Під головуванням голови Комітету Сергія Бабака відбулося засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій. У засіданні брали участь народні депутати України — члени Комітету, представники Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Секретаріату Кабінету Міністрів України, Офісу Президента України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ, ДУ «Український інститут розвитку освіти», ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Асоціації міст України, освітній Омбудсмен. Усього понад 50 учасників.
Під час засідання члени Комітету розглянули проєкт закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024) (друге читання).
Нині в законодавстві немає чітко визначених заборон і обмежень щодо перебування сторонніх осіб на території шкіл та у їхніх приміщеннях.
Запровадження норм законопроєкту сприятиме зменшенню ризиків, створенню безпечного освітнього середовища та збереженню матеріальної бази навчальних закладів.
За результатами розгляду цього законопроєкту прийнято рішення затвердити внесені додаткові пропозиції народних депутатів України — членів Комітету до порівняльної таблиці проєкту закону України «Про внесення змін до Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо запровадження заходів безпеки в закладах загальної середньої освіти» (реєстр. № 11543 від 02.09.2024) та рекомендувати Верховній Раді України прийняти зазначений законопроєкт у другому читанні та в цілому з необхідними техніко-юридичними правками.
У порядку здійснення контрольних функцій Комітетом на засіданні було розглянуто питання «Про стан підготовки підручників та навчальних посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників до нового 2025—2026 навчального року», під час якого були обговорені проблемні питання підготовки підручників та навчальних посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників до нового 2025—2026 навчального року, у тому числі посібників для дітей з особливими освітніми потребами.
Комітет відзначив, що підготовка підручників та навчальних посібників для здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників до нового 2025—2026 навчального року відбувається в цілому своєчасно, згідно з дорожньою картою здійснення усіх необхідних процедур, спрямованих на забезпечення підручниками та посібниками закладів загальної середньої освіти для Нової української школи на період листопад 2024 рік — 1 вересня 2026 рік.
Також Комітет звернув увагу на низку проблем підручникотворення. Зокрема, однією із ключових складових забезпечення якості змісту підручника є проведення ефективної експертизи навчальної літератури, зокрема шляхом формування високопрофесійного складу експертних комісій, що забезпечує неупередженість, фаховість та довіру до результатів експертизи. Наразі відсутні прозорі критерії добору експертів, вимоги до їх кваліфікації, докази відсутності конфлікту інтересів, а також механізм проведення незалежної зовнішньої оцінки якості роботи експертів.
У зв’язку з цим потребують перегляду й оновлення критерії добору експертів, розроблення критеріїв оцінки їх ефективності, програми підготовки, навчання та підвищення кваліфікації таких експертів, а також запровадження зовнішньої незалежної сертифікації експертів із залученням наукових установ, представників академічної спільноти тощо.
Комітет звернув увагу на те, що чинний процес апробації підручника не є повноцінним циклом, оскільки заклади освіти формують свої висновки за підсумками лише піврічної апробації підручника в освітньому процесі. Відтак, є ризик потрапляння до друку неапробованих повноцінно матеріалів.
Комітет також наголосив на наявності проблем, пов’язаних із відсутністю системи якісної незалежної оцінки підручників.
Народні депутати окрему увагу приділили проблемам своєчасного забезпечення навчальними посібниками дітей з особливими освітніми потребами у 2025 році. У зв’язку із неоперативністю прийняття управлінських рішень та вжиття необхідних заходів з боку МОН України щодо підготовки таких підручників та навчальних посібників у новому навчальному році МОН України є ризик, як підкреслили народні депутати України, того, що діти з особливими освітніми потребами, які потребують додаткової уваги та підтримки, у тому числі з боку держави, залишаться без вкрай важливого для їхнього розвитку та соціалізації інструменту — підручника, який відіграє вагому роль в освітньому процесі та допомагає засвоювати знання та набувати необхідних навичок. А педагогічні працівники, які працюють з таки дітьми, знову вимушені будуть адаптувати застарілі підручники та матеріали.
Заслухавши інформацію заступниці міністра освіти і науки України Надії Кузьмичової, голови Комітету Сергія Бабака та провівши обговорення питання, Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій прийняв низку рекомендацій Міністерству освіти і науки України, а також рішення повторно заслухати питання щодо вчасної доставки підручників у новому 2025—2026 навчальному році.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.