На енергоринку, де акумулюються найбільші грошові потоки, гряде чергова зміна правил гри. На це прямо вказує постанова Національної комісії з регулювання електроенергетики (НКРЕ) від 20 лютого цього року.
Процитуємо лише: «З метою покращення розрахунків оптового постачальника електричної енергії з учасниками розподілу коштів з поточного рахунка зі спеціальним режимом використання оптового постачальника електроенергії комісія може застосовувати коефіцієнт зменшення нормативу енергопостачальника». Для ясності нагадаємо, що згаданий коефіцієнт застосовується сьогодні в разі неповної оплати, ненормативних витрат, недотримання граничних величин споживання електроенергії та в інших випадках, передбачених чинним законодавством. Що ж, власне, не задовольняє НКРЕ? Низькі надходження за електроенергію. І те, що фінанси енергоринку розподіляються сьогодні в автоматичному режимі, суворо з відома Ради енергоринку або Мінпаливенерго, з котрими будь-які зміни в розрахунках мають узгоджуватися. А тепер комісія самостійно вирішуватиме, як і кому відкоригувати норматив, що впливає на надходження коштів. Таке рішення вже спричинило хвилю протестів серед обленерго та інших суб’єктів енергоринку. Віце-прем’єрові Андрію Клюєву, який закликає боротися з адмініструванням на енергоринку, вказують на те, які необмежені, у кращих традиціях пострадянської бюрократії, повноваження одержує голова НКРЕ, що монополізує право на розподіл мільйонів гривень.
Водночас згадують, що ручний переділ коштів свого часу вже експлуатувала екс-віце-прем’єр Юлія Тимошенко. До чого це призвело, відомо: принцип «тому дам, а тому не дам» — доволі дієвий важіль тиску і на обленерго, і загалом на галузі промисловості, чудовий регулятор рівнів рентабельності у ручному режимі. Але, по суті кажучи, використання нового механізму призведе до незаконного перерозподілу коштів, що належать енергопостачальникам. Вони їм дуже до речі, оскільки потрібно фінансувати програми якщо не розвитку, то принаймні підтримки мереж у робочому стані.
У такого радикального рішення НКРЕ є й ще одна гостра грань: воно суперечить указу Президента про створення НАК «Енергетична компанія України», до складу якої входять і державні обленерго. Адже передбачалося, що вони й нестимуть відповідальність за державні кошти.