Фінляндія виділяє до 20 мільйонів євро на підтримку реформи старшої школи в Україні
Кабінет Міністрів України та уряд Фінляндської Республіки підписали Угоду про реалізацію програми «Навчаємося разом 2», спрямовану на підтримку «Профільної»: реформи старшої школи в Україні. Загальний обсяг фінансування з боку Фінляндії становить до 20 мільйонів євро. Програму реалізовуватимуть упродовж 2025—2029 років.
Реформа старшої школи стартує у 2027 році та передбачає дві освітні траєкторії для учнів після 9 класу:
- професійну — з можливістю вступу до професійних коледжів або закладів фахової передвищої освіти;
- академічну — навчання в академічних ліцеях із подальшим вступом до університетів.
Підтримку уряду Фінляндії буде зосереджено на розвитку академічного спрямування старшої школи. Програма «Навчаємося разом 2» передбачає: професійний розвиток учителів і директорів закладів освіти — набуття знань та умінь, які забезпечують упровадження якісного компетентнісного навчання відповідно до принципів НУШ; підтримку шкіл у розробленні освітніх програм за обраними профілями; створення та впровадження соціальних програм для підтримки педагогічних працівників, адміністративного персоналу закладів освіти та учнів із застосуванням травма-інформованого підходу до організації та провадження освітнього процесу.
«Фінляндія — один із ключових партнерів України в упровадженні реформи НУШ. Перший проєкт «Навчаємось разом», що стартував у 2018 році, допомагав становленню Нової української школи від самого початку реформи. Ми вдячні за запуск другої фази цієї важливої ініціативи та фінансову підтримку. Фінська експертиза в упровадженні освітніх реформ — вагомий внесок у трансформацію нашої системи. Дякуємо партнерам», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.
У середньостроковій перспективі реалізація програми «Навчаємося разом 2» поліпшить якість академічної профільної середньої освіти, підвищить її доступність, сприятиме трансформації змісту освіти на основі компетентнісного підходу.
Команда МОН продовжує розвивати українську систему освіти й залучає підтримку від інших країн, щоб посилити реформу. Фінляндія — стратегічний партнер України, який сприяє розвитку закладів професійно-технічної освіти, впровадженню реформи НУШ та ділиться експертизою в розвитку інновацій.
Вдячні за системну допомогу та підтримку!
Підписана Угода є першим і надзвичайно важливим кроком до початку співпраці. Реалізація проєкту розпочнеться після набрання документом чинності.
Проєкт Положення про Всеукраїнські організаційно-масові заходи художньо-естетичного напряму позашкільної освіти пропонується для громадського обговорення
Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт Положення про Всеукраїнські організаційно-масові заходи художньо-естетичного напряму позашкільної освіти (далі — проєкт акта).
Необхідність прийняття акта обумовлена потребою у вдосконаленні нормативно-правової бази функціонування художньо-естетичного напряму позашкільної освіти.
Проєктом акта передбачається:
- встановлення чітких критеріїв оцінювання організаційно-масових заходів;
- спрощення та забезпечення прозорості процесу виявлення талановитих дітей та молоді;
- гарантування рівних умов для всіх суб’єктів, що надають послуги позашкільної освіти, для долучення до організації та проведення всеукраїнських заходів;
- уточнення термінології та регламентація чіткого порядку й механізму проведення Всеукраїнських заходів;
- деталізація специфіки різних видів та жанрів мистецтва.
Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту приймаються в електронній формі на e-mail: nataliia.kliasen@mon.gov.ua до 29 червня 2025 року (з поміткою у темі листа «обговорення Заходи»).
Звіт про результати громадського обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України не пізніш як через два тижні після ухвалення рішення за результатами обговорення.
Затверджено Типову освітню програму для старшої школи
Міністерство освіти і науки України затвердило Типову освітню програму для старшої школи. Це ключовий документ для втілення відповідної реформи.
Зокрема, програма надає можливості для учнівства 10—12 класів обирати свій освітній шлях.
Вибір профілю навчання. Учень / учениця визначається з пакетним рішенням предметів і курсів, яке входить до профілю за замовчуванням. Обираючи, наприклад, математичний профіль, учень / учениця поглиблено вивчатиме математику й інші обов’язкові предмети цього напряму.
Вибір курсів, що поглиблюють / розширюють профіль. Учень / учениця вибирає предмети / курси в межах профілю, які допоможуть поглибити знання та вдосконалити вміння у профільному напрямі. Наприклад, комбінаторний аналіз для математичного профілю.
Вибір позапрофільних предметів. Учень / учениця обирає предмети й курси поза профілем для свого всебічного розвитку. Наприклад, навчаючись на математичному профілі, може обрати курс драматургії й театру.
Також навчальний план містить предмети / курси, обов’язкові для всіх учнів і учениць. Усі предмети, які є обов’язковими для складання державної підсумкової атестації після 12 класу (у форматі ЗНО / НМТ), учні й учениці вивчатимуть упродовж трьох років.
Що ще змінює Типова освітня програма
Можливість формувати змінні групи, щоб забезпечити вивчення вибіркових предметів і курсів.
Зменшення кількості обов’язкових предметів. Якщо раніше в 11-му класі учні були змушені одночасно опановувати щонайменше 14 предметів, то тепер у 12 класі цей перелік може скоротитися до восьми (залежно від профілю). Особливо це актуально для шкіл, які впроваджують інтегроване навчання. Наприклад, курс природничих наук для гуманітарних профілів або інтегрований мовно-літературний курс — для STEM-профілів.
Можливість для шкіл самостійно створювати програми непрофільних предметів і курсів за вибором. Вони не обов’язково мають базуватися на затверджених модельних навчальних програмах — заклад освіти може розробити власний зміст.
Якою буде кількість годин для вивчення різних освітніх галузей
Типова освітня програма містить типові навчальні плани (таблиці з переліками годин на вивчення предметів / курсів) для трьох кластерів:
- мовно-літературний;
- соціально-гуманітарний;
- STEM.
У межах цих кластерів ліцеї зможуть формувати різноманітні профілі.
10 клас — профільно-адаптаційний цикл (у ньому учні можуть змінити профіль)
Кількість годин для обов’язкових освітніх компонентів у першому семестрі 10 класу є однаковою для всіх учнів і учениць. Це дасть змогу надолужити можливі освітні втрати, поступово адаптуватися до нових форматів навчання, а головне — ознайомитися з особливостями обраного профілю.
У першому семестрі учні й учениці матимуть години для предметів і курсів за вибором.
У другому семестрі кількість годин для профільних предметів збільшиться.
11—12 класи — профільний цикл
Навчальний план містить більшу кількість годин для вивчення обраного профілю та вибіркових предметів і курсів.
Щороку кількість таких годин зростатиме, а кількість годин на обов’язкові для всіх предмети — зменшуватиметься.
Команда України знову успішно виступила на Міжнародному конкурсі комп’ютерних проєктів «INFOMATRIX — 2025»
У Бухаресті (Румунія) на світовому фіналі Міжнародного конкурсу комп’ютерних проєктів «INFOMATRIX — 2025» команда України, що складалася з 21 фіналіста з Києва, Одеси, Харкова, Львівської та Волинської областей, виборола п’ять бронзових, п’ять срібних, дві золоті та дві платинові медалі.
Цього року цей конкурс об’єднав 400 школярів та студентів з 20 країн світу, які представили на ньому 350 проєктів. Учасники нашої делегації змагалися в п’яти номінаціях: Programming in («Програмування»), Computer Art («Комп’ютерне мистецтво»), Hardware Control («Апаратне управління»), Short Movie («Короткометражний фільм») та Hackathon («Хакатон»). Журі оцінювало як самі проєкти, так і презентації учасників англійською мовою. Роботи змагались на окремій локації, команди «Хакатону» — у спеціально пристосованому для цього приміщенні.
Україна з 2009 року постійно виступає повноправною країною-учасницею світового фіналу INFOMATRIX. Багатоетапний відбір фіналістів та організацію участі команди у світовому фіналі цього року традиційно проводив офіційний афілійований партнер INFOMATRIX в Україні — Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України.
Платинові медалі вибороли:
- Єгор Бовкун, 11 клас, Одеський ліцей № 65 Одеської міської ради, розробка — «Архітектурна історія церков України» (супервайзер Олег Пустовойт, учитель інформатики Одеського ліцею № 65 Одеської міської ради);
- Валерія Опашна, Маргарита Скороход, 10 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва (командний проєкт), розробка — «Короткометражний фільм «Світло в темряві» (супервайзер Іван Комаров, учитель інформатики Політехнічного ліцею НТУУ «КПІ» ім. І. Сікорського).
Золоті медалі вибороли:
- Агата Ігнатова, 9 клас, Комунальний заклад позашкільної освіти «Одеська станція юних техніків «Сігма», розробка — «Вартові сталого майбутнього» (супервайзери Оксана Костенко, керівник гуртка «Комп’ютерна графіка та дизайн», директор КЗПО «Одеська СЮТ «Сігма», Ганна Момотюк, керівник курсів «Ділова англійська мова» КЗПО «Одеська СЮТ «Сігма»);
- Олександра Росохата, 9 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва, розробка — «Цінуй те, що маєш» (супервайзер Іван Комаров, учитель інформатики Політехнічного ліцею НТУУ «КПІ» ім. І. Сікорського).
Срібні медалі вибороли:
- Кірена Левицька, 8 клас, Навчально-виховний комплекс «Школа комп’ютерних технологій — Львівський технологічний ліцей», розробка — «Витискач-дозатор» (супервайзер Віктор Колдун, завідувач Ресурсно-методичного центру Науково-дослідницьких технологій Навчально-виховного комплексу «Школа комп’ютерних технологій — Львівський технологічний ліцей»);
- Олег Охрамович, 10 клас, СШ № 216 м. Києва, розробка «Libre Minimal Private Server» (супервайзер Олександр Думишинець, учитель ІТ, ЗО «ПЗНЗ «Мідгард»);
- Марко Лялюк, 10 клас, Новороздільський заклад загальної середньої освіти І—ІІІ ступенів № 2 Новороздільської міської ради Львівської області, розробка — «Mediocre Game with Golf Like Gameplay in Space!» (супервайзер Оксана Сторож, методист МАН Львівської області, вчитель програмування);
- Денис Шуліка, 10 клас, Центр позашкільної освіти Волинської обласної ради, розробка — «Мобільний додаток Road Radar» (супервайзер Олена Завадська, керівник гуртків Центру позашкільної освіти Волинської обласної ради);
- Олександра Кротова, Софія Столяр, 11 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва (командний проєкт), розробка — «Короткометражний фільм «Shopping Addict» (супервайзер Іван Комаров, учитель інформатики Політехнічного ліцею НТУУ «КПІ» ім. І. Сікорського).
Бронзові медалі вибороли:
- Таїсія Тостоган, 8 клас, Одеський ліцей № 65 Одеської міської ради (командний проєкт), розробка — «ProМрії —
в дії!» (супервайзер Алла Омельченко, вчитель інформатики Одеського ліцею № 65 Одеської міської ради);
- Мікіш Анна, переможець суперфіналу-2024, отримала персональне додаткове запрошення від оргкомітету світового фіналу «INFOMATRIX — 2025», розробка — «Пригоди Чорнокішки і Песиголовця» (супервайзер Олег Пустовойт, учитель інформатики Одеського ліцею № 65 Одеської міської ради);
- Владислав Турич, 10 клас, Політехнічний ліцей НТУУ «КПІ» м. Києва, розробка — «Програма й прилад для 3D візуалізації об’єктів» (супервайзер Оксана Співак, учитель фізики Політехнічного ліцею НТУУ «КПІ» ім. І. Сікорського);
- Давид Демчук, 10 клас, Княгининівський ліцей Волинської обласної ради, розробка — «Розробка застосунку SLD (Stress Level Detect) App» (супервайзер Фелікс Костукевич, учитель інформатики Княгининівського ліцею Волинської обласної ради);
- Галина Пастушкова, Міїлана Порошинська, Іван Лобур, Олександр Ковальов (команда Hackathon), 10 клас. Керівник — Іван Комаров, учитель інформатики ПЛ НТУУ «КПІ» м. Києва.
Керівництво українською командою здійснювали координатори національного етапу конкурсу Володимир Комендантов, методист вищої категорії Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України, національний координатор із загальних питань; Іван Ігнат, директор Чернівецького ліцею № 6 імені Олександра Доброго Чернівецької міської ради, національний координатор відповідальний за організацію супроводу української команди на міжнародний фінал конкурсу «Інфоматрикс»; Олег Пустовойт, учитель інформатики Одеського ліцею № 65 Одеської міської ради Одеської області, національний координатор з проведення суперфіналів Всеукраїнського чемпіонату з інформаційних технологій «Екософт» та національного етапу Міжнародного конкурсу комп’ютерних проєктів «Інфоматрикс», куратор підготовки збірної команди України на світовий фінал «INFOMATRIX».
Підготовку команди до фіналу координували представники національного оргкомітету: Володимир Комендантов, Олег Пустовойт, Микола Тарасюк, Людмила Булигіна, супервайзери проєктів та українські фіналісти конкурсу попередніх років з Infomatrix Club Ukraine. Поїздку команди на конкурс «Інфоматрикс» організував Іван Ігнат, директор Чернівецького ліцею № 6 імені Олександра Доброго, національний координатор — відповідальний за трансфер української делегації.
Першого дня відбулася зустріч української делегації в Посольстві України в Румунії із заступником посла. Підсумком стали плідні зустрічі з представниками міжнародного оргкомітету та підписання угоди про співпрацю в паперовому варіанті. Були вручені подарунки та запрошення на святкування 100-річчя НЕНЦ відповідальним особам Фундації Люміна.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.