13 серпня 2025 року затверджено Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності публічних послуг, які надаються в системі Міністерства оборони України, з урахуванням потреб маломобільних груп населення, включаючи осіб з різним рівнем комунікаційних можливостей.
Ці рекомендації розроблені на виконання підпункту 3 пункту 20 Плану заходів на 2025–2026 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2025 року № 374-р. Документ також враховує оновлену редакцію Стратегії, схвалену розпорядженням КМУ від 14 квітня 2021 року № 366-р (в редакції розпорядження від 25 березня 2025 року № 294-р).
Методичні рекомендації передбачають комплексний підхід до забезпечення фізичної та інформаційної доступності публічних послуг, зокрема під час видачі посвідчення учасника бойових дій (виключно в паперовій формі). Документ враховує потреби людей з інвалідністю, осіб з порушеннями зору, слуху, мовлення, ментальними особливостями, людей похилого віку, вагітних жінок, батьків з дитячими візками тощо.
Органи, уповноважені на надання цієї публічної послуги (Головне управління соціальної підтримки, Кадровий центр ЗСУ, командування видів ЗСУ, військові частини та територіальні центри комплектування), мають забезпечити:
фізичну безбар’єрність (відповідно до ДБН В.2.2-40:2018 та ДСТУ Б ISO 21542:2013);
доступність для осіб з порушенням зору та слуху, зокрема через тактильні елементи, візуальні та звукові системи навігації, підтримку жестовою мовою;
інформаційну доступність, зокрема через спрощену мову, великий шрифт, індивідуальні консультації, використання асистивних технологій, переклад жестовою мовою;
дотримання принципів універсального дизайну та безбар’єрної мови під час комунікації.
Особливу увагу приділено взаємодії з людьми, які мають порушення зору, слуху, мовлення або ментальні особливості. Працівникам рекомендовано діяти з повагою, враховувати особливості спілкування та уникати дискримінаційних підходів.
Ці Методичні рекомендації мають на меті зробити публічні послуги максимально інклюзивними, забезпечити гідний рівень сервісу та гарантувати реалізацію прав кожного громадянина на рівний доступ до державних сервісів, незалежно від фізичних чи комунікаційних обмежень.