Економія для одних — збитки для інших

Таку пропозицію, від якої незручно відмовлятися, на апаратній нараді в облдержадміністрації зробила очільниця ОДА Ірина Купрейчик. Адже ні для кого не секрет, що аграрії в пікові періоди збирання врожаю чи не найбільше руйнують асфальт. Він у спеку стає схожим на пластилін, але сільгоспвиробники на це не зважають, навантажуючи кузови збіжжям під саму зав’язку. Так вони економлять на транспортуванні врожаю до елеваторів.

Вага автомобіля із зерном має становити не більш як 40 тонн, але в ЗМІ з’явилася інформація, що на Одещині «упіймали» вантажівку загальною масою 220 тонн. Утім, навіть цей рекорд довго не протримався: на трасі зупинили автоплатформу, на якій перевозили одразу понад 400 тонн! Хіба якесь шляхове покриття такий натиск витримає, та ще й у літню пору?

Логістика впливає на долю корів

Ірина Купрейчик наголосила, що без нормальних доріг не може навіть йтися ані про активний розвиток області, ані про її інвестиційну привабливість. Начальник управління інфраструктури ОДА Володимир Дудченко поінформував, що робота в потрібному напрямі проводиться: станом на початок липня на Сумщині ремонтують та вже відремонтували 21 дорогу, а загалом протягом року планується впорядкувати 39 доріг. Окрім цього, полагодять 51 дорогу, що перебувають у власності місцевих територіальних громад. Однак перший заступник начальника Служби автомобільних доріг в області Сергій Овчаренко поскаржився на надто скромне фінансування, яке виділяється на ремонт та утримання шляхів. Нинішнього року в бюджетах передбачено значно більше коштів, ніж минулого, але дається взнаки недофінансування впродовж кількох минулих десятиріч. С. Овчаренко солідаризувався із І. Купрейчик і також закликав місцеві органи влади та керівників аграрних підприємств долучитися до співфінансування робіт, адже від хороших шляхів виграють всі загалом і кожен зокрема.

Фермери Білопільського району приїхали до облдержадміністрації та повідомили, що через відсутність дороги до них перестали їздити молоковози. Як наслідок — доведеться вирізати приблизно тисячу корів та звільнити з роботи понад тридцять працівників.

Йдеться про дорогу Білопілля — Улянівка — Ганнівка-Вирівська. Вона — державного значення, але цього року коштів на ремонт не передбачено. Тож в обласній філії Служби автомобільних доріг порадили: аби врятувати корів, сільгоспвиробники та громади мають знайти гроші на співфінансування робіт. Тоді держава додасть свою частку, дорогу відремонтують, її стан не заважатиме молоковозам приїжджати за продуктом — і корови житимуть.

Спочатку вагові комплекси, а потім асфальт

Тим часом багато хто на Сумщині вважає, що жертвувати гроші на ремонт доріг за нинішніх обставин — це все одно, що викидати їх на вітер. Бо який сенс капітально ремонтувати шляхове покриття, коли ним через день-другий проїде величезна фура і всі матеріальні та фізичні зусилля зведе нанівець? Класти асфальт доцільно, лише встановивши перед цим контрольно-ваговий комплекс, який убезпечить покриття від понаднормового навантаження. Утім, обговорюють цю тему вже не перший місяць, навіть не перший рік, а проблема не розв’язується.

Наразі на дорогах Сумщини встановлено 11 контрольно-вагових комплексів, але кількість не переростає в якість. За словами голови Сумської райдержадміністрації Геннадія Дорошенка, з районного бюджету вже двічі виділяли по 900 тис. грн на облаштування вагового комплексу на дорозі Низи — Патріотівка, але ефект від капіталовкладення виявився «практично нульовим».

Начальник управління інфраструктури ОДА Володимир Дудченко наголошує: майданчики під розміщення контрольного обладнання треба проектувати так, аби вони мали стаціонарне освітлення і працювали 24 години на добу. Обласна влада вимагатиме від центральної, аби вагові комплекси на автотрасах державного значення облаштовувались за кошти не місцевих бюджетів, а державного.

Тіні виникають уночі

Начальник управління Укртрансбезпеки в області Ігор Шевель поінформував, що протягом першого півріччя на Сумщині задокументували 144 факти перевезення понаднормових вантажів. За це на порушників накладено штрафні санкції на загальну суму 30,4 тис. євро. Виконувач обов’язків голови ОДА Ірина Купрейчик заявила, що контрольно-перевірочні досягнення Укртрансбезпеки аж надто скромні. Керівник Сумщини переконана, що насправді понаднормові перевезення вантажів здійснюються в багато разів частіше, тому перевірки треба проводити інтенсивніше, а до такої важливої роботи ставитись відповідальніше.

Ні для кого не секрет, що понаднормові вантажі часто перевозять дорогами, на яких немає вагових комплексів, причому такі рейси здійснюються здебільшого нічної пори. Як протидіяти таким дорогоруйнівним «технологіям», на Сумщині й досі не придумали. Кілька місяців тому на одній з обласних нарад голова Сумської райдержадміністрації Геннадій Дорошенко запитав у керівника обласного управління Укртрансбезпеки: чи правду кажуть люди, що контролери за понаднормовий вантаж із кожного автомобіля кладуть до кишені по 2000 грн? Ні тоді, ні згодом на це запитання так ніхто й не відповів.

Фото: rama.com.ua