Загалом комітетами Верховної Ради України за звітний період опрацьовано 2673 звернення, у тому числі найбільше:

Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки — 456;

Комітетом з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій України, національних меншин і міжнаціональних відносин — 376;

Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів — 299;

Комітетом з питань правоохоронної діяльності — 260;

Комітетом з питань освіти, науки та інновацій — 182;

Комітетом з питань правової політики — 171;

Комітетом з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування — 149;

Комітетом з питань фінансів, податкової та митної політики — 132;

Комітетом з питань економічного розвитку — 82;

Комітетом з питань гуманітарної та інформаційної політики — 72;

Комітетом з питань енергетики та житлово-комунальних послуг — 70 звернень.

Депутатськими фракціями і групами у Верховній Раді України упродовж січня — червня 2025 року розглянуто 686 пропозицій, заяв і скарг громадян, з них:

депутатська фракція політичної партії «Слуга народу» — 302;

депутатська фракція політичної партії Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» — 92;

депутатська фракція політичної партії «Європейська солідарність» — 79;

депутатська фракція політичної партії «Голос» — 68;

депутатська група «Довіра» — 45:

депутатська група «Партія «За майбутнє» — 38;

депутатська група «Відновлення України» — 36;

депутатська група «Платформа за життя та мир» — 26 пропозицій, заяв і скарг громадян.

До керівництва парламенту звернулися 497 осіб, з них 337 — до Голови Верховної Ради України Р. Стефанчука.

Народним депутатам України направлено 100,104 тис. адресованих їм пропозицій, заяв і скарг громадян, що на 35,842 тис. звернення менше, ніж у січні — червні 2024 року.

Структурними підрозділами Апарату Верховної Ради України розглянуто 120,865 тис. звернень громадян, з яких 119,749 тис. (99%) опрацьовано Управлінням з питань звернень громадян.

Порівняно з січнем — червнем 2024 року на 1227 (у 1,1 раза) зменшилася кількість колективних звернень до Верховної Ради України — 18,544 тис., що містять 1 039 313 млн підписів.

У пошті на адресу парламенту у 2,1 та 1,6 раза відповідно зменшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих засобами електронного зв’язку, — з 255,307 тис. (85,7% загальної кількості кореспонденції Верховної Ради України у січні — червні 2024 року) до 120,505 тис. (53,7%) у січні — червні 2025 року. Водночас у 2,6 та 3,5 раза збільшилися кількість та питома вага пропозицій, заяв і скарг, надісланих на адресу Верховної Ради України поштою, — з 35,419 тис. (11,8%) у січні — червні 2024 року до 92,460 тис. (41,2%) у січні — червні 2025 року, у 2,1 та 2,7 раза — поданих до парламенту засобами телефонного зв’язку, — з 2951 (0,99%) у січні — червні 2024 року до 6202 (2,76%) у січні — червні 2025 року, у 1,3 та 1,8 раза — що надійшли до парламенту від органів державної влади, інших органів, установ та організацій, — з 3158 (1,05%) у січні — червні 2024 року до 4217 (1,87%) у січні — червні 2025 року. У зв’язку із введенням воєнного стану в Україні особистих прийомів громадян у приймальні Верховної Ради України не проводилося, а відтак звернень, одержаних під час особистого прийому, не надходило.

У системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України громадянами ініційовано 193 електронних повідомлення, з них 44 після перевірки на відповідність встановленим законом вимогам оприлюднено Управлінням з питань звернень громадян як петиції для збору підписів, 149 — відхилено.
Загалом упродовж січня — червня 2025 року в системі «Електронні петиції» на офіційному веб-сайті Верховної Ради України зареєструвалися 37,045 тис. громадян.

У звітному періоді одна електронна «Петиція щодо недопущення прийняття законопроектів № 12429 від 20.01.2025 та № 12430 від 20.01.2025» (автор Володимир Сколоздра) набрала необхідну кількість голосів на свою підтримку та була направлена Голові Верховної Ради України для забезпечення її розгляду у порядку, передбаченому главою 361 Регламенту Верховної Ради України.

Управління з питань звернень громадян забезпечило розміщення на офіційному веб-сайті Верховної Ради України з урахуванням визначеного законом правового режиму інформації з обмеженим доступом відповідей комітетів Верховної Ради України, органів державної влади на 69 електронних звернень, що були ініційовані громадянами як петиції, але у встановлений законом строк не набрали необхідної кількості голосів на підтримку.

Відповідно до інформації, наданої секретаріатами депутатських фракцій і груп у Верховній Раді України, до народних депутатів України дев’ятого скликання, їхніх помічників-консультантів у виборчих округах упродовж січня — червня 2025 року звернулися 73,331 тис. виборців, розглянуто 38,838 тис. письмових звернень, проведено 5763 особистих прийоми та 5617 зустрічей з виборцями.

Результати аналізу статистичних даних у регіональному розрізі свідчать про збільшення порівняно з січнем — червнем 2024 року кількості звернень з Полтавської — 29,793 тис. (+16,669 тис.), Волинсь-кої — 11,440 тис. (+7,758 тис.), Миколаївської — 8,896 тис. (+7,294 тис.), Сумської — 3,249 тис. (+1,683 тис.), Вінницької — 8,357 тис. (+1,379 тис.), Рівненської — 9,212 тис. (+716) областей. Водночас порівняно з січнем — червнем 2024 року істотно зменшилася кількість пропозицій, заяв і скарг із Львівської — 2,564 тис. (-18,453 тис.), Дніпропетровської — 21,419 тис. (-14,868 тис.), Харківської — 12,237 тис. (-14,137 тис.), Хмельницької — 2,303 тис. (-7,765 тис.), Житомирської — 2,602 тис. (-6,874 тис.), Київської — 13,179 тис. (-6,124 тис.), Чернівецької — 332 (-5,608 тис.), Запорізької — 5,395 тис. (-4,908 тис.), Івано-Франківської — 2,985 тис. (-4,156 тис.) областей та з м. Києва — 59,738 тис. 
(-12,854 тис.).

Серед авторів звернень, які зазначили свій соціальний стан, переважали пенсіонери — 53,216 тис., пенсіонери з числа військовослужбовців — 18,210 тис., працівники бюджетної сфери — 10,923 тис., підприємці — 9291, журналісти — 8518, адвокати — 5380, робітники — 4709, здобувачі освіти — 4554, військовослужбовці — 4130, волонтери — 3281, безробітні — 2114, служителі релігійних організацій — 1795, особи, що позбавлені волі, та особи, воля яких обмежена, — 1500, державні службовці — 281, селя-ни — 65.

Із числа осіб пільгових категорій 38,974 тис. звернень надійшло від осіб з інвалідністю І—ІІІ груп, 17,744 тис. — від учасників бойових дій, 15,645 тис. — від осіб з інвалідністю внаслідок війни, 12,735 тис. — від учасників війни, 11,362 тис. — від ветеранів військової служби, 10,432 тис. — від учасників АТО/ООС, 10,127 тис. — від учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 9730 — від осіб з інвалідністю з дитинства, 9391 — від переселенців або внутрішньо переміщених осіб, 4135 — від дітей війни, 3973 — від ветеранів праці, 1705 — від дітей з інвалідністю, 964 — від багатодітних сімей, 932 — від членів сімей загиблих, 502 — від одиноких матерів, 208 — від осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 40 — від Героїв України, 24 — від осіб з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, 14 — від дітей, 10 — від матерів-героїнь.

Упродовж січня — червня 2025 року у зверненнях громадян до Верховної Ради України порушено 405,252 тис. питань, що на 13,101 тис. менше, ніж у січні — червні 2024 року.

За рахунок надходження до парламенту масових звернень з пропозиціями до законопроектів на правоохоронну тематику у пошті Верховної Ради України найактуальнішими виявилися питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації — 124,382 тис. (30,7% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 2 рази більше, ніж у січні — червні 2024 року.

Переважно порушувалися питання про внесення змін до законодавства — 42,806 тис. (34,4% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), кількість яких порівняно з січнем — червнем 2024 року зросла у 5,5 раза. У 1,7 раза збільшилася кількість скарг на дії працівників правоохоронних органів (з 11,947 тис. у січні — червні 2024 року до 20,372 тис. у січні — червні 2025 року), в 1,6 раза — на дії слідчих, органів дізнання, тяганину із слідством (з 6648 у січні — червні 2024 року до 10,528 тис. у січні — червні 2025 року), на дії працівників органів прокуратури (з 6416 у січні — червні 2024 року до 10,157 тис. у січні — червні 2025 року), в 1,8 раза — на судові рішення та вироки (з 2942 у січні — червні 2024 року до 5386 у січні — червні 2025 року), в 1,1 раза — щодо діяльності органів юстиції, нотаріату та реєстрації актів цивільного стану (з 3484 у січні — червні 2024 року до 3899 у січні — червні 2025 року), у 15,4 раза — щодо надання правничої допомоги, діяльності адвокатів (з 199 у січні — червні 2024 року до 3064 у січні — червні 2025 року), у 1,5 раза — щодо фактів корупції (з 1977 у січні — червні 2024 року до 2955 у січні — червні 2025 року), у 1,6 раза — повідомлень про порушення законодавства про звернення громадян (з 1639 у січні — червні 2024 року до 2567 у січні — червні 2025 року).

Натомість в 1,1 раза зменшилася кількість скарг щодо виконання судових рішень (з 6207 у січні — червні 2024 року до 5856 у січні — червні 2025 року), в 2,2 раза — на дії суддів (з 3562 у січні — червні 2024 року до 1596 у січні — червні 2025 року), в 14,1 раза — на тяганину в судах (з 3706 у січні — червні 2024 року до 263 у січні — червні 2025 року), в 3,1 раза — щодо порушення права на інформацію, захист персональних даних (з 1079 у січні — червні 2024 року до 349 у січні — червні 2025 року), в 5,6 раза — щодо захисту прав споживачів (з 888 у січні — червні 2024 року до 157 у січні — червні 2025 року), в 2,3 раза — на діяльність спеціалізованих антикорупційних органів (з 555 у січні — червні 2024 року до 236 у січні — червні 2025 року).

У січні — червні 2025 року одержано 4641 звернення щодо розшуку осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, обміну військовополонених (3,7% загальної кількості правоохоронних питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України).

Актуальними для громадян залишаються питання соціальної політики та соціального захисту населення — 51,921 тис. (12,8% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,9 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року. З них 13,399 тис. (25,8% загальної кількості питань соціального спрямування) стосувалися соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, учасників та постраждалих внаслідок АТО/ООС, що у 12,1 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року, 10,480 тис. (20,2%) — містили пропозиції до законодавства у сфері соціального захисту, що у 3,3 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року.

Не втратили актуальності звернення щодо призначення, перерахунку, виплати трудової, соціальної пенсії — 4987 (9,6% загальної кількості питань соціального спрямування), що у 1,6 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року, державної соціальної політики — 4133 (7,9%), що у 3 рази більше, ніж у січні — червні 2024 року, дій та бездіяльності працівників органів соціального захисту населення та Пенсійного фонду України — 3698 (7,1%), що у 2,4 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року, реабілітації та соціального захисту осіб з інвалідністю — 2589 (5%), то у 2,4 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року, визначення соціального статусу (ветеран праці, ліквідатор, учасник війни інше) — 914 (1,7%), що у 5 разів більше, ніж у січні — червні 2024 року.

У 2,1 раза, порівняно з січнем — червнем 2024 року, зменшилася кількість звернень щодо надання матеріальної допомоги — 3581 (6,9% загальної кількості питань соціального спрямування), у 2,3 раза — щодо надання пільг особам, які мають на це право, — 1013 (1,9%), у 10,7 раза щодо влаштування до закладів соціального захисту, діяльності інтернатів, УТОС, УТОГ — 172 (0,33%).

Продовжували надходити звернення з питань соціального захисту внутрішньо переміщених осіб — 2931, отримання соціальних виплат, субсидій — 2911 (по 5,6% загальної кількості питань соціального спрямування), благодійності, волонтерської діяльності — 902 (1,7%).

У зв’язку із збройною агресією російської федерації проти України залишається значною кількість питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин — 45,582 тис. (11,2% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян), що у 3,8 раза менше, ніж у січні — червні 2024 року.

Серед питань на оборонну тематику найчисленнішими виявилися пропозиції до законодавства — 11,240 тис. (24,5% загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), що у 14,3 раза менше, ніж у січні — червні 2024 року — 160,923 тис.

У зверненнях до Верховної Ради України було порушено 7566 питань щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, що становить 16,5% загальної кількості питань обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), проходження військової служби — 2137 (4,7%), будівництва захисних, фортифікаційних споруд — 81 (1,8%).

У 5,4 раза збільшилася кількість питань щодо міждержавних відносин України (з 1138 у січні — червні 2024 року до 6164 у січні — червні 2025 року), в 5,3 раза — державної політики у сфері національної безпеки (з 844 у січні — червні 2024 року до 4461 у січні — червні 2025 року), в 7,2 раза — державної політики в оборонній сфері (з 275 у січні — червні 2024 року до 1990 у січні — червні 2025 року), в 2,3 раза — матеріально-технічного забезпечення Збройних Сил України (з 631 у січні — червні 2024 року до 1466 у січні — червні 2025 року). Натомість в 1,3 раза (з 6746 у січні — червні 2024 року до 5332 у січні — червні 2025 року) зменшилася кількість звернень з питань Збройних Сил України, їх реформування, переходу до професійної армії.

Непоодинокими у зверненнях до Верховної Ради України були питання щодо діяльності Служби безпеки України — 1831 (4% загальної кількості питань 
обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин), 1280 — діяльності Державної прикордонної служби України (2,8%), 839 — національних меншин і корінних народів (1,8%), 42 — державної мовної політики (0,91%).

Громадяни продовжували надсилати відгуки про діяльність Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України — 40,305 тис. (9,9% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), що у 1,7 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року. Більшість з них — 24,178 тис. (60%) — стосувалися питань діяльності єдиного органу законодавчої влади в Україні, його органів, народних депутатів України, реалізації Верховною Радою України законодавчої функції, зокрема в умовах воєнного стану.

Надходили звернення щодо діяльності Кабінету Міністрів України та його членів — 6183 (15,3% загальної кількості питань щодо діяльності Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України), що у 1,1 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року, діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини — 5263 (13,1%), що у 13,7 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року, відгуки щодо суспільно-політичних подій в країні та за кордоном — 3391 (8,4%), що у 2,7 раза більше, ніж у січні — червні 2024 року. Натомість у 18,1 та 2,3 раза відповідно зменшилася кількість звернень щодо діяльності Президента України; нагородження, присвоєння почесних та інших звань — по 106 (0,26%).

У зверненнях до Верховної Ради України також порушувалися питання освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності — 18,223 тис. (4,5% загальної кількості питань, порушених у зверненнях громадян до Верховної Ради України), фінансової, податкової та митної політики — 14,970 тис. (3,7%), діяльності центральних органів виконавчої влади — 14,600 тис. (3,6%), охорони здоров’я — 13,311 (3,3%), державного будівництва, адміністративно-територіального устрою — 12,111 тис. (3%), житлової політики — 11,458 тис. (2,8%), діяльності місцевих органів виконавчої влади — 7264 (1,8%) тощо.

Усі пропозиції, заяви та скарги, що надійшли до Верховної Ради України, розглянуті відповідно до закону. Звернення, що містили пропозиції до законопроектів, які розглядаються Верховною Радою України, вивчені та узагальнені у комітетах Верховної Ради України, надіслані за належністю до відповідних органів державної влади (у тому числі правоохоронних органів), органів місцевого самоврядування.

Управління з питань звернень громадян Апарату Верховної Ради України.