Постанова «Деякі питання про типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти» встановлює нові підходи до організації дошкільної освіти в Україні. Документ розроблено відповідно до частини третьої статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» та спрямований на врегулювання діяльності закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану та забезпечення доступності освіти для всіх дітей.

Основні положення постанови

1. Затвердження Положення: постановою затверджено Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти, яке визначає особливості функціонування різних типів дошкільних закладів.

2. Скасування попередніх норм: визнано такими, що втратили чинність, низку попередніх постанов Кабінету Міністрів України, перелік яких додано до документа.

Організація освітньої діяльності в умовах воєнного стану

Постанова передбачає механізми забезпечення безперервності дошкільної освіти для дітей, які вимушено змінили місце проживання через воєнний стан.

Переведення до різновікових груп: вихованець, який змінив задеклароване або зареєстроване місце проживання чи залишив попередній заклад дошкільної освіти, за заявою одного з батьків (у паперовій або електронній формі) переводиться до складу окремої різновікової групи на період відсутності. У разі втрати зв’язку з батьками переведення здійснюється наказом керівника державного чи комунального закладу дошкільної освіти або закладу загальної середньої освіти до припинення чи скасування воєнного стану.

Повернення до закладу: після повернення до задекларованого / зареєстрованого місця проживання вихованець переводиться до відповідної вікової групи за заявою одного з батьків. У разі відсутності вільних місць, за згодою батьків, дитину переводять до іншого суб’єкта освітньої діяльності зі збереженням усіх гарантій, передбачених Законом України «Про дошкільну освіту» та рішеннями органів місцевого самоврядування.

Типи організації освітньої діяльності

Постанова визначає особливості функціонування таких типів закладів дошкільної освіти:

1. Ясла

• Вік дітей: від 3 місяців до 3 років (пункт 32).

• Різновікові групи: можуть формуватися для дітей віком від 1 до 3 років (пункт 33).

• Розташування: групи для дітей віку немовляти та раннього віку зазвичай розташовуються на першому поверсі (пункт 34).

2. Дитячий садок

• Вік дітей: від 2 до 6 (7) років, а для дітей з особливими освітніми потребами — до 7 або 8 років (пункт 35).

• Різновікові групи: можуть створюватися для дітей від 2 років (пункт 36).

3. Мобільний дитячий садок

• Мета: надання освітніх послуг за місцем проживання дітей, зокрема із застосуванням спеціально облаштованого транспортного засобу (пункт 37)

• Вік дітей: від 2 до 6 (7) років, а для дітей з особливими освітніми потребами — до 7 або 8 років (пункт 39).

• Особливості:

освітній процес організовується у спеціально облаштованих транспортних засобах (не менше 2 кв. м на дитину) або пристосованих приміщеннях (не менше 3 кв. м на дитину) (пункт 47).

формуються групи з короткотривалим перебуванням (до 4 годин) або чергові групи у вихідні та святкові дні. Групи повного дня не створюються, цілодобове перебування не передбачено (пункт 42);

освітній процес проводиться не рідше 2 разів на тиждень по 2 години для кожної групи (пункт 44);

у транспортному засобі створюється медичний осередок відповідно до затверджених урядом вимог (пункт 50).

4. Сімейний (родинний) садок

• Мета: надання освітніх послуг за місцем проживання сім’ї в індивідуальному житловому будинку для дітей від народження, включаючи родичів та дітей, які не є членами сім’ї (пункт 51).

• Вік дітей: від народження до 6 (7) років, а для дітей з особливими освітніми потребами — до 7 або 8 років (пункт 54)

• Особливості:

не може функціонувати як державний заклад чи дошкільний підрозділ державного закладу загальної середньої освіти (пункт 52);
приміщення для освітнього процесу відокремлюються від житлових приміщень сім’ї та облаштовуються з розрахунку 3 кв. м на дитину (пункти 60, 61);

облаштовується спортивно-ігровий майданчик у пішій доступності та санітарний простір (пункти 62, 63).

5. Міні-садок

• Мета: тип організації освітньої діяльності з одночасним перебуванням не більше п’яти дітей (пункт 64).

• Вік дітей: від народження до 6 (7) років, а для дітей з особливими освітніми потребами — до 7 або 8 років (пункт 65).

• Особливості: можуть створюватися групи повного дня, короткотривалого перебування або чергові групи. Освітній процес організовується в індивідуальних житлових будинках чи інших приміщеннях з розрахунку 3 кв. м на дитину (пункти 67, 69).

6. Центр педагогічного партнерства

•    Мета: розвиток дітей від народження за обов’язкової участі батьків (пункт 70).

•    Вік дітей: від народження до 6 (7) років, а для дітей з особливими освітніми потребами — до 7 або 8 років (пункт 71).

•    Особливості:

формуються групи за окремими складовими освітньої програми чи парціальними програмами, а також для осіб, які готуються стати батьками (пункт 72);

освітній процес може відбуватися без обмеження поверховості приміщень (пункт 78);

облаштовуються окремі кабінети для педагогічної підтримки батьків та ізольовані місця для індивідуалізації навчання (пункти 79, 80).

7. Центр розвитку дитини

• Мета: надання дошкільної освіти, зокрема за парціальними програмами, та психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг (пункт 82).

• Вік дітей: від народження до 6 (7) років, а для дітей з особливими освітніми потребами — до 7 або 8 років (пункт 83).

• Особливості: групи формуються за окремими освітніми напрямами чи програмами, без обов’язкового досягнення всіх результатів Державного стандарту дошкільної освіти (пункти 84, 87).

Використання майна

• Вимоги до приміщень: освітня діяльність може проводитися у спеціалізованих закладах дошкільної освіти, індивідуальних житлових будинках або інших пристосованих приміщеннях (не вище 3-го поверху) з розрахунку 3 кв. м на дитину (пункт 91).

• Захисні споруди: суб’єкти освітньої діяльності забезпечують доступ до об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту для учасників освітнього процесу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138 (пункт 93).

• Медичне забезпечення: У приміщеннях облаштовуються медичні осередки, ізолятори (за наявності більше 40 вихованців), місця для грудного годування (для дітей до 2 років) та харчування відповідно до законодавства (пункти 95, 97, 98).

Постанова № 818 від 7 липня 2025 року створює гнучку систему організації дошкільної освіти, враховуючи потреби дітей та сприяє розширенню доступу до освіти через різноманітні формати закладів, такі як мобільні дитячі садки, сімейні садки та центри педагогічного партнерства, забезпечуючи при цьому безпеку та якість освітнього процесу.

https://www.kmu.gov.ua/npas/deiaki-pytannia-pro-typy-orhanizatsii-osvitnoi-diialnosti-zakladiv-doshkilnoi-osvity-818-070725

Ілюстративне фото з сайту КМДА.