Уряд Швеції оголосив про розширення пакета підтримки у соціальній та медичній сферах
Під час другого Саміту Міністрів соціальної політики, що відбувся у Львові, уряд Швеції оголосив про розширення пакета підтримки у соціальній та медичній сферах. На сьогодні загальний обсяг фінансування становить 7,2 мільйона доларів США, з яких 2,25 мільйона доларів США спрямовано безпосередньо на підтримку реформування системи соціальної політики України. Ширша програма реалізовуватиметься у 2025—2027 роках. Вона також має на меті підтримку України на шляху до членства в Європейському Союзі.
Це рішення стало черговим підтвердженням стратегічного партнерства між країнами у сфері соціального захисту та відповіддю на виклики, спричинені збройною агресією російської федерації.
«Співпраця зі Швецією демонструє, як міжнародні партнери можуть допомагати у впровадженні змін, важливих для людей. У червні ми разом зі шведськими партнерами розпочнемо узгодження конкретних напрямів, на які буде спрямована нова допомога. Йдеться не лише про розширення вже наявних програм, а й про створення цільових ініціатив, що дадуть змогу посилити підтримку у громадах. Зокрема, це стосується масштабування програм підтримки для літніх людей та осіб з інвалідністю», — зазначила міністерка соціальної політики Оксана Жолнович.
Швеція вже тривалий час є надійним партнером України у сфері соціального захисту. Раніше було підписано Меморандум про співпрацю між Міністерством соціальної політики України та Міністерством охорони здоров’я та соціальних справ Королівства Швеція. Документ передбачає обмін досвідом і кращими практиками у впровадженні соціальної політики за низкою ключових напрямів. Зокрема, йдеться про співпрацю у впровадженні цифрових рішень для покращення надання соціальних послуг, розвиток моделей сімейного догляду, інтеграцію нових послуг, орієнтованих на вразливі категорії населення — це люди з інвалідністю та діти, а також загальне посилення системи надання соціальних послуг.
— Я вже мала нагоду двічі побувати в Україні. Тоді, як і зараз, мене вразила та велика робота, яку проводить український Уряд для забезпечення соціального захисту та надання соціальних послуг у таких складних умовах. Нам є чого повчитися одне в одного, і я впевнена, що разом ми зможемо посилити розбудову інтегрованої та комплексної системи захисту дітей. Підтримка України з боку Швеції триватиме і під час повномасштабного вторгнення Росії, і після нього, — зазначила міністерка з питань соціальних послуг Швеції Каміла Вальтерссон Грьонваль.
Іще одним ключовим пріоритетом шведської підтримки є допомога дітям і сім’ям в умовах війни. Швеція розширює цю співпрацю, включаючи новий напрям — підтримку людей похилого віку. Під час Саміту міністерка у справах людей похилого віку та соціального страхування Швеції Анна Теньє оголосила про намір уряду вивчити можливості для поглиблення співпраці саме у сфері догляду за літніми людьми. Відповідно уряд Швеції доручив Національній раді охорони здоров’я та соціального забезпечення провести оцінку потреб України у сфері догляду за людьми похилого віку та оцінити потенціал Швеції щодо надання цільової підтримки.
«Під час перебування в Україні стало зрозуміло, що підтримка з боку Швеції має реальне значення — вона допомагає зберегти стійкість і покращити допомогу постраждалим від повномасштабного вторгнення росії. Саме тому я пишаюся тим, що Швеція тепер хоче підтримати і людей похилого віку — групу, яка є особливо вразливою і у воєнний, і в мирний час», — зазначила міністерка у справах людей похилого віку та соціального страхування Швеції Анна Теньє.
Із 2024 року Національна рада координує відновлення та реформування у сферах охорони здоров’я та соціальної політики в межах співпраці з Україною. Це ґрунтується на угодах, укладених урядом Швеції з Україною у 2023 році. Фінансування співпраці забезпечується Sida. Партнерство України та Швеції у сфері соціальної політики дає змогу не лише реагувати на виклики сьогодення, зумовлені війною та гуманітарною кризою, а й закладати фундамент для стійкої трансформації системи соціального захисту відповідно до європейських стандартів.
Довідково
Sida — Шведське агентство міжнародного розвитку — це державна установа, яка працює над покращенням умов життя людей, що живуть у бідності та під гнітом у різних країнах світу. Sida діє від імені уряду та парламенту Швеції, а її діяльність фінансується за рахунок податків шведських громадян.
Впроваджуємо зміни, що ґрунтуються на реальних потребах людей, які захищали нашу державу та прагнуть активно жити
Кабінет Міністрів України ухвалив проєкт закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо користування перевагами, що надаються водіям з інвалідністю», ініційований Мінветеранів. Це важливий крок до системних змін, які мають забезпечити належну реалізацію прав водіїв з інвалідністю, зокрема ветеранів та ветеранок.
Річ у тім, що попри заборону та штрафи дедалі частіше паркувальні місця для людей з інвалідністю займають водії, які не мають на це права.
Зміни дозволять ефективніше регулювати використання пільгових паркувальних місць, запровадити єдиний розпізнавальний знак «Водій з інвалідністю» з QR-кодом, а також визначити чіткий порядок контролю за дотриманням правил.
Законопроєктом пропонується внесення ключових змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» — уточнено вимоги щодо облаштування безоплатних паркувальних місць для транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або які перевозять таких осіб.
Водії, які користуються такими перевагами, повинні мати розпізнавальний знак «Водій з інвалідністю» з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом), що підтверджує наявність інвалідності. Форму знака та порядок його встановлення визначатиме Кабінет Міністрів України.
Також вносяться зміни до Закону України «Про дорожній рух», які передбачають використання розпізнавального знака для водіїв з інвалідністю або у разі перевезення таких осіб.
Водії повинні мати при собі відповідні документи, які на вимогу поліції можна пред’явити і у паперовій, і в електронній формі.
Документ розроблено на запит ветеранської спільноти у тісному партнерстві з нею. Його положення враховують потреби ветеранів та ветеранок, які після поранення або контузії мають інвалідність, але продовжують вести активне життя, зокрема керувати транспортними засобами.
Наступним етапом стане розгляд законопроєкту у Верховній Раді України.
Це рішення — ще один приклад впровадження змін, що ґрунтуються на реальних потребах людей, які захищали нашу державу та прагнуть активно жити.
Держава робить усе можливе, щоб кожна людина, яка цього потребує, отримала необхідну сучасну безоплатну підтримку
За даними Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, протягом квітня 2025 року понад 9 тисяч українців отримали майже 30 тисяч допоміжних засобів реабілітації (ДЗР) — на це держава спрямувала більше 350 мільйонів гривень. Загалом за 4 місяці року в межах державної програми протезування приблизно 37 тисяч українців забезпечено майже 130 тисячами допоміжних засобів реабілітації на загальну суму понад 1,5 мільярда гривень.
Найбільше засобів реабілітації за 4 місяці 2025 року видали в таких регіонах:
Житомирська область (10 345 засобів реабілітації отримали 2 860 осіб);
Дніпропетровська область (10 084 засоби реабілітації отримали 2 798 осіб);
Львівська область (9 781 засіб реабілітації отримали 2 789 осіб);
Харківська область (8 707 засобів реабілітації отримали 2 407 осіб);
Вінницька область (8 491 засіб реабілітації отримали 2 602 осіб);
Тернопільська область (8 420 засобів реабілітації отримали 2 253 особи).
«Держава робить усе можливе, щоб кожна людина, яка цього потребує, отримала необхідну сучасну безоплатну підтримку для повернення до повноцінного активного життя. Державна програма протезування передбачає не лише отримання високоякісних протезів та інших засобів реабілітації, а й послуги з їх ремонту, заміни та обслуговування. І для нас дуже цінно та важливо, аби всі люди — цивільні чи військові, яким потрібна відповідна допомога для відновлення, отримували її якісно та вчасно», — зазначила міністерка соціальної політики Оксана Жолнович.
З початку року більше 1200 людей з інвалідністю скористалися послугою з ремонту майже 1500 допоміжних засобів реабілітації, на це з держбюджету було виділено приблизно 52 мільйони гривень.
Нагадаємо, щоб отримати протез або інший засіб реабілітації, необхідно подати відповідну заяву — онлайн через Соціальний портал Мінсоцполітики. Сервіс зараз доступний для людей, які пройшли оцінювання повсякденного функціонування експертними командами (ЕКОПФО). Також можна звернутися особисто до однієї з найближчих уповноважених установ у громаді — центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП), органів соціального захисту населення або територіальних відділень Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Водночас на спеціальній онлайн-платформі protez.msp.gov.ua, яку запустили Мінсоцполітики та Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, можна знайти інформацію про:
- види доступних засобів реабілітації;
- алгоритм їх отримання;
- можливість отримати компенсацію за самостійно придбані вироби;
- умови ремонту, заміни та обслуговування засобів реабілітації;
- адреси та перелік сайтів протезних підприємств України.
Платформа регулярно оновлюється та наповнюється новими матеріалами й роз’ясненнями, необхідними для спрощення доступу українців до допоміжних засобів реабілітації.
Ухвалено порядок знищення неякісної гуманітарної допомоги: як це працюватиме в умовах воєнного стану
Нещодавно Урядом за ініціативи Мінсоцполітики було внесено зміни до Порядку вивезення за межі України або знищення неякісних та непридатних до споживання товарів (предметів) гуманітарної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2000 № 728 на період дії воєнного стану. Цими змінами схвалено порядок знищення (видалення) неякісних/непридатних до використання товарів гуманітарної допомоги.
Низка гуманітарних вантажів, ввезених в Україну після повномасштабного російського вторгнення, уже втратила якість або придатність для подальшого використання — через неналежні умови зберігання, пошкодження під час транспортування, сплив терміну придатності або інші обставини. Порядок не враховував усіх особливостей, пов’язаних із воєнним станом. Через це здійснювати знищення (видалення) товарів гуманітарної допомоги було вкрай складно, а іноді — неможливо.
Зазначені зміни передбачають:
- рішення про знищення (видалення) ухвалюють місцеві органи виконавчої влади — Київська міська та обласні державні адміністрації (відповідні військові адміністрації в разі їх утворення);
- спеціальна комісія, яка контролює процес знищення (видалення) неякісних / непридатних до споживання товарів гуманітарної допомоги, розширюється — до її складу мають входити також представники територіальних органів Національної поліції, Державної податкової служби та Держпродспоживслужби;
- знищення здійснюють підприємства у сфері управління відходами, які мають дозвіл, а у випадку небезпечних відходів — відповідну ліцензію, з дотриманням усіх вимог законодавства;
- нову форму акта (додаток 2) — його складають за фактом знищення (видалення) гумдопомоги. Після того, як акт підписано всіма сторонами, отримувач гуманітарної допомоги завантажує його до Автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги (АС ГД) — good.gov.ua під час подання звіту.
Загалом в умовах воєнного стану діятиме такий механізм:
Отримувач гуманітарної допомоги, на балансі якого вона перебуває, створює комісію з метою визначення, що товари гуманітарної допомоги втратили свої споживчі властивості і стали неякісними. Комісія проводить інвентаризацію і складає відповідний акт, після чого протягом 5 робочих днів з дати підписання отримувач надсилає його разом з обгрунтуванням необхідності знищення (видалення) неякісних / непридатних до споживання товарів гуманітарної допомоги до місцевого органу виконавчої влади за місцем його реєстрації.
Якщо інвентаризовані товари містять небезпечні відходи або мають значний обсяг (понад тисячу тонн), місцевий орган виконавчої влади утворює комісію. До її складу можуть залучати представників територіальних органів Держекоінспекції, ДПС, Нацполіції та Держпродспоживслужби для перевірки достовірності інформації. Протягом 10 робочих днів з дня отримання акта інвентаризації місцевий орган виконавчої влади надсилає отримувачу лист із рішенням — надання згоди або про необхідність створення комісії для додаткової перевірки гуманітарної допомоги, що підлягає знищенню (видаленню). У разі створення комісії протягом 15 робочих днів з дати отримання акта повідомляють отримувача про рішення надання згоди або ж відмови.
Знищення (видалення) гумдопомоги здійснюється на підставі договорів між отримувачем та підприємствами у сфері управління відходами. Фінансування витрат покладається на отримувача, донорів або інші джерела, не заборонені законодавством. За фактом знищення керівник організації — отримувача гумдопомоги та керівник підприємства складають акт про знищення.
Такий акт надсилає отримувач гумдопомоги місцевому органу виконавчої влади, а також завантажує його копію разом із звітом до АС ГД.
Важливо: новий Порядок не стосується гуманітарної допомоги у вигляді лікарських засобів, медичних виробів, обладнання, отриманих організаціями, уповноваженими Міністерством охорони здоров’я. У таких випадках утилізація здійснюється відповідно до порядку, затвердженого МОЗ. Подаючи звіт до АС ГД, отримувач такої допомоги завантажує акт виконаних робіт (наданих послуг), складений за результатами знищення (видалення) гумдопомоги, в довільній формі.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.