В одній сільській компанії зайшла суперечка: навіщо чоловікам вуса. Жінки одразу ж свою версію висунули: для краси! Галина, котра приїхала із заробітків, засвідчила, що в Іспанії люблять казати: поцілувати безвусого — ніби яйце без солі випити. Згадала й баба Марфа молодість: «Колись дівчата проганяли кавалерів з пушком над губою. Мовляв, іди геть, у тебе ще вус не засіявся».
— Що ви тямите?! — пішла в атаку сильна стать в особі дядька Панаса. — Вуса — це ого-го! Це вам не кільце в ніздрі чи в язику. Вуса — це соціальний стан!
Згадали, як старі люди казали: «Слухай та на вус мотай», «Випий три та вуса втри», «Хороший вус знайде собі кус»... Отже, вуса допомагали молодому хлопцю здобувати досвід та мудрість, бути стриманим та виваженим, а то й давали шанс у житті влаштуватися та не бідувати, стати добрим газдою. Без вусів чоловіка не уявляли оборонцем роду.
— А що, дядько має рацію, — втрутився рудий Митько. — Ось візьміть-но наших князів чи гетьманів. Усі носили оселедці та вуса. А от як народ змальовував запорожця: «У нього сім пудів голова, а вуса такі, що як візьме, було, він їх у руки та як розправить одного туди, а другого сюди, то і в двері не влізе, хоч би ті двері були такі, що через них і трійка коней з візком проскочила. Ті, що вуса мали, на дванадцяти мовах уміли балакати, із води могли сухими виходити». Отже, вуса геройства та мужності додають.
Після цих слів хлопці за столом поважно розгладили свої вуса — хто чорні, хто руді або геть світлі.
До речі, ще за часів Гетьманщини в Україні побутував ритуал першого гоління бороди, що відбувався по досягненню юнаком 16-ліття. Це символізувало перехід від юнацтва до дорослості. Як правило, лише після такого ритуалу парубок мав право пускатися до любощів з дівчатами. 
За козацькими традиціями, бороду голили, а вуса залишали і плекали їх. Носили вуса та оселедці всі. Звичай голити і бороду, і вуса започаткували з 1848 року на західноукраїнських землях (після звільнення селян від панщини в Австрії), щоб тим виявити свою вірність австрійському монарху. Мабуть, відтоді й пішла інша мода — на безвусих. Дехто з дослідників дійшов висновку, що це згубно вплинуло на характер українців: стали безвольними та м’якотілими, чим їм на кожному кроці тепер дорікають.
У колажі Олексія КУСТОВСЬКОГО використано фото Ксенії ЗАМОЖНОЇ.