Комітет з питань правової політики на засіданні 27 травня 2025 року розглянув проєкт закону про утворення Спеціалізованого окружного адміністративного суду, Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду (реєстр. № 13302 від 19 травня 2025 року), поданий Президентом України як невідкладний.

Законопроєкт розроблений на виконання вимог Конституції України, Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких інших законодавчих актів України щодо правових засад утворення та функціонування Спеціалізованого окружного адміністративного суду та Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду» для започаткування діяльності згаданих судів.

Для досягнення поставленої мети законопроєктом пропонується утворити Спеціалізований окружний адміністративний суд та Спеціалізований апеляційний адміністративний суд із їх місцезнаходженням у місті Києві та поширенням територіальної юрисдикції цих судів на всю територію України.
Утворення Спеціалізованого окружного адміністративного суду та Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду дасть змогу підвищити ефективність захисту прав, свобод та інтересів осіб у сфері публічно-правових відносин.

З огляду на зазначене, обговоривши положення законопроєкту, Комітет з питань правової політики вирішив рекомендувати Верховній Раді України включити законопроєкт до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу і в цілому.

Комітет з питань правової політики також розглянув проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо удосконалення процедур подання та перевірки декларацій доброчесності суддів (реєстр. № 13165 від 9 квітня 2025 року), поданий Кабінетом Міністрів України, а також альтернативні до нього проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо удосконалення процедур подання та перевірки декларацій доброчесності суддів (реєстр. № 13165-1 від 23 квітня 2025 року), поданий народним депутатом України Власенком С. В., та проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо удосконалення декларацій доброчесності суддів та родинних зв’язків судді (реєстр. № 13165-2 від 25 квітня 2025 року), поданий народним депутатом України Калауром І. Р.

Вказані законопроєкти розроблено з метою посилення підзвітності та доброчесності суддів шляхом оптимізації форми декларування доброчесності та родинних зв’язків судді, а також удосконалення процедури перевірки декларування суддями своєї доброчесності відповідно до рекомендацій Європейської комісії та міжнародних зобов’язань.

Задля реалізації вказаної мети запропоновано зміни до низки статей Закону України «Про судоустрій і статус суддів», а також з метою узгодження положень чинного законодавства передбачається внесення відповідних змін до Закону України «Про Вищу раду правосуддя». У законопроєктах № 13165 та № 13165-1 також передбачено зміни до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та Закону України «Про Вищий антикорупційний суд» щодо Громадської ради міжнародних експертів».

На думку членів Комітету, законопроєкт № 13165-2 більш системно вирішує питання змісту та процедури перевірки декларації доброчесності та родинних зв’язків судді.
Обговоривши положення вказаних законопроєктів, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України включити законопроєкти №№ 13165, 13165-1 та 13165-2 до порядку денного тринадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання і рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу законопроєкт № 13165-2, скоротивши наполовину строк для надання пропозицій і поправок, а також застосувавши частину першу статті 116 Регламенту Верховної Ради України при підготовці цього законопроєкту до другого читання.

Комітет з питань правової політики розглянув на своєму засіданні 27 травня проєкт закону про внесення змін до частини другої статті 46 Цивільного кодексу України щодо визначення строків оголошення судом померлою фізичної особи, яка зникла безвісти у зв’язку з воєнними діями, збройним конфліктом (реєстр. № 12451 від 27 січня 2025 року), поданий народним депутатом України Тарасенком Т. П. та ін., і за підсумками розгляду ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду його у першому читанні прийняти за основу з доопрацюванням положень відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Законопроєкт спрямований на забезпечення правової визначеності у питаннях застосування спеціального правила, передбаченого частиною другою статті 46 Цивільного кодексу України, зокрема, стосовно початку відліку визначених у цій нормі строків оголошення судом померлою фізичної особи, яка зникла безвісти у зв’язку з воєнними діями, збройним конфліктом.

Для цього у законопроєкті пропонується речення друге частини другої статті 46 Цивільного кодексу України викласти у новій редакції, передбачивши, що «з урахуванням конкретних обставин справи суд може оголосити фізичну особу померлою і до спливу цього строку, але не раніше спливу шести місяців від настання обставин, які загрожували їй смертю або дають підставу припускати її загибель».

Прийняття законопроєкту забезпечить дотримання принципу верховенства права у питаннях початку перебігу шестимісячного строку, зазначеного у реченні другому частини другої статті 46 Цивільного кодексу України, для оголошення судом фізичної особи померлою, а також належний захист та реалізацію прав членів сімей фізичних осіб, які зникли безвісти у зв’язку з воєнними діями, збройним конфліктом, в тому числі, зниклих безвісти військовослужбовців під час виконання військового обов’язку із захисту Батьківщини.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.