Автор законопроєктів, заступник голови Комітету з питань економічного розвитку Олексій Мовчан розповів про ці законопроєкти:
«Перший законопроєкт спрямований на гарантування державного інтересу та інтересу територіальних громад в інвестиційних проєктах щодо будівництва житлових об’єктів на їхніх земельних ділянках. Масовими є випадки забудови таких земель:
- за інвестиційними проєктами, що не узгоджуються зі статутною діяльністю землекористувача — відповідного державного чи комунального підприємства / компанії, установи, організації, яким належать ділянки на праві постійного користування;
- без проведення конкурсу з обрання відповідного забудовника;
- без придбання забудовником прав на земельну ділянку;
- із несправедливо диспропорційним розподілом квадратних метрів у збудованих об’єктах не на користь держави чи громади;
- з унеможливленням користування ділянками державою чи громадою;
- подальшим вибуттям ділянок з державної або комунальної власності;
- непрозорим розпорядженням об’єктами нерухомості у збудованих об’єктах, що належать державі чи громаді.
У зв’язку з цим такі проєкти мають реалізовуватися на прозорих умовах публічно-приватного партнерства або з придбанням забудовником прав на відповідні земельні ділянки на конкурентних засадах. При цьому участь державних та комунальних підприємств / компаній, установ і організацій в інвестиційному будівництві має узгоджуватися зі статутною діяльністю таких суб’єктів.
Другий законопроєкт спрямований на усунення так званих «туалетних» схем, коли власник малої будівлі чи споруди, наприклад площею 10 кв. м, отримує без торгів у власність чи користування ділянки, що у 10, 100 і навіть 1000 разів перевищують площу такої будівлі чи споруди.
Пропонується, щоб набувач міг отримати ділянку поза торгами лише в межах, необхідних для обслуговування його об’єкта, або ж на земельних торгах, якщо він бажає більшу площу, із переважним правом придбати ділянку за ціною, визначеною на аукціоні:
- площа земельних ділянок державної та комунальної власності, що надаються у власність чи користування власникам розміщених на них будівель (споруд) без проведення земельних торгів, має обумовлюватись необхідністю обслуговування таких об’єктів. Такі граничні розміри визначатимуться окремою методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України;
- у разі перевищення граничних розмірів відповідна ділянка підлягатиме поділу з виділенням тієї частини, яка необхідна для обслуговування об’єкта нерухомості, або передаватиметься на земельні торги за ініціативою власника об’єкта нерухомості, який матиме змогу викупити зазначену ділянку за ціною, визначено на торгах, або отримати її в оренду на конкурентних засадах».
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.