Так ЄСС підтримав скаргу Європейської комісії, подану в квітні 2021 року, в якій стверджувалося, що зміни до закону "Про систему судів загальної юрисдикції", закону "Про Верховний Суд" та деяких інших законів порушують право ЄС. Ці зміни, зокрема, створювали нову Дисциплінарну палату у Верховному Суді, уповноважену розглядати відповідні провадження щодо суддів. Свого часу "Голос України" докладно описував усі кількарічні перипетії на лінії Варшава - Єврокомісія та Варшава - ЄСС.
В оголошеному рішенні ЄСС наголосив, що контроль за дотриманням державою-членом Євроспільноти таких цінностей і принципів, як верховенство права, ефективний судовий захист і незалежність судової влади, повністю належить до його компетенції. Таким чином ЄСС відкинув "суверенницьку" аргументацію офіційної Варшави, яку остання обрала у своїй конфронтації з Єврокомісією та ЄСС.
Рішення Суду ЄС має для Варшави позитивне значення, бо автоматично зупиняє нарахування штрафних санкцій за ігнорування тимчасового (запобіжного) заходу, які з жовтня 2021 року нараховувалися у розмірі одного мільйона євро на день, а з 21 квітня цього року - по півмільйона євро на день. Таким чином, загальна сума штрафу для Польщі становить 556 мільйонів євро. Єврокомісія вже вирахувала 360 млн євро з переказів, що спрямовувались до Польщі в рамках коштів з фондів ЄС, а в травні надіслала ще одну вимогу про сплату - на суму 174 млн євро.
Коментуючи рішення ЄСС, міністр з європейських питань в Раді Міністрів Польщі Шимон Шинковський вель Сенк повідомив, що "зміст рішення наразі аналізується". Водночас міністр підкреслив, що "попередній аналіз вказує (...) на те, що (...) деякі звинувачення вже застаріли", а деякі "могли б бути вирішені, якби набув чинності закон про внесення змін до Закону про Верховний суд, який був прийнятий Сеймом у січні цього року, а тепер аналізується Конституційним Судом РП".
Тим часом у заяві Національної прокуратури Польщі стверджується, що "рішення ЄСС від 5.06.2023 р. суперечить договорам ЄС та Конституції РП".