За участю народних депутатів України — членів Комітету, а також представників центральних органів виконавчої влади та громадських об’єднань відбулися засідання підкомітетів Комітету з питань освіти, науки та інновацій.

І. На засіданні підкомітету з питань загальної середньої, інклюзивної освіти та освіти на тимчасово окупованих територіях народні депутати України — члени Комітету розглянули та запропонували Комітету з питань освіти, науки та інновацій рекомендувати Верховній Раді України проєкт закону «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо державної підтримки функціонування груп подовженого дня у школах» (реєстр. № 13558) відхилити.

ІІ. На засіданні підкомітету з питань вищої освіти народні депутати України — члени Комітету розглянули та запропонували Комітету з питань освіти, науки та інновацій рекомендувати Верховній Раді України проєкт закону «Про внесення змін до статті 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо збільшення строків накладання адміністративного стягнення за правопорушення щодо булінгу (цькування) учасника освітнього процесу» (реєстр. № 14127 від 17.10.2025) прийняти за основу.

ІІІ. На засіданні підкомітету з питань професійної та фахової передвищої освіти народні депутати України — члени Комітету розглянули та запропонували Комітету з питань освіти, науки та інновацій рекомендувати Верховній Раді України:

проєкт закону України «Про безпеку та інтероперабельність залізничного транспорту України» (реєстр. № 14174 від 31.10.2025) прийняти за основу;

проєкт закону України «Про підвищення безпеки функціонування та інтероперабельність залізничного транспорту України» (реєстр. № 14174-1 від 17.11.2025) відхилити.

Розглянуто результати вступної кампанії 2025 року

17 грудня 2025 року під головуванням голови Комітету Сергія Бабака відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій.

У засіданні взяли участь народні депутати України — члени Комітету, представники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Офісу Президента України, Міністерства освіти і науки України, Українського центру оцінювання якості освіти. Загалом понад 40 учасників.

Під час засідання народні депутати України — члени Комітету розглянули 3 питання Порядку денного засідання:

Про результати вступної кампанії-2025, у тому числі результати експериментального проєкту запровадження державних грантів на здобуття вищої освіти

Під час засідання були комплексно розглянуті результати вступної кампанії 2025 року, включно з реалізацією експериментального проєкту із запровадження державних грантів на здобуття вищої освіти.

Особливу увагу приділено аналізу виконання державного замовлення, динаміці вступу та випуску за різними рівнями освіти, а також результатам складання вступних випробувань для магістратури й аспірантури, у тому числі в межах спеціально організованої сесії. Окремо було розглянуто практику застосування державної цільової підтримки для окремих категорій вступників та питання вступу іноземних громадян у 2025 році.

За результатами обговорення Комітет відзначив, що формування та розміщення державного замовлення у 2025 році здійснювалося з урахуванням воєнно-політичної ситуації, актуальних потреб держави у фахівцях для відновлення країни та забезпечення національної безпеки, а також соціальних викликів, пов’язаних із зростанням кількості осіб пільгових категорій. Прийняті Урядом рішення щодо обсягів державного замовлення та його фінансування загалом відображають стратегічну переорієнтацію державної політики на інженерно-технічні, аграрні, медичні, транспортні та безпекові напрями підготовки кадрів, що відповідає поточним і перспективним потребам суспільства та економіки.

Комітет також позитивно оцінив результати реалізації експериментального проєкту з надання державних грантів на здобуття вищої освіти як інструменту розширення доступу до освіти та підвищення адресності державної підтримки. За підсумками розгляду було підтверджено доцільність подальшого удосконалення законодавчих і нормативних механізмів формування державного замовлення та державної цільової підтримки з метою підвищення ефективності використання бюджетних коштів, забезпечення балансу між потребами ринку праці та освітніми можливостями, а також сталого розвитку системи освіти і науки в умовах післявоєнного відновлення України.

Про внесення змін до складу робочої групи для підготовки проєкту закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам» (реєстр. № 10399 від 10.01.2024) до другого читання

Заслухавши інформацію голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергія Бабака, Комітет одностайно прийняв рішення внести зміни до складу робочої групи для підготовки проєкту закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо фінансування здобуття вищої освіти та надання державної цільової підтримки її здобувачам» до другого читання (реєстр. № 10399 від 10.01.2024), призначивши головою цієї робочої групи Бабака Сергія Віталійовича — народного депутата України, голову Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, та внести зміни до назви посади члена робочої групи Сича Олександра Володимировича у зв’язку з його призначенням на посаду помічника-консультанта народного депутата України Ольги Коваль.

Про затвердження складу робочої групи щодо підготовки проєкту закону України «Про пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності» (реєстр. 
№ 13629 від 15.08.2025) до другого читання

Заслухавши інформацію голови підкомітету з питань науки та інновацій Комітету Валерія Колюха Комітет одностайно прийняв рішення затвердити склад робочої групи щодо підготовки проєкту закону України «Про пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності» (реєстр. № 13629 від 15.08.2025) до другого читання та дозволити голові робочої групи за потреби залучати до участі у роботі робочої групи інших експертів.

Світовий банк виділив 30 мільйонів доларів на розвиток дошкільної освіти в межах «First Steps Forward»

Світовий банк виділив 30 млн доларів США на розвиток дошкільної освіти в  межах ініціативи «First Steps Forward», яку започаткувало Міністерство освіти і науки України. Це перша загальнодержавна ініціатива, що пріоритезує дошкілля та залучає партнерів для комплексної трансформації галузі та збільшення інвестицій у сектор. 

Відповідну угоду про надання гранту підписали міністр освіти і науки України Оксен Лісовий та Регіональний директор Світового банку у справах країн Східної Європи Боб Сом.

«Це рішення — результат послідовної та системної роботи команди Міністерства освіти і науки України. Ми поступово вибудовували партнерство зі Світовим банком, демонструючи важливість глибоких змін в освіті та готовність держави до їх впровадження. Починаючи зі співпраці у продовженні реформи Нової української школи ми перейшли до створення системних інституційних, нормативних і законодавчих інструментів у сфері дошкільної освіти. Вперше за понад 30 років дошкілля отримує таку комплексну й масштабну підтримку. Щиро дякую команді Світового банку за довіру та стратегічне партнерство», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий. 

Розвиток гідної дошкільної освіти — один із пунктів Плану дій Уряду, працюємо в цьому напрямі для пошуку ресурсів і створення інфраструктури. Залучені грантові кошти дадуть змогу розширити підтримку в межах програми LEARN та забезпечити реалізацію реформи дошкільної освіти, яка є важливою для вступу України до Європейського Союзу.

Інвестиції буде спрямовано на:

- переоснащення та відкриття 500 локацій надання послуг дошкільної освіти; 

- обладнання для групових приміщень та укриттів; 

- комп’ютерне та технічне оснащення; 

- підтримку професійного розвитку педагогів дошкільної освіти з фокусом на освіту для дітей з ООП; 

- підтримку громад у впровадженні місцевих стратегій розвитку дошкільної освіти. 

Важливою передумовою цих змін стала ініціатива «First Steps Forward», яку МОН започаткувало спільно з ЮНІСЕФ, урядом Фінляндії, Світовим банком та ЄС на початку цього року. Наразі в межах ініціативи сформовано альянс із понад 20 партнерів під час URC 2025, які підтримують українське дошкілля. Світовий банк і Theirworld стали одними з перших донорів, які інвестували у цю сферу. «First Steps Forward» — перша ініціатива, що пріоритезує дошкільну освіту на загальнона­ціональному рівні.

«Для Світового банку спів­праця з МОН є важливою та ефективною: програми реалізуються якісно, дають результати й орієнтовані на довгострокову перспективу. Ми прагнемо і надалі підтримувати Україну в процесі відбудови, і один із її ключових елементів — доступ до освіти, особливо до дошкільної. Саме дошкілля дає змогу батькам повертатися на ринок праці та сприяє економічному відновленню. Водночас важливо, щоб родини були впевнені: їхні діти перебувають у безпечному середовищі та здобувають якісну освіту. Саме тому це підписання і підтримка дошкілля є важливим кроком у цьому напрямі», — зазначає Регіональний директор Світового банку у справах країн Східної Європи Боб Сом.

Підписана угода засвідчує надання гранту Фонду глобального партнерства в галузі освіти та Мультидонорського трастового фонду допомоги, відновлення, реконструкції і реформування України

(Додаткове фінансування для Програми LEARN) між Україною та Міжнародним банком реконструкції та розвитку та Міжнародною асоціацією розвитку. Загальний обсяг фінансування становить 31,1 млн доларів США. Із загальної суми 30 млн доларів США надає Мультидонорський трастовий фонд допомоги, відновлення, реконструкції і реформування України (URTF). 

Також у межах договору було надано грант (System Capacity Grant) у розмірі  1,1 млн доларів від Фонду глобального партнерства в галузі освіти (GPE), який буде спрямовано на системну розбудову інституційної спроможності за такими напрямами, зокрема: євроінтеграція, професійна освіта, інклюзивна освіта, а також стратегічне планування з акцентом на розвиток освітньої інфраструктури. 

Ця підтримка узгоджується з цілями пріоритетного розвитку Програми LEARN та її орієнтацією на зміцнення управління сектором освіти.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.