Ось уже понад два роки відсутній рух поїздів за популярними маршрутами Маріуполь—Ясинувата—Одеса, Маріуполь—Харків тощо. Сьогодні серед нечисленних пасажирів — і місцевий житель Олександр Минайлов, який приїхав на вокзал особисто переконатися, чи не відкрито рух до Харкова.

 

— У місцевих ЗМІ були публікації, що, можливо, після Новорічних свят відкриють маршрут до Харкова, але в розкладі його немає», — каже потенційний пасажир. — У довідковій теж нічого конкретного дізнатися не вдалося. Раніше, коли син був студентом, ми користувалися цим поїздом не один рік. Було дуже зручно: увечері сів — і ранком уже в Харкові. Син приїздив додому дуже часто, адже й квиток за студентським був зі знижкою. Та й ми частенько навідувалися до нього, коли після закінчення навчання він почав працювати. Сьогодні в сина вже своя родина. Планували привезти молодим необхідні в побуті речі. Однак тепер поїздку доводиться відкладати. Автобуси ходять щодня, але ціни кусаються, та й місця для багажу небагато».


«Після свят». Але яких?


Тема поновлення залізничного сполучення між Маріуполем і Харковом уже порушувалася не раз у місцевих ЗМІ. У грудні минулого року журналісти сайту 0629. com. ua оприлюднили відповідь, отриману від прес-служби Укрзалізниці.


«Планується, що після свят, коли закінчаться масові пасажирські перевезення, з вільного рухомого складу буде сформовано поїзд сполученням Маріуполь—Харків, інформація про його графік і маршрут руху буде оприлюднена на офіційному сайті ВАТ «Укрзалізниця», — говорилося у відповіді.


Які саме свята малися на увазі, незрозуміло. Настав Новий рік, потім Різдво, потім прийшов лютий, а поїзда як не було, так і немає. «Голос України» спрямував відповідний запит в Укрзалізницю, редакція довго й терпляче чекала на відповідь. На жаль, на момент підготовки публікації відповіді з відомства щодо цього питання не було.


Однак, схоже, інтерес журналістів до теми вплинув на залізничників. У літній розклад поїздів, оприлюднений 15 березня, включено безпересадочний вагон за маршрутом Харків—Маріуполь і Маріуполь—Харків. З першої столиці України вагон вирушить 27 березня, а наступного дня — із приморського міста. Час у дорозі — понад 16 годин. Не найшвидший, але зручний для пасажирів варіант. Чи вистачить одного вагона, що йде через Запоріжжя, Дніпропетровськ, Павлоград, для того щоб задовольнити пасажирський попит, — покаже час.


«Значить, пріоритети тепер — автобусному сполученню. Але там квитки набагато дорожчі. Якщо родина утримує студента, а то й двох, — дорога виходить накладною», — каже ще одна жителька Маріуполя Тетяна Миколаївна. Як варіант — їхати з пересадками. «Онук до Дніпропетровська їде київським поїздом, у Дніпропетровську о 4-й ранку, а потім пересадка на електричку о 6.30. І ми всю ніч колотимося, не спимо, тільки увесь час телефонуємо одне одному», — скаржиться бабуся студента Нона Кислиця.


До слова, з Києва в Харків можна дістатися дев’ятьма (!) маршрутами. Вартість автобусних квитків Маріуполь—Харків становить 380—420 грн.: за ціною — це практично перший клас «Інтерсіті», а за якістю — звичайно, без Інтернету, зручних сидінь, у холодному салоні взимку й задушливому влітку, з багажем у ногах або на колінах, якщо в автобусному багажному відділенні не вистачить місця. Та й знижку за студентським квитком навряд чи вдасться отримати.


Але обирати немає з чого. От і їдуть повні автобуси, де частина пасажирів — студенти, які перевелися з університетів окупованого Донецька в харківські виші, їхні батьки й ті, хто знайшов роботу в Харкові, втративши її в Маріуполі.


Маріуполь.
Донецька область.

 

Довідково

 

Сполучення Маріуполь—Харків припинилося в січні 2015 року через підрив залізничної колії і пошкодження мосту на перегоні Комиш—Зоря—Розівка Донецької залізниці. Нині міст відновлено.

 

Нечисленні пасажири можуть скористатися тільки двома рейсами на Київ та Львів і однієї електричкою до Волновахи.

 

Фото Євгена СОСНОВСЬКОГО.