Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики на своєму засіданні заслухав інформацію АТ «Укрзалізниця» про ефективність експорту агропродукції у 2025 році (логістична складова) в частині припинення надання АТ «Укрзалізниця» знижки на перевезення аграрної продукції з прифронтових територій до українських портів.
20 березня 2025 року АТ «Укрзалізниця» розмістила на своєму офіційному сайті повідомлення про те, що 20.03.2025 набув чинності Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 28.02.2025 № 376 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
У зв’язку з цим, за заявою АТ «Укрзалізниця», призупинено з 0 год. 00 хв. 20.03.2025 надання знижки у розмірі 30 відсотків до встановлених тарифів на експортні перевезення сільськогосподарської продукції, що відвантажується із станцій, розташованих на прифронтових територіях.
Народні депутати України — члени Комітету вважають, що така позиція АТ «Укрзалізниця» не узгоджується з чинними нормативними актами Кабінету Міністрів України, зокрема постановою Кабінету Міністрів України № 129 від 9 лютого 2024 року і розпорядженням № 380-р від 30 квітня 2024 року, якими АТ «Укрзалізниця» було надано право залишати собі частину прибутку за 2023 рік як компенсацію втрат компанії через надання знижки.
Зазначені урядові документи залишаються чинними, і вони не містять посилань на дату наказу, яким визначається перелік територій бойових дій. Зазначені вище акти Кабінету Міністрів України містять посилання лише на відповідний перелік територій і не вказують реквізити конкретного наказу, яким визначається такий перелік.
Тож новий наказ Міністерства розвитку громад та територій може застосовуватися АТ «Укрзалізниця» під час надання знижки на експортні перевезення сільськогосподарської продукції.
Станом на 20.03.2025 АТ «Укрзалізниця» надано послуги з перевезень, фінансування яких відбулося за рахунок частки чистого прибутку за 2023 рік, на суму 486 815 тис. грн, серед яких витрати, пов’язані із забезпеченням знижки у розмірі 30 відсотків до встановлених тарифів на перевезення сільськогосподарської продукції, — 333 162 тис. гривень.
30% знижка на залізничні перевезення, встановлена Урядом наприкінці травня 2024 року, була для аграріїв прифронтових регіонів України відчутною підтримкою та давала змогу економити до 5—6 доларів США на тонні зерна на шляху до морських терміналів.
Рішення про скасування знижки не обговорювалось з представниками агробізнесу і завчасно не оголошувалась. Її скасування застало багато агрокомпаній у момент виконання контрактів. Додаткові витрати на логістиці (200 грн/т), особливо перед посівною, значно збільшать фінансове навантаження на фермерів, і зокрема прифронтових регіонів.
Тому за результатами розгляду цього питання народні депутати України — члени Комітету вирішили звернутися до Прем’єр-міністра України щодо забезпечення виконання АТ «Укрзалізниця» положень постанови Кабінету Міністрів від 09.02.2024 № 129 та розпорядження Кабінету Міністрів від 30.04.2024 № 380-р щодо надання знижки у розмірі 30 відсотків до встановлених тарифів на перевезення під час здійснення експортних перевезень сільськогосподарської продукції, що відвантажується із станцій, розташованих на територіях можливих бойових дій, територіях активних бойових дій або на територіях активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (для яких не визначена дата їх завершення). На фінансування перевезень спрямувати залишок частини чистого прибутку АТ «Укрзалізниця» за 2023 рік у сумі 522 млн грн.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.