Зараз в Університеті навчання проводиться за 15 спеціальностями ступеня освіти «бакалавр» і «магістр»  на факультеті ветеринарної медицини, біологічних і харчових технологій, факультеті агрономії та будівництва, економічному факультеті, в Навчально-науковому інституті механізації сільського господарства. Також на базі коледжів здійснюється підготовка спеціалістів за 11 спеціальностями, і випускаємо «молодших спеціалістів» та «фахових молодших бакалаврів».

В Університеті в 2020—2021 навчальному році здобували вищу освіту понад три  тисячі студентів, у тому числі 2222 особи на денній формі навчання та 788 на заочній. На бакалавраті навчанням охоплено 869 студентів, в магістратурі — 510, в коледжах — 1621. Здобувають також вищу освіту 50 іноземних громадян. Детальніше про це розповідає в. о. ректора Луганського національного аграрного університету Ростислав ПОДОЛЬСЬКИЙ (на знімку).

Завдання — підготовка висококваліфікованих фахівців, які відповідають потребам галузі

— Ростиславе Юрійовичу, якими стали результати 2020—2021 навчального року в Луганському національному аграрному університеті?

— У 2020—2021 навчальному році в Університеті та його коледжах навчалося 1076 осіб, з яких 742 — на денній формі навчання та 334 — на заочній. Для отримання ступеня освіти «бакалавр» навчалося 250 осіб, ступеня освіти «магістр» — 215, «фаховий молодший бакалавр» — 610.

Матеріально-технічна база університету дозволяє здійснювати практичну підготовку фахівців природничого, економічного, аграрного профілів відповідно до сучасних вимог ринку праці. На праві господарчого відання (постійного користування) на територіях, які контролюються українською владою, за університетом закріплено майже 4000 га земельних ділянок для здійснення практичної підготовки фахівців та вирощування сільгосппродукції, на балансі обліковуються 130 будівель та споруд (в тому числі, гуртожитки для студентів та персоналу), 62 одиниці сільгосп- та автотехніки.

У цьому році Університет отримав 1160000 євро міжнародної донорської допомоги за проектами «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» та «Вдосконалення вищої сільськогосподарської освіти у Східній Україні»). Крім того, ЛНАУ залишається ексклюзивним партнером Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) на території Донецької та Луганської областей, де реалізує проекти «Відродження вищої аграрної освіти на сході України» та «Підтримка дистанційного навчання для ЛНАУ» на загальну суму більш як 290000 доларів США. Грантова допомога спрямована на створення сучасної лабораторної бази за агро- та супутніми спеціальностями, міжнародну мобільність студентів та викладачів. У цьому році вперше стартувала програма подвійних дипломів з європейськими університетами на базі Університету імені Вітовта Великого у Литві. Створена унікальна база для практичної підготовки студентів. 

Зауважу, що ми тільки починаємо нашу роботу в Луганській та Донецькій областях, де з 2014 року була сформована своя структура ринку освітніх послуг, і наша поява тут створює певні труднощі. Напрямом, найбільш перспективним для нас, є робота з коледжами та ліцеями, в яких молодь отримує базові для вищої освіти навички, та з місцевими громадами. Також інтерес для нас становлять реальні агровиробники регіонів, які в змозі надавати цільове замовлення на підготовку фахівців в агросфері, яких зараз вкрай бракує у прифронтових областях.

— Наскільки є затребуваними фахівці, яких випускає Університет, у народному господарстві — на підприємствах АПК та інших галузей?

— Переважна більшість наших студентів — це мешканці сільської місцевості чи невеликих міст, які зацікавлені в отриманні аграрної освіти, в розвитку власного аграрного бізнесу або які вже працюють в родинних фермерських господарствах. У свою чергу аграрний бізнес зацікавлений отримати не просто фахівця з дипломом, а досвідченого спеціаліста в сучасних агротехнологіях, здатного на вирішення комплексних завдань певних галузей агропромислового виробництва. Саме з цією метою — підготовки висококваліфікованих фахівців, які задовольняють потребу роботодавців від невеликих підприємств до провідних агрохолдингів України, наш Університет розвиває співпрацю з Українським клубом аграрного бізнесу, зокрема, в запровадженні магістерської програми Агрокебети. Це удосконалена програма для студентів спеціальності агрономія, створена у взаємодії бізнесу і навчальних закладів. Вона дозволяє забезпечити топові українські аграрні компанії висококваліфікованими працівниками, а випускників — високооплачуваним робочим місцем одразу після отримання диплома. Одним з ключових моментів є те, що під час навчання учасника програми супроводжує ментор — топ-менеджер успішної агрокомпанії, а проходження практики передбачено в найбільш успішних агрохолдингах і агрокомпаніях України.

Окрім цього, з 2019 року діє наказ МОН України «Щодо запровадження пілотного проекту в закладах фахової передвищої та вищої освіти з підготовки фахівців за дуальною формою навчання» від 15.10.2019 року № 1296. Наш Університет є одним із учасників проекту. Це ще один з напрямів підготовки фахівців за вимогами роботодавців, адаптованих до праці на конкретних підприємствах. Підготовка фахівців за дуальною формою здобуття освіти передбачає встановлення рівноправного партнерства закладів освіти, роботодавців та здобувачів з метою здобуття досвіду практичного застосування компетентностей та їх адаптації в умовах професійної діяльності.

Дуальна форма навчання відкриває нові можливості

— Розкажіть детальніше про дуальну форму навчання.

— Для здобувача дуальна форма навчання має низку переваг. Це — поєднання теоретичних знань з практичним досвідом роботи, збільшення шансів на отримання постійної роботи після закінчення закладу, наявність до закінчення навчання стажу роботи, отримання практичного досвіду та можливості отримання грошової винагороди в процесі навчання.

Здобувач будь-якої спеціальності денної форми навчання може перейти на дуальну форму здобуття освіти. При переході на дуальну форму за здобувачем освіти зберігаються джерело фінансування, стипендія та пільги, якщо такі є.

Для підприємства це — можливість підготовки робочих кадрів безпосередньо під власне виробництво, виробничі технології та обладнання, максимальна відповідність корпоративним інтересам, економія часу та коштів на пошук та підбір робітників, їх перенавчання та адаптація до умов конкретного підприємства.

Навчання за дуальною формою дає можливість:

- зміцнення та удосконалення практичної складової освітнього процесу із збереженням достатнього рівня теоретичної підготовки;

- забезпечення взаємозв’язку, взаємопроникнення та взаємовпливу різних систем (наука і освіта, наука і виробництво чи громадський сектор) для впровадження важливих змін, спрямованих на підвищення якості освіти;

- підвищення якості підготовки фахівців відповідно до реальних вимог ринку праці та забезпечення національної економіки кваліфікованими фахівцями;

- посилення ролі роботодавців та фахових об’єднань у системі підготовки кваліфікованих кадрів від формування змісту освітніх програм до оцінювання результатів навчання;

- модернізація змісту освіти з метою приведення їх до відповідності сучасному змісту професійної діяльності;

- підвищення рівня конкурентоспроможності випускників закладу освіти в умовах глобалізації та сприяння зростанню рівня зайнятості молоді;

- скорочення періоду адаптації випускників до професійної діяльності;

- підвищення мотивації здобувачів освіти до навчання.

У напрямі реалізації дуальної освіти Університет співпрацює з такими відомими й потужними підприємствами, як ДП «Ілліч-Агро Донбас», ТОВ СП «НІБУЛОН», ПрАТ «АПК-ІНВЕСТ», та іншими регіональними підприємствами.

ЛНАУ наразі співпрацює з бізнесом регіону, аби студенти мали можливість проходити практику на землях, що перебувають на балансі Університету, та в господарствах на сучасній сільськогосподарській техніці, отримувати практичні навички. Наприклад, ЛНАУ залучило кваліфікованих працівників місцевої агрокомпанії «Ілюс», яка безоплатно надала працівників та сучасну сільськогосподарську техніку John Deere.

Університет має 34 бази практики, де відбувається початок професійної адаптації молодих спеціалістів на виробництві шляхом закріплення теоретичних знань, здобутих під час аудиторних занять. Серед зазначених підприємств найбільш вагомими є Дочірнє підприємство «Ілліч-Агро Донбас» (HarvEast Holding), Приватне акціонерне товариство «АПК-Інвест», Товариство з обмеженою відповідальністю «Кернел-трейд», Приватне акціонерне товариство «Миронівський хлібопродукт», Товариство з обмеженою відповідальністю «Глобинський м’ясокомбінат», Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Глобинський свинокомплекс», ТОВ «Сингента» (Україна), Донецька державна сільськогосподарська дослідна станція НААН, Акціонерне товариство «ПриватБанк», державні науково-дослідні інститути, фермерські господарства, ветеринарні клініки тощо.

Кожному абітурієнтові — широкий вибір спеціальностей

— За якими спеціальностями здійснюється підготовка фахівців у Луганському національному аграрному університеті?

— Зараз у нашому закладі відбувається навчання за 15 спеціальностями ступеня освіти «бакалавр» і «магістр»:

- Економічний факультет:

- 051 «Економіка»;

- 071 «Облік і оподаткування»;

- 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»;

- 073 «Менеджмент»;

- 075 «Маркетинг»;

- 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність».

- Факультет ветеринарної медицини, біологічних і харчових технологій:

- 101 «Екологія»;

- 181 «Харчові технології»;

- 204 «Технологія виробництва і переробка продукції тваринництва»;

- 211 «Ветеринарна медицина».

- Факультет агрономії та будівництва:

- 192 «Будівництво та цивільна інженерія»;

- 193 «Геодезія та землеустрій»;

- 201 «Агрономія»;

- 205 «Лісове господарство».

- Навчально-науковий інститут механізації сільського господарства:

- 208 «Агроінженерія».

На базі наших коледжів ми здійснюємо підготовку спеціалістів за 11 спеціальностями і випускаємо «молодших спеціалістів» та «фахових молодших бакалаврів»:

ВСП «Донбаський аграрний фаховий коледж ЛНАУ»:

- 208 «Агроінженерія»;

- 071 «Облік і оподаткування»;

- 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»;

- 242 «Туризм»;

- 192 «Будівництво та цивільна інженерія»

- 193 «Геодезія та землеустрій»

- 201 «Агрономія»

- 206 «Садово-паркове господарство»

ВСП «Старобільський фаховий коледж ЛНАУ»:

- 208 «Агроінженерія»;

- 073 «Менеджмент»;

- 201 «Агрономія»;

- 204 «Технологія виробництва і переробка продукції тваринництва»;

- 211 «Ветеринарна медицина».

ВСП «Донецький фаховий коледж ЛНАУ»:

- 204 «Технологія виробництва і переробка продукції тваринництва»;

- 073 «Менеджмент»;

- 201 «Агрономія»;

- 211 «Ветеринарна медицина».

До речі

Університет має досвід щодо прийому на навчання осіб, місцем проживання яких є тимчасово окупована територія України. На базі Луганського національного аграрного університету створено Освітні центри «Донбас-Україна» та «Крим-Україна» — для надання можливості абітурієнтам з територій, які тимчасово не підконтрольні українській владі, вступити до Університету за спрощеною процедурою та отримати якісну українську освіту.

Торік до ЛНАУ вступили абітурієнти з тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей. Зважаючи на карантин, що діяв з 2020-го, це дещо менше, ніж у попередні роки. Але для закладу вищої освіти важливо зберегти кожну юну особистість, вивчити майбутнього фахівця і забезпечити реінтеграцію кожного студента в єдиний український простір.