Що інноваційного напрацьовано на цій ниві в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини — у матеріалі «Голосу України».

У вересні 2015 року у Нью-Йорку відбувся Саміт ООН зі сталого розвитку. Із сімнадцяти цілей, затверджених міжнародними експертами, визначальною названо четверту. Її назва — «Забезпечення всеохоплюючої і справедливої якісної освіти та заохочення можливості навчання впродовж усього життя для всіх». Документ передбачає, що до 2030 року кожна з країнучасниць повинна ліквідувати гендерну нерівність у сфері освіти і забезпечити рівний доступ до освіти та професійно-технічної підготовки всіх рівнів для вразливих груп населення, зокрема людей з інвалідністю, представників корінних народів і дітей, які перебувають у несприятливому середовищі. Кожен заклад освіти повинен враховувати особливі потреби названих категорій, гендерні аспекти й забезпечити безпечне, вільне від насильства і соціальних бар’єрів ефективне середовище навчання для всіх.

— Тож, — ділиться професор, доктор педагогічних наук, ректор Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини Олександр Безлюдний, — для нас один з пріоритетів — створення умов та розроблення дієвих технологій для здобуття освіти молоддю з особливими освітніми потребами. При цьому надважливо врахувати індивідуальні потреби, можливості, здібності та інтереси індивідуума задля його успішної соціалізації та самореалізації. Ми переконалися, що одним із важелів розвитку комплексу цих технологій є інклюзивний туризм — унікальне явище для реабілітації студентів з інвалідністю. Цей вид туризму містить пізнавальний процес і реалізовує успішне проходження соціалізації в умовах освітнього середовища університету.

У 2016 році на базі університету вперше в країні відбувся І Міжнародний науково-практичний симпозіум «Актуальні проблеми впровадження інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму в Україні». У травні 2021 року відбувся уже ІІ Всеукраїнський науково-практичний онлайн-симпозіум з інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму за участю міжнародних партнерів.

Цій події передувало створення Асоціації «Інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму», засновниками якої виступили комунальний заклад «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради», Національний історико-культурний заповідник «Чигирин», Шевченківський Національний заповідник міста Канів, Національний дендрологічний парк «Софіївка», громадська спілка «Всеукраїнське науково-практичне об’єднання Інклюзивного туризму інвалідів і чорнобильців України», благодійний фонд «Підтримка програм соціального захисту осіб, постраждалих від аварії на ЧАЕС, та інвалідів». Співзасновником став і наш університет, зокрема, факультет соціальної та психологічної освіти.

Прийнята резолюція симпозіуму стала основою для затвердження координаційним комітетом ОДА з питань реабілітації інвалідів та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, практичного плану дій для впровадження інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму в Україні як соціальної та реабілітаційної послуги. Цей документ затвердив також проведення апробації інклюзивного туризму в Черкаській області як пілотному регіоні в рамках виконання Національного плану дій з реалізації Конвенції ООН про права людей з інвалідністю.

Завдяки першому симпозіуму наш університет має нині ґрунтовні напрацювання в контексті основних засад Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. На базі факультету соціальної та психологічної освіти створено Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів». Нова фундація консолідувала навколо себе структурні підрозділи університету, органи виконавчої влади, громадські організації, спрямовані на соціально-педагогічну підтримку осіб з обмеженими можливостями щодо їх адаптації до студентського та педагогічного колективу. Ентузіасти центру спрямували свою роботу на інтеграцію в освітнє та соціальне середовище, створення умов для самореалізації, розвиток соціальної активності, автономності, відповідальності та мобільності осіб з особливими потребами.

Ідеологія центру «Без бар’єрів» — усебічне врахування таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних особливостей людини, дотримання її пізнавальних інтересів, недопущення дискримінації та порушення прав людини, конфіденційність, доступність освітніх послуг, міжвідомча співпраця.

Діяльність фундації високо оцінена. Зокрема, отримано Гран-прі на Міжнародній освітянській виставці за конкурсну роботу «Інклюзивна освіта: рівні права —  рівні можливості» (2019 р.) та золоту медаль у номінації «Комплексна підтримка дитини з особливими потребами як умова успішної реалізації інклюзивної освітньої політики» (2020 р.).

В університеті розроблено та затверджено «Положення про команду психолого-педагогічного супроводу студентів з особливими освітніми потребами УДПУ імені Павла Тичини» задля функціонування міждисциплінарної команди фахівців. На факультеті соціальної та психологічної освіти створено інклюзивні групи.

Співробітники центру теоретично розробили і практично впровадили програму соціально-психологічної реабілітації студентів з інвалідністю засобами інклюзивного туризму. Екскурсійні поїздки до Черкаського обласного художнього музею, мальовничого Буцького каньйону, мандрівки маршрутом «Умань туристична» з відвіданням картинної галереї та Василіанського монастиря, екскурсійні подорожі до музею Трипільської культури в село Легедзине —  улюблені серед учасників проекту (на знімку).

Уже традицією стало проведення студентського конкурсу соціальних проектів «Подорожуємо без бар’єрів», який під егідою Асоціації у 2021 році відбувся вшосте. Студенти розробляють маршрути інклюзивного туризму Черкащиною для соціально вразливих категорій громадян.

Долучення студентів до діяльності центру важливе в контексті підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери, які у подальшій професійній діяльності будуть готові до здійснення реабілітації засобом інклюзивного туризму. До змісту освітньої програми зі спеціальності «Соціальна робота» включено навчальну дисципліну «Інклюзивний туризм», відбувається захист магістерських робіт за цією тематикою. Студенти УДПУ — переможці всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт за представлені роботи з питань інклюзивного туризму.

Науково-педагогічні працівники університету — співавтори «Енциклопедії інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму»; зарубіжної монографії «Актуальні проблеми впровадження інклюзивного туризму в Україні та за кордоном».

Із січня 2020 року молоді науковці університету розпочали розроблення науково-дослідної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму».

Нині триває реалізація проекту «Вчимося разом чути та долати соціальну ізоляцію» за підтримки Британської ради в Україні. Його мета — створення платформи для вивчення та спілкування українською жестовою мовою, а також створення онлайн-ресурсу «Черкащина туристична» для людей з вадами слуху. Підготовлено і подано проект «Культурно-рекреаційно-туристична Черкащина: інклюзивно-соціальна 3D-карта» для участі у конкурсній програмі Українського культурного фонду.

Усі ці заходи реалізовано завдяки плідній співпраці з Асоціацією інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму, Черкаським обласним центром медико-соціальної експертизи, Українським державним центром національно-патріотичного виховання, краєзнавства та туризму учнівської молоді, з управлінням праці та соціального захисту населення Уманської міськради. Постійний фаховий обмін з працівниками Державного інституту сімейної та молодіжної політики, Інституту педагогіки, Інституту проблем виховання НАПН України, Українського науково-практичного центру практичної психології та соціальної роботи НАПН України, Науково-дослідного інституту праці і зайнятості населення та з фахівцями багатьох інших інституцій мотивує наших співробітників, розширює поле їх діяльності і приносить позитивні результати.

Черкаська область.

Фото надано Уманським державним педагогічним університетом.