Міністерство культури України видало наказ № 1008, яким затвердило Стандарт початкової спеціалізованої художньої освіти, що здобувається одночасно з початковою та базовою загальною середньою освітою.
Документ ухвалено відповідно до частини сьомої статті 21 Закону України «Про освіту» та Положення про Міністерство культури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2019 року № 885. Мета ухвалення Стандарту — забезпечення якості мистецької освіти у художніх ліцеях і створення єдиного підходу до організації навчального процесу.
Ключові положення наказу
Наказом встановлено вимоги до:
обов’язкових результатів навчання учнів художніх ліцеїв,
фахових компетентностей,
організації освітнього процесу у межах початкової спеціалізованої художньої освіти.
Термін впровадження:
Стандарт почне застосовуватися з 1 вересня 2026 року для учнів художніх ліцеїв, які вступають до 1 класу.
Подальші кроки
Департамент мистецтв та креативних індустрій має протягом шести місяців розробити та затвердити:
типову освітню програму початкової спеціалізованої художньої освіти на основі нового Стандарту та державних стандартів початкової й базової середньої освіти;
зміст, форми і порядок атестації учнів у художніх ліцеях.
Що передбачає новий Стандарт
Стандарт визначає вимоги до:
результатів навчання на першому та другому рівнях Національної рамки кваліфікацій,
компетентностей учня, що здобуває початкову спеціалізовану художню освіту паралельно з загальною середньою освітою.
Базові терміни і підходи
Документ містить визначення ключових понять, зокрема:
академічне мистецтво,
візуальні мистецтва та візуальні засоби,
декоративне мистецтво,
сучасне мистецтво,
художня мова,
пленер,
фахові навчальні предмети.
Структура здобуття освіти
Навчання складається з двох етапів.
Перший етап (1–4 класи): формування базових мистецьких компетентностей. Завершується атестацією з фахових практичних дисциплін.
Другий етап (5–9 класи): поглиблене мистецьке навчання, завершальне оцінювання з фахових предметів та підготовка до подальшої профільної чи фахової художньої освіти.
Освітня програма художнього ліцею може передбачати обидва етапи або лише другий етап (за умови наявності в учнів компетентностей, визначених Стандартом для першого етапу).
Мета початкової спеціалізованої художньої освіти
Стандарт спрямований на:
розвиток художніх здібностей учнів,
формування їхнього естетичного досвіду та ціннісних орієнтацій,
створення умов для творчого самовираження,
забезпечення готовності до подальшого професійного мистецького навчання.
Фахові компетентності учнів
Учні художніх ліцеїв мають опанувати такі компетентності:
художньо-практична,
мистецтвознавча,
мистецько-інтегративна,
художньо-комунікативна,
компетентність колективної взаємодії.
Атестація здобувачів освіти
Після 4 класу (перший етап):
композиція;
декоративне мистецтво (за видами).
Після 9 класу (другий етап):
композиція (за видами);
рисунок (академічний);
живопис/скульптура/декоративне мистецтво (залежно від профілю);
креслення (для архітектурного напрямку);
теоретичний предмет «Образотворче мистецтво та архітектура».
Вимоги до кадрового та матеріально-технічного забезпечення
Ліцей має забезпечити:
викладачів відповідно до професійного стандарту «Викладач мистецького ліцею»,
майстрів виробничого навчання (для декоративного мистецтва),
спеціалізоване обладнання, матеріали, інструменти, натурний фонд.




