Залишилася майже незмінною кількість звернень з питань призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії — 5265 (4,8% загальної кількості питань соціального спрямування) у січні — вересні 2025 року проти 5166 (13,2%) у січні — вересні 2024 року.
Натомість у 1,8 раза зменшилася кількість прохань про сприяння у наданні матеріальної допомоги — 5315 (4,9% загальної кількості питань соціального спрямування) у січні — вересні 2025 року проти 9407 (23,9%) у січні — вересні 2024 року, в 2,2 раза — щодо надання пільг особам, які мають на це право — 1053 (1,0%) у січні — вересні 2025 року проти 2382 (6,0%) у січні — вересні 2024 року.
Попри зменшення у 2,9 раза, порівняно з січнем — вереснем 2024 року, не втратили актуальності питання обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 68,100 тис. (10,7% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).
Серед питань на оборонну тематику найчисленнішими залишаються пропозиції до законодавства — 18,220 тис. (26,8% загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), хоча їх кількість порівняно з січнем — вереснем 2024 року скоротилася у 9,1 раза.
У 8,8 раза збільшилася кількість питань щодо міждержавних відносин України (з 1264 (0,6% загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин) у січні — вересні 2024 року до 11075 (16,3%) у січні — вересні 2025 року), в 6,3 раза — державної політики у сфері національної безпеки (з 972 (0,5 %) у січні — вересні 2024 року до 6093 (8,9 % у січні — вересні 2025 року), в 2,4 раза — державної політики в оборонній сфері (з 1196 (0,6 %) у січні — вересні 2024 року до 2930 (4,3 %) у січні — вересні 2025 року). Натомість в 2,7 раза (з 17,208 тис. (8,7%) у січні — вересні 2024 року до 6492 (9,5%) у січні — вересні 2025 року) зменшилася кількість звернень з питань Збройних Сил України, їх реформування, переходу до професійної армії.
Непоодинокими були питання щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації — 9741 (14,3%), проходження військової служби — 4172 (6,1%).
Не залишалася поза увагою громадян і діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 53,783 тис. (8,4% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,5 раза більше, ніж у січні — вересні 2024 року. Більшість з них — 29,770 тис. (55,4% загальної кількості питань щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України) — стосувалися питань діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.
У 1,8 раза збільшилася кількість відгуків щодо діяльності Кабінету Міністрів України та його членів (з 6380 (18,1%) у січні — вересні 2024 року до 11439 (21,3%) у січні — вересні 2025 року), в 3,6 раза — щодо суспільно-політичних подій в країні та за кордоном (з 1524 (4,3%) у січні — вересні 2024 року до 5449 (10,1%) у січні — вересні 2025 року), в 8,1 раза — щодо діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (з 669 (1,9%) у січні — вересні 2024 року до 5421 (10,1%) у січні — вересні 2025 року).
Завдяки надходженню численних звернень з пропозиціями щодо аграрного законодавства у пошті парламенту збільшилася кількість питань аграрної політики і земельних відносин — 26,792 тис. (4,2% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 3,5 раза (+19,204 тис.) більше, ніж у січні — вересні 2024 року.
Здебільшого порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 24,984 тис. (93,3% загальної кількості питань аграрного спрямування, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем — вереснем 2024 року зросла у 7,6 раза (+21,712 тис.).
У зверненнях до Верховної Ради України також порушувалися питання фінансової, податкової та митної політики — 23,703 тис. (3,7% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), діяльності центральних органів виконавчої влади — 22,579 тис. (3,5%), освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності — 22,295 тис. (3,5%), охорони здоров’я — 21,768 (3,4%), житлової політики — 18,253 тис. (2,9%), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 16,518 тис. (2,6%) тощо.
Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроєктів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.
Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.