Кабінет Міністрів України постановою від 17 вересня 2025 року № 1171 затвердив Порядок функціонування системи моніторингу і прогнозування надзвичайних ситуацій, а також проведення моніторингу і прогнозування надзвичайних ситуацій, відповідно до частини п’ятої статті 43 Кодексу цивільного захисту України.

Згідно з постановою, затверджено Порядок, який визначає основні завдання системи моніторингу і прогнозування надзвичайних ситуацій, механізми її функціонування, перелік суб’єктів моніторингу, спостереження, лабораторного контролю і прогнозування, а також порядок їхньої взаємодії. Система є складовою єдиної державної системи цивільного захисту і спрямована на запобігання надзвичайним ситуаціям, оцінювання та управління ризиками, а також розроблення рекомендацій для ефективного реагування на них.

Основні завдання системи охоплюють:

збір, обробку та аналіз інформації про небезпечні чинники і ризики виникнення надзвичайних ситуацій, розроблення ймовірних сценаріїв їх розвитку;

спостереження та лабораторний контроль за забрудненням радіоактивними, хімічними речовинами, біологічними агентами, а також за станом навколишнього середовища, харчових продуктів, води;

формування інформаційного фонду з уніфікованими засобами;

підготовку пропозицій для органів управління цивільного захисту;

координацію діяльності суб’єктів системи та забезпечення їхньої роботи.

Суб’єктами системи на державному рівні є Міненерго, МОЗ, Міноборони, МВС, ДСНС, Національна поліція, Держпродспоживслужба, Держводагентство, Держлісагентство, ДАЗВ, ДКА, Держатомрегулювання, Національна академія наук та підпорядковані їм організації. На регіональному, місцевому та об’єктовому рівнях суб’єктів визначатимуть Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання.

Протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану:

регіональні та місцеві органи влади разом із суб’єктами господарювання мають визначити суб’єктів моніторингу і поінформувати ДСНС;

міністерства та центральні органи виконавчої влади забезпечать інформаційну взаємодію і приведення нормативно-правових актів у відповідність до постанови.

Система працює в режимах повсякденного функціонування, підвищеної готовності, надзвичайної ситуації та надзвичайного стану, з урахуванням особливостей воєнного стану та норм міжнародного гуманітарного права. Координацію здійснюють ДСНС на державному рівні, регіональні та місцеві органи влади – на відповідних рівнях.

Інформаційний обмін системи відбувається з урахуванням законодавства про доступ до публічної інформації, державну таємницю та міжнародні договори, зокрема Угоду з ЄС щодо участі України в Механізмі цивільного захисту Союзу.

https://www.kmu.gov.ua/npas/nadzvychainykh-sytuatsii-provedennia-monitorynhu-i-prohnozuvan-i-1171