Рашистська ракета вдарила по історичному центру столиці «Софіївки» у перший день війни... Про те, які випробування довелося пережити колективу вишу, як вдалося налагодити і стабілізувати навчально-виховний процес і впевнено дивитися у майбутнє, розмова кореспондента «Голосу України» з ректором університету, доктором педагогічних наук, професором, заслуженим працівником освіти України Олександром Безлюдним (на знімку).

— Олександре Івановичу, тотальна війна, розв’язана рф проти нашої держави, перекроїла життя кожного українця. Що змінилося в університеті після приголомшливого 24 лютого? Чи воюють на фронті викладачі, студенти? Як розгорнулася волонтерська робота?

— В умовах військової агресії росії, у найскладніший за всю свою історію час, науково-педагогічний колектив університету згуртувався, об’єднав усі свої зусилля й можливості та продовжував працювати. Ми почали масштабно реалізовувати комплекс заходів з раціонального використання технологій дистанційного навчання, мультимедійного обладнання, електронної системи управління освітнім процесом. Двадцять четвертого лютого ректорат у повному складі терміново зібрався в університеті. Після ракетного удару по місту вже була перша жертва, будинки наших співробітників зазнали значних руйнувань, в країні введено воєнний стан. Попри психологічний стрес і тривогу, побоювання за своїх рідних, за студентів ми розуміли, що не маємо права ані на годину переривати освітній процес. Тому для здобувачів вищої освіти всіх курсів 11 факультетів та навчально-наукового інституту організували навчання у дистанційному режимі згідно з розкладом. У структурних підрозділах було забезпечено постійну комунікацію між учасниками освітнього процесу засобами корпоративної електронної пошти, месенджерів тощо.

Багато студентів були вимушені евакуюватися, не всі мали однакові можливості для навчання, але кожен з них мав доступ до освітнього процесу у зручний для нього спосіб.

Тим часом Умань залишалася у зоні підвищеної загрози рашистських ударів з повітря. Укриття цивільного захисту нового корпусу університету, яке розраховане на
1 500 місць та обладнане відповідно до всіх вимог, стало прихистком не лише для студентів та співробітників університету, а й для мешканців прилеглих районів. Від самого початку війни, під час нічних тривог, люди залишалися там ночувати цілими родинами. Допомога армії та Теробороні розпочалася з перших днів війни: співробітники університету організували та забезпечували виготовлення заморожених страв на потреби ЗСУ, перераховували кошти, надавали підтримку волонтерським організаціям харчовими продуктами, медико-санітарними засобами. Колектив університету активно долучився до плетіння маскувальних сіток і надання матеріалів для їх виготовлення. Студенти, які проживають у місті, також стали волонтерами.

Вони опікувалися хворими та одинокими жителями, доставляли продукти та гуманітарну допомогу. Співробітники університету передали ковдри, матраци та подушки для облаштування у місті розселення вимушених переселенців. В університеті було організовано благодійний аукціон раритетних вишиванок, скатертин, рушників із костюмерної студентського театру. Всі виручені кошти перераховані на ЗСУ.

3 початку березня 2022-го університет прийняв перших переселенців, які рухалися транзитом через Умань, загалом за цей період було надано понад 20 тисяч ліжко-місць. Майже дві сотні тимчасово переміщених осіб залишилися в гуртожитках університету на тривалий термін. Для них ми створили всі належні умови, спільно з волонтерськими організаціями міста забезпечили триразовим харчуванням. Це вдалося зробити і завдяки матеріальній підтримці та фінансовій допомозі членів колективу, і завдяки міжнародній діяльності університету. Як офіційний представник Міжнародної релігійної благодійної місії Caritas-Spes проректор з міжнародних зв’язків та стратегічного розвитку Володимир Миколайко ініціював відкриття їхнього представництва в Умані та налагодив доставку гуманітарної допомоги.

Колектив нашого університету також активно підтримав заклади освіти Чернігівської та Сумської областей харчовими продуктами, засобами гігієни, ліками тощо.

Сьогодні у лавах Збройних Сил України — наші працівники та студенти, випускники та їх рідні. Навіть іноземні студенти університету стали зі зброєю у руках на захист України. Сьогодні маємо інформацію про 150 захисників та захисниць України, які брали або беруть участь у боях за свободу і суверенітет держави. На жаль, є втрати. Ми збираємо і зберігаємо дані про наших героїв у рамках запровадження загальнодержавного проекту «Місце шани та вдячності».

— Уманський педуніверситет — один з кращих профільних закладів вищої освіти країни. Чим він вирізняється з-поміж інших вишів. Які його особливості?

— Пошанування власних академічних традицій, опора на майже віковий досвід з одночасною інноваційною модернізацією університету — це той шлях, який дає змогу університету долати виклики сьогодення, забезпечити поступальний сталий розвиток нашого вишу на перспективу.

За останні роки університет зміцнів і закріпив за собою статус одного з визнаних лідерів педагогічної освіти України. Заклад провадить інноваційну освітню діяльність за різними ступенями вищої освіти, проводить фундаментальні та прикладні наукові дослідження, є науковим і методичним центром, має розвинуту інфраструктуру навчальних і наукових підрозділів, сприяє поширенню наукових знань та здійснює культурно-просвітницьку діяльність. Університет послідовно реалізує свою місію, що засновується на класичній тріаді: навчання — дослідження — громадське служіння. Підтвердженням є цьогорічна вступна кампанія. В умовах воєнного часу університет став лідером у нашому краї за кількістю абітурієнтів. Чимала група вступників була з особливо небезпечних територій, де тривають бойові дії. Загалом у нас навчаються діти з 20 областей України. Університет по праву називають центром освіти, науки, культури у регіоні Буго-Дніпровського межиріччя.

Інклюзивна інфраструктура — також важлива особливість Уманського університету. Ми намагаємося зняти будь-які обмеження для людей з особливими потребами, вони беруть активну участь у суспільному і культурному житті, для них створено всі умови для психологічної підтримки та соціокультурної адаптації. З метою оптимізації освітнього процесу для здобувачів з обмеженням життєдіяльності розроблено «Індивідуальну програму розвитку здобувача з особливими освітніми потребами», яка містить відомості про самого здобувача та «Індивідуальний освітній план», який складається з графіка освітнього процесу на навчальний рік та індивідуальної картки здобувача вищої освіти.

Наш університет розташований в самому серці України, у молодіжному та мультикультурному, старовинному і вічно юному місті Умань. Заклад компактно розташований в історичному центрі міста, відстань між корпусами і гуртожитками — десять хвилин пішки. За 200 метрів розкинулася мальовнича, чарівна «Софіївка» — всесвітньо відомий дендропарк. Також Умань відома як міжнародний центр паломництва брацлавських хасидів. Таке освітнє середовище з багатющою культурно-історичною аурою — це, безумовно, одна з яскравих особливостей нашого університету.

Факти

В УДПУ навчається 7 279 студентів, працює 535 науково-педагогічних працівників. Тут діють 26 науково-дослідних лабораторій, 14 наукових шкіл, 3 міжнародні культурно-освітні центри, аспірантура і докторантура, спеціалізовані вчені ради із захисту дисертацій. Науковці вишу активно займаються патентно-ліцензійною діяльністю. Університет — власник понад 50 патентів.

— Ви згадали про тісні контакти університету з європейськими закладами вищої освіти. Розкажіть про це детальніше.

— Університет підтримує широкі міжнародні зв’язки із закордонними закладами освіти, науки та культури всього світу. Сьогодні діє 70 угод про співпрацю. В університеті реалізуються проекти академічної мобільності «Mobile+3», «Mobile+2», програма «Erasmus+», а також програми подвійного дипломування, орієнтовані на підтримку ініціатив у галузях освіти, культури та спорту.

Докладаємо зусиль для розвитку конкурентних переваг університету у міжнародній діяльності: активізація інтеграції університету у міжнародні асоціації, товариства та організації, участь у заходах в контексті реалізації європейської політики вищої освіти і наукових досліджень, зокрема у співпраці з Європейською комісією (Генеральним директоратом з наукових досліджень та інновацій, Генеральним директоратом освіти і культури), Європейською асоціацією університетів, організацією Science Europe, яка об’єднує національні дослідницькі фонди країн Європи тощо. Також відзначу подальше розроблення та впровадження спільних проектів із Британською Радою та Американською Радою в Україні, програмами та фондами Європейського Союзу. Університет індексується у таких світових рейтингах: QS World University Rankings, U-Multirank, THE Impact Rankings, World University Rankings, Impact Rankings.

В УДПУ навчаються іноземні громадяни з Туркменістану, Азербайджану, Узбекистану, Вірменії, Єгипту, Тунісу, Індії, Непалу, Бангладешу, Конго, Нігерії, США за освітніми ступенями «Бакалавр», «Магістр» та на підготовчому відділенні для іноземних громадян.

— На ринку праці завжди існувала велика конкуренція. Нині вона зросла. Як до цього готують студентів університету?

Уманський держуніверситет — провідний заклад вищої освіти європейського рівня на Черкащині. Протягом 90 років свого існування він залишається вірним своєму покликанню — готувати висококваліфікованих працівників освітньої галузі, бути в авангарді розвитку вищої педагогічної освіти України. Університет підготував десятки тисяч фахівців для міста, регіону та країни, його випускники працюють в освіті, мистецькій сфері, на підприємствах, в державній службі.

Сьогодні основним орієнтиром в освітній діяльності університету є втілення концепції Нової української школи, підготовка учителя нової генерації. Успішне працевлаштування випускників університету — це найперша оцінка діяльності закладу та якості освітніх послуг, які він надає студентам. Університет забезпечує якісну підготовку вчителя, адже наша освітня парадигма — навчити, розкрити нахили та розвинути таланти й допомогти студентам знайти своє місце у житті.

Заклад пропонує широкий вибір освітніх програм з 11 галузей знань на початковому (програми підготовки молодшого бакалавра), першому (бакалаврські програми) та другому (магістерські програми) рівнях вищої освіти. Університет також здійснює підготовку фахівців на третьому рівні вищої освіти (доктор філософії) через аспірантуру та науковому рівні вищої освіти (доктор наук) через докторантуру.

Щороку ми проводимо аудит пропонованих університетом освітніх програм на предмет відповідності тенденціям розвитку спеціальності, ринку праці, галузевого та регіонального контексту, а також досвіду аналогічних вітчизняних та іноземних освітніх програм, відмовляємося від тих, що не мають достатньої популярності серед здобувачів вищої освіти.

Вивчення думки стейкхолдерів, потенційних роботодавців, випускників університету щодо відкриття затребуваних ринком праці спеціальностей та започаткування низки нових освітніх програм сприяє підготовці фахівців нової генерації.

Для того щоб підготувати якісного та конкурентоздатного у майбутньому студента, в університеті реалізується принцип студентоцентрованого навчання, освітнє середовище побудоване на засадах партнерства між учасниками освітнього процесу, студентам надаються всі можливості для формування індивідуальної освітньої траєкторії. Сучасне обладнання освітнього простору також забезпечує комфортне навчання студентів та конкурентоспроможність на ринку праці.

— Кажуть, щоб виростити свідомого громадянина, патріота своєї держави, потрібно спочатку виховати таким вчителя. Це складний процес, адже випускники шкіл приходять до університету майже зрілими людьми...

— Національно-патріотичне виховання — один із головних пріоритетів і органічний компонент розвитку нашого університету.

У складний для Вітчизни час студентська молодь відіграє значну роль у становленні нових прав і свобод, демократичного і вільного суспільства, у боротьбі за суверенітет та територіальну цілісність держави, ціною власного життя зокрема. Активна громадянська позиція молодих людей свідчить про те, що історична пам’ять, національна свідомість, рівень патріотизму та культу нації у молоді значно зросли.

З 2014 року в університеті працює національно-патріотичний табір для студентської молоді «Дія», аналогу якому немає в інших закладах вищої освіти України. Цього року працювала XV зміна — «Україна переможе!».

Потужну інформаційну та виховну функції несуть тематичні виставки, кіноперегляди, акції, вечори пам’яті, перфоманси, круглі столи, історичні години, флешмоби, зустрічі: «Україна гідна свободи», «Голодомор: Пам’ять в ім’я Майбуття», «Не маємо права забути...», «Герої та антигерої в українському суспільстві ХХІ ст.» та багато іншого, учасниками та організаторами яких виступила студентська молодь.

— Розвиватися творчо, професійно — це не лише «гризти граніт науки». Які досягнення студентської спільноти поза навчальними аудиторіями?

— За роки навчання студенти з різних куточків нашої держави стають активними учасниками громадського і культурного життя міста, захищають спортивну честь університету на всеукраїнській та міжнародній арені.

На базі університету проводять Відкритий кубок УДПУ з боксу, турнір з міні-футболу на Кубок ректора, фестиваль соціально-психологічних театрів «Почуй! Побач!», фестиваль творчості «Рівні між собою ми. Будемо разом я і ти»; етнофестиваль-ярмарок «Відкритий простір творчості»; фестивалі аматорського мистецтва «Студентська весна» та «Пісенний вернісаж»; фестиваль хореографічного та вокально-хорового мистецтва «Квітнева феєрія»; мистецько-освітній проект «Обдарована родина — обдарована дитина».

Зазначу, що тринадцять художніх творчих колективів університету мають почесне звання «народний».

Спортивні успіхи університету — це наша гордість. З останніх перемог хочу відзначити, що завзята жіноча збірна УДПУ з футболу стала срібною призеркою Європейських Університетських Ігор у місті Лодзь. Студенти факультету фізичного виховання Анастасія Ковальчук та Данило Лозан — переможці Кубку світу з боксу серед студентів в м. Самсун (Туреччина). У міжнародних змаганнях з веслування Olympic hopes («Олімпійські надії») студент Андрій Пензай виборов золоту нагороду, а першокурсниця Аліна Молдованова здобула срібну нагороду. Студент факультету фізичного виховання Лука Нетяга у складі національної дефлімпійської збірної команди України з дзюдо на XXIV літніх Дефлімпійських іграх виборов золото.

— Олександре Івановичу, у цей важкий час все одно думається про майбутнє. Яким ви бачите університет завтрашнього дня?

— Основним джерелом наших досягнень, найголовнішим ресурсом інноваційної трансформації університету є його академічна спільнота — люди, які творять успішне майбутнє університету, — викладачі, студенти, співробітники. Саме вони роблять усе задля утвердження нашої alma mater як університету європейського рівня.

Завданням завтрашнього дня для університету є створення бренда університету як конкурентоспроможного закладу вищої педагогічної освіти, що поєднує методи освітньо-наукового менеджменту з академічною свободою та колегіальністю у прийнятті стратегічних рішень. Це завдання вирішується через співробітництво адміністрації та студентського самоврядування університету на засадах партнерства, відкритості та взаєморозуміння, виходячи з тези: «Студенти створюють майбутнє університету».

Тренди сучасної вищої освіти є гнучкими, динамічними і постійно змінюються з плином часу. Бути на вістрі цих змін — завдання складне, але для нашого університету, що має 90-літні славні традиції, потужний кадровий корпус та здібну студентську молодь, — цілком досяжне. Більше того, як показує наш досвід, у багатьох випадках ми здатні виступати лідерами педагогічної освіти України.

Змішане навчання, як вимога сьогодення та перспектива майбутньої освіти, передбачає упровадження в освітній процес університету новітніх інформаційно-комунікаційних технологій та значну модернізацію навчальних аудиторій.

Важливим елементом університету майбутнього є забезпечення дотримання принципів і правил академічної доброчесності учасниками освітнього процесу, адже на ринку праці потрібен фахівець, який хоче і вміє вчитися протягом життя, мати чесні досягнення, бути відповідальним за результати.

Переконаний, що лише завдяки спільним зусиллям, наполегливій роботі нашій університетській родині, яка не лише пам’ятає свої історичні традиції, а й усвідомлює новітні виклики, що постали перед вищою школою і освітою загалом, під силу дати на них гідні відповіді.

Тому сьогодні як ніколи актуальними для нас є слова геніального українця Павла Тичини, ім’я якого має честь носити університет: «Ти чуєш, як життя зове? Епоха лиш того пригорне, хто сам з епохою живе».

Розмову провела Лідія ЛІСОВА.

Фото надано УДПУ.