Постанова «Про затвердження Положення про спеціальний дитячий садок» розроблена відповідно до абзацу четвертого частини п’ятої статті 13 та частини третьої статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту». Документ встановлює основні засади функціонування спеціальних дитячих садків, спрямованих на забезпечення дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами.
Загальні положення
Положення про спеціальний дитячий садок регулює діяльність закладів дошкільної освіти незалежно від форми власності (державні, комунальні, приватні, корпоративні), а також юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, які надають освітні послуги за типом організації «спеціальний дитячий садок» (пункт 1). Дія положення поширюється на заклади, що забезпечують освіту дітей віком від 2 до 7 (8) років з особливими освітніми потребами, зумовленими фізичними, психічними, інтелектуальними, сенсорними порушеннями або розладами поведінки (пункт 3).
Спеціальний дитячий садок зобов’язаний:
• Забезпечувати освіту відповідно до державного стандарту дошкільної освіти у спеціально створеному освітньому середовищі, використовуючи українську жестову мову, допоміжні засоби навчанняastia навчання та альтернативної комунікації (пункт 4).
• Мати обладнані кабінети для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
• Реалізувати корекційно-розвитковий складник освітньої програми.
• Використовувати систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів (пункт 4).
Не менше половини груп у спеціальному дитячому садку повинні складатися з дітей з особливими освітніми потребами (пункт 4).
Організація освітнього процесу
Освітній процес у спеціальних дитячих садках ґрунтується на принципах, визначених Законами України «Про освіту» та «Про дошкільну освіту», і спрямований на розвиток компетентностей дітей через адаптовані методи навчання, включаючи корекційно-розвиткові програми (пункти 24—26).
Використовуються освітні та парціальні програми, схвалені педагогічною радою, які можуть комбінуватися та адаптуватися до потреб вихованців (пункт 28).
Індивідуальна програма розвитку розробляється для кожної дитини протягом місяця після зарахування на основі висновків інклюзивно-ресурсного центру та результатів психолого-педагогічного вивчення (пункт 35). Програма передбачає інформацію про особливості розвитку, адаптацію змісту освіти, методи навчання та моніторинг прогресу.
Зарахування, переведення та відрахування
Зарахування дітей здійснюється на підставі заяви батьків, поданої особисто, поштою або через електронну систему з використанням кваліфікованого електронного підпису (пункти 9—10). До заяви додаються документи, зокрема медична довідка, висновок інклюзивно-ресурсного центру та за наявності індивідуальна програма розвитку чи реабілітації (пункт 10).
Підставами для відрахування є заява батьків, досягнення дитиною 8 років, переведення до іншого закладу, непроходження повторної психолого-педагогічної оцінки або невідвідування протягом двох місяців без поважних причин (пункт 13). Відрахування не допускається у разі хвороби, карантину, відпустки батьків чи форс-мажорних обставин (пункт 16).
Формування груп
Групи формуються з урахуванням типу особливих освітніх потреб та рівня підтримки (пункт 18). Гранична наповнюваність груп залежить від категорії особливих освітніх потреб (труднощів).
Різновікові групи можуть включати дітей з різницею у віці до 2 років (пункт 21). Можуть створюватися групи повного дня, короткотривалого перебування або цілодобові (до 2 діб на тиждень, 10 діб на місяць) (пункти 22—23).
Психолого-педагогічна та корекційна підтримка
Психолого-педагогічний супровід забезпечується командами, до яких входять батьки та за потреби фахівці інклюзивно-ресурсних центрів (пункт 34).
Проводяться корекційно-розвиткові заняття (індивідуальні: 15—25 хвилин, групові: 20—30 хвилин) з лікувальної фізкультури, ритміки, логоритміки, корекції мовлення, розвитку сенсорних функцій тощо (пункти 47—48). Особлива увага приділяється формуванню компетентностей, соціальної адаптації та розвитку мовлення (пункт 49).
Психолого-педагогічний консиліум, до складу якого входять педагоги зі спеціальною освітою, забезпечує моніторинг розвитку дітей, розробку рекомендацій та консультаційну підтримку (пункти 40—43).
Використання майна
Спеціальні дитячі садки використовують власні або орендовані приміщення, що відповідають вимогам безбар’єрності та інклюзивності (пункти 52—54). Обов’язковим є доступ до захисних споруд цивільного захисту (пункт 56) та облаштування медичних осередків, ізоляторів (за наявності понад 40 вихованців) і приміщень для харчування (пункти 63—65). Для дітей із сенсорними та фізичними труднощами облаштовуються спеціалізовані кабінети, зокрема слухові, офтальмологічні, фізіотерапевтичні, а також сенсорні кімнати та майданчики для орієнтування в просторі (пункти 58—61).
https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-polozhennia-pro-spetsialnyi-dytiachyi-t70725