26 листопада 2025 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1537 «Про реалізацію експериментального проекту щодо особливостей організації та здійснення прикордонного та митного контролю під час руху пасажирських поїздів». Проект триватиме два роки з дня набрання чинності постановою і спрямований на спрощення та прискорення процедур перетину кордону для пасажирів міжнародних поїздів.

Ініціатива запропонована Міністерством розвитку громад та територій України (Мінрозвитку). На період експерименту застосовуватиметься постанова КМУ від 21 травня 2012 р. № 451 лише в частині, що не суперечить новому Порядку, затвердженому цією постановою.

Ключові учасники та координатор

Координатор: Мінрозвитку – забезпечує загальну координацію, щоквартальне звітування до КМУ (до 20 числа наступного місяця) та подання остаточного звіту з пропозиціями змін до законодавства через 2 місяці після завершення проекту.

Учасники: Державна прикордонна служба (Держприкордонслужба), Державна митна служба (Держмитслужба), АТ «Укрзалізниця».

Завдання Держприкордонслужби та Держмитслужби (за участю «Укрзалізниці»): організація контролю в русі поїздів, щоквартальне звітування до Мінрозвитку (до 10 числа наступного місяця).

Маршрути та умови реалізації

Експериментальний проект запроваджується на двох ключових залізничних маршрутах сполученням з Польщею:

Київ – Хелм – Київ: контроль у русі на ділянці Ковель – Ягодин – Ковель.

Львів – Перемишль – Львів: контроль у русі на ділянці Львів – Мостиська-2 – Львів.

Технологічні схеми пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів затверджуються на регіональному рівні керівниками прикордонних органів за погодженням з митницею, контрольними службами (фітосанітарний, ветеринарно-санітарний контроль, перевірка радіації) та «Укрзалізницею» (філія «Пасажирська компанія»).

Перед стартом по кожному маршруту та поїзду уповноважені представники учасників підписують акти готовності. «Укрзалізниця» зобов'язана забезпечити:

технічний стан інфраструктури та рухомого складу (включно з системами відеоспостереження).

безоплатне перевезення прикордонників, митників та пасажирів, яким відмовлено у перетині кордону.

сталий доступ до інтернету в зоні контролю для роботи з електронними базами Держмитслужби та Держприкордонслужби.

Плата за митні формальності поза робочим часом не стягується. У разі виявлення невідповідностей інфраструктури контроль тимчасово повертається на прикордонні станції.

Процедури контролю в русі поїзда

Порядок передбачає чітку взаємодію бригад поїздів, прикордонників та митників для мінімізації затримок. Основні кроки:

За 10 хвилин до відправлення з оголошенням про контроль у гучномовець.

Бригада поїзда надає доступ до відеоспостереження.

Тричі оголошення про порядок контролю та заповнення документів (громадянство, імміграційні картки, митні декларації – видаються провідниками).

Провідники опитують пасажирів про громадянство, видають бланки (імміграційні – від прикордонників, митні – від митниці).

Ручна поклажа маркується ідентифікаційними бирками з номером місця; без бирки – вважається безхазяйною і може бути вилучена.

Начальник поїзда надає списки пасажирів та бригади.

Контроль у русі

Пасажири не залишають місця (крім винятків: огляд вагона, протоколи, затримання).

Провідники супроводжують контролерів, забезпечують доступ до всіх приміщень та ніш (пломбованих до початку контролю).

Зона контролю – від станції початку до завершення.

Спеціальні заходи

Машиніст знеструмлює поїзд для огляду на вимогу.

Режимні заходи (обмеження) діють під час стоянок та в русі.

Заборонені товари вилучаються з забезпеченням цілісності.

Непропущені товари передаються на зберігання митниці.

Очікувані результати

Проект має скоротити час перетину кордону, спростити перевірки та підвищити ефективність для пасажирів міжнародних поїздів. Результати моніторяться щоквартально, з остаточним звітом для можливого законодавчого закріплення успішних практик.

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-reali-ta-zdiisnennia-prykordonnoho-tasazhyrskykh-poizdiv-i-1537