24 червня 2015 року набрала чинності постанова уряду, якою було внесено зміни до п. 6 постанови «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 7 листопада 2007 р. № 1294.

Зокрема, запроваджено грошову виплату для військовослужбовців, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації та виявили бажання продовжити військову службу за контрактом. Основна мета запропонованих змін — підвищення мотивації бійців до укладення контрактів для проходження військової служби після демобілізації. Адже триває остання хвиля мобілізації цього року, проте потреба у військових із бойовим досвідом залишатиметься ще тривалий час.
Отже, одноразова грошова допомога встановлюється залежно від категорії особового складу у таких розмірах:
— особам рядового складу — вісім мінімальних заробітних плат (9 744 гривні);
— особам сержантського і старшинського складу — дев’ять мінімальних заробітних плат (10 962 гривні);
— особам офіцерського складу — десять мінімальних заробітних плат (12 180 гривень).

Фінансування зазначених витрат відбуватиметься з бюджету у межах коштів, передбачених на утримання ЗСУ та інших утворених відповідно до законів військових формувань та правоохоронних органів.
Нагадаємо, що за працівниками, які були призвані під час мобілізації та які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу за контрактом, але не більш як на строк укладеного контракту, зберігаються місце роботи, посада і компенсується із бюджету середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, в яких вони працювали на час призову.
Досить важливий законопроект було прийнято парламентом за основу 18 червня 2015 року. Він стосується внесення змін до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» щодо належного соціально-економічного захисту учасників антитерористичної операції та членів їх сімей (про справедливе призначення та надання субсидій).
У зв’язку із підвищенням тарифів на житлово-комунальні послуги уряд спростив порядок звернення громадян за отриманням субсидій. Проте членам сімей учасників антитерористичної операції складно, а іноді неможливо оформити державну підтримку, оскільки грошові виплати, які отримують бійці, — підвищують сукупний дохід сім’ї. Депутати пропонують під час нарахування субсидії сім’ї, в якій є учасник антитерористичної операції, не враховувати отримане останнім грошове забезпечення та інші види допомоги.
Законодавець у назві законопроекту вживає поняття «учасник антитерористичної операції». Натомість у законодавстві є поняття «учасник бойових дій», саме цей статус надає низку пільг військовослужбовцям, у тому числі і 75% знижку плати за користування комунальними послугами. Проте бійці набувають відповідного статусу після бюрократичної тяганини, що затягується щонайменше на півроку. Та учасниками АТО ми називаємо всіх військовослужбовців, які перебувають у зоні проведення антитерористичної операції, але ще не встигли оформити статус учасника бойових дій. Отже, грошове забезпечення всіх військовослужбовців, які залучені до антитерористичної операції, навіть якщо вони не є учасниками бойових дій, не враховуватиметься до сукупного доходу під час призначення субсидії.
У разі набрання чинності цим законопроектом уряду необхідно буде конкретизувати, які саме документи надаватимуться в управління соціального захисту населення для підтвердження того, що один із членів сім’ї перебуває в зоні АТО, та чітко конкретизувати періоди, за які доходи бійця не враховуватимуться під час визначення сукупного доходу. Адже у разі невчасного повідомлення про зміни в доходах сім’ї субсидія вважатиметься нарахованою понад норми та підлягатиме поверненню в подвійному розмірі.

Наталя ТИТАРЕНКО, юрист.