Прекрасна будівля Одеської опери.

Нині театри та бібліотеки вимушені шукати нові шляхи розвитку. Їм доводиться витримувати найжорстокішу конкуренцію із засобами масової комунікації, телебаченням, враховувати нові особливості сприйняття світу людиною (кліпове, уривчасте мислення, перевантаження від стресів, який відторгає сюжети й тексти, здатні розчулити) і систему життєвих цінностей.

Надія Бабіч.

Фото надано автором.

Здавалось би, завдання майже нездійсненне. Але сфера культури має приголомшливий запас міцності, що дає їй змогу відроджуватися в найкритичніших ситуаціях.

скравий приклад — Одеський національний академічний театр опери та балету (ОНАТОБ). З 2010-го його очолює Надія Бабіч. Цьогоріч Надія Матвіївна взяла участь у конкурсі, виграла його й одержала одноголосну підтримку Міністерства культури України — з нею укладено контракт ще на п’ять років.

Театр відмінно показав свою творчу й громадянську спроможність під час святкування 30-ліття Незалежності України. Наприклад, у гала-концерті «Україна — світу» взяли участь зоряні солісти оперних театрів України, Чехії, Польщі, Білорусі, Молдови, Латвії. У проекті-колажі «Ковчег Україна: музика» було зайнято 164 виконавці на чолі із всесвітньо відомим диригентом Оксаною Линів. У реалізації проекту дуже допоміг Український культурний фонд. Ці події показали, які багаті музичні традиції у нашій країні, наскільки багато наших виконавців виблискують на сценах провідних театрів світу і як багато можна чекати від сучасних українських авторів.

Одеська опера взяла на себе дуже амбітне й непросте завдання — стати оперою першопрочитань музики сучасних українських композиторів.

Перший крок на цьому шляху — постановка опери «Катерина», створеної на замовлення театру сучасним українським композитором Олександром Родіним за мотивами твору Тараса Шевченка. Режисер-постановник — Оксана Тараненко. Постановку здійснюють за рахунок грошей, зароблених театром самостійно. Жодних додаткових дотацій, які одержують інші відомі театри світу, в Одеської опери немає.

А композитор Юрій Шевченко вже закінчив роботу над балетом «Дюймовочка». Теж планується прем’єра.

У червні 2022 року відбудеться І міжнародний конкурс молодих оперних виконавців. Такого в стінах Одеської опери ще не було. Разом з УКФ, Одеською облдержадміністрацією формується журі з видатних музикантів, оперних співаків. Конкурс відбуватиметься раз на два роки. Це дасть змогу побачити гідних оперних виконавців і розширити обрії співробітництва театру.

І ще одна знакова подія світового масштабу відбудеться наступного року. Кирилом Петренком — найвідомішим диригентом світу, який виріс у родині талановитого скрипаля, уродженця Львова Гаррі Петренка, Одеська опера обрана для того, щоб Берлінський симфонічний оркестр відсвяткував на її сцені 1 травня 2022-го своє 140-ліття. Така традиція: оркестри-ювіляри дають концерти в містах Європи. Кирило Петренко для цього вибрав Україну й Одесу. Планується трансляція концерту по всьому світу. Активну підтримку в пошуку партнерів і спонсорів театру надала Оксана Линів. Також банк «Восток» взяв на себе значні витрати.

Наступного дня після концерту оркестру-ювіляра частина молодих оркестрантів проведе майстер-класи й сформує молодіжний оркестр із кращих музикантів України, який також дасть гала-концерт. Ось така неординарна подія чекає на Одесу, Україну і Європу в 2022 році.

Театр не відстає від сучасних тенденцій, пропонуючи слухачам опери в концертному виконанні. У минулому сезоні було показано концертний варіант опери Жоржа Бізе «Шукачі перлин».

Соціологічне опитування засвідчило, що 85 відсотків публіки — за повноцінну постановку, але й концертний варіант їм теж подобається.

Оперне мистецтво дуже популярне у світі. І якщо театр частіше гастролюватиме, більше людей зможуть відкрити для себе українське оперне мистецтво.

Досягнуто домовленостей з імпресаріо з Німеччини про організацію гастролей театру у Франції. А в 2022 році може бути відкрита зовсім нова сторінка в гастрольній біографії — є плани гастролей в Об’єднаних Арабських Еміратах і Катарі.

Така модель роботи театру, що передбачає активну гастрольну діяльність, на думку Надії Бабіч, досить ефективна й перспективна. Вона відкриває унікальні можливості інтеграції в європейський і світовий культурний простір.

Одеса.

Фото Юрія ПЕРЕБАЄВА.