Відкрита репетиція вистави за творами Т. Шевченка «Сліпий» і М. Кропивницького «Невольник» відбулася в Донецькому національному академічному українському музично-драматичному театрі. У присутності журналістів режисер-постановник Ігор Матіїв роздав ролі артистам, а художник-постановник Андрій Романченко та артисти-вокалісти показали перші результати роботи. На цю постановку, приурочену до 200-річчя із дня народження Кобзаря, режисер отримав грант Президента України для молодих митців.
— До вибору матеріалу в театрі підійшли особливо ретельно. Не хотілося братися за якийсь розтиражований твір. На думку постановочної групи, це мала бути п’єса, яка відбиває важливі для нашого народу принципи й ідеали, — пояснила генеральний директор—художній керівник театру Наталія Волкова. — Наш вибір зупинився на поемах Шевченка «Невольник» і «Сліпий». У принципі, другий твір є пізнішою редакцією першого. На їхній основі Марко Кропивницький створив п’єсу, а композитор Олександр Злотник — оперу у 1980-х роках. І ми подумали: чому б нам не об’єднати всі ці твори? Тим паче, маємо всі творчі можливості для створення масштабної музично-драматичної вистави і прекрасно володіємо цим жанром.
Одна творча знахідка вже викликає і суперечки, і захоплення. Для більшої виразності художник запропонував зробити на сцені станок з ухилом 15 градусів. За словами Андрія Романченка, це створює інше сприйняття і вплив на глядача: «Захотілося відійти від ілюстративності та знайти якийсь образ — степ широкий. Як тло, як ситуацію існування персонажів і образів». Художник і балетмейстер навіть знайшли в центрі міста похилу поверхню, спробували походити та потанцювати на ній — так, як це мають зробити артисти. У театрі запевняють, що технічні і фізичні труднощі не стануть на заваді.
У виставі не буде «закадрового голосу», а всі події розгортатимуться на очах глядача. Цьому сприятиме «кінематографічний» характер поеми Шевченка. Хоча віршований текст накладає певні зобов’язання на артистів, визнає Ігор Матіїв. «На те й існують складнощі, щоб ми їх побороли, — зазначив він. — У нас такі майстри, які знають, як це робиться — може, потрібно лише пригадати».
Автором музичного оформлення і диригентом виступає Євген Кулаков, балетмейстером-постановником — Василь Маслій.
Прем’єра «Сліпого» має стати не просто ювілейною постановкою, а й подією в житті творчого колективу та постійно прописатися в репертуарі, переконана Наталія Волкова. Цю думку підтримує і режисер: «Сьогодні такі поняття, як честь, відповідальність, служіння своїй батьківщині, знівелювалися. Принцип «сьогодні обов’язок, а потім — особисте щастя» — призабутий. Шукатимемо такі виражальні засоби, які будуть зрозумілі молодому поколінню».
Постановка за творами Шевченка — не єдина новинка сезону. На донецьких глядачів чекають нові вистави: «Помри — я одружусь!» за п’єсою Едуардо де Філіппо, «Одруження» Миколи Гоголя на основній сцені, «Паніка» Міки Мюллюахо на малій сцені та інші. До новорічних канікул театр традиційно покаже прем’єру казки, а другу половину творчого року розпочне з репетицій вистави у постановці київського режисера Ігоря Славинського. Трупа поповнилася трьома молодими акторами — випускниками Дніпропетровського театрального коледжу: новачків уже ввели до кількох вистав діючого репертуару, а повноцінний дебют відбувся у прем’єрі «Помри — я одружусь!»
Театр запропонує своїм відвідувачам узяти участь у народному рейтингу: глядачі перших трьох показів кожної прем’єри зможуть визначити, чи сподобалася їм вистава, які актори запам’яталися. Постановка, яка набере найбільше голосів, закриватиме сезон. Цього ж дня назвуть актора й актрису, які стали переможцями в номінаціях на кращу чоловічу і жіночу ролі.
Донецьк.
На знімку: Василь Маслій, Ігор Матіїв, Наталія Волкова під час прес-конференції.
Фото Катерини ОНЕШКО.