Про це розповіла голова підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Ольга Коваль під час відкриття Всеукраїнського тижня професійної освіти, який стартував учора.

— Ми передбачаємо (відповідно до нового законопроекту «Про професійну освіту». — Авт.) безоплатне здобуття професійної освіти вдруге, втретє за умови наявності страхового стажу, — повідомила Ольга Коваль. — Це дасть змогу залучити до системи не тільки вчорашніх школярів, а й доросле населення, яке бажає здобувати професійні знання, навички та вміння і відповідно реалізовувати себе на ринку праці.

Розвиток системи професійної освіти має ґрунтуватися на сучасній законодавчій базі, наголосила вона і повідомила, що нині завершується робота з підготовки нового профільного законопроекту (напрацьовано 70 статей у 10 розділах), який передбачатиме низку важливих новацій.

Зміни спрямовані також на покращення іміджу професійної освіти, яка має остаточно позбутися нав’язаного ще за радянських часів статусу «притулку для невдах». Переглянуть навіть термінологію: усі заклади професійної освіти стануть професійними коледжами, їх учні — студентами, а після завершення навчання вони отримуватимуть дипломи спеціалістів.

Щоб зміни не були суто декоративними, доведеться осучаснити і зміст освіти, але це вже справа профільного міністерства.

«Усі ці позитивні зміни відбудуться за умови доступності професійної освіти і збільшення можливостей для її здобуття», —вважає Ольга Коваль.

Реформи чекають і на систему фінансування цієї освітньої ланки.

— Ми хочемо запровадити субвенцію з державного бюджету на здобуття професійної освіти, яка спрямовуватиметься передовсім на заробітну плату майстрам виробничого навчання і викладачам спецдисциплін, —анонсувала Ольга Коваль. — 2016 року відбувся перехід системи профтехосвіти на місцевий рівень, і це було певним шоком для нашої спільноти, призвело до скрути. Запровадження субвенції дасть змогу частково вивільнити кошти місцевих бюджетів, які ми хочемо, щоб були спрямовані на осучаснення матеріально-технічної бази закладів, щоб вони могли надавати якісну професійну освіту, яка відповідатиме потребам роботодавців і вимогам ринку.

У законопроекті прописані конкретні механізми залучення роботодавців до організації навчального процесу, адже професійна освіта має бути невідривно пов’язаною з виробництвом. Крім того, він передбачає розширення автономії закладів професійної освіти та збільшення можливості розпоряджатися заробленими коштами, дає змогу збільшувати свої спеціальні фонди. «Це також стане поштовхом до осучаснення матеріально-технічної бази закладів, запровадження сучасних технологій для підготовки висококласних фахівців», — вважає Ольга Коваль.

Про поточний стан справ з реформуванням цієї освітньої ланки під час відкриття Всеукраїнського тижня професійної освіти розповіли заступник міністра освіти Ігор Гарбарук та керівник профільного директорату МОН Ірина Шумік. Вона відзначила, що на відміну від минулого року, коли через пандемію скоротилася кількість учнів, які мали змогу навчатися за дуальною системою освіти (тобто не тільки в аудиторії, а й на виробництві), цьогоріч їх кількість зросла. У 2021 році 240 закладів професійної освіти реалізують дуальну форму навчання, до такої співпраці, за даними МОН, залучено 1 376 підприємств.

Всеукраїнський тиждень професійної освіти проводить МОН за ініціативою Ради з питань розвитку професійної (професійно-технічної) освіти при Президенті України. Ідею запозичили в країнах Євросоюзу, про що нагадав учасникам заходу заступник керівника Офісу Президента, голова Ради з питань розвитку професійної (професійно-технічної) освіти Олексій Дніпров. «Уже 5 років поспіль за підтримки Європейської комісії проводиться європейський тиждень професійної освіти, торік у заходах взяли участь майже 40 країн, — підсумував він. —  Переконаний, що наш тиждень буде синхронізований з тижнем професійної освіти у європейських країнах, що він буде успішним, а його результати буде використано для популяризації і  подальшого просування нашої професійної освіти».

Колаж Олексія КУСТОВСЬКОГО.