11 грудня Комітет з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів чергове засідання у режимі відеоконференції. При обговоренні положень проєкту Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільг з оплати проїзду та деяких інших пільг (реєстр. № 5651-2) Комітет прийняв рішення схвалити текст порівняльної таблиці до законопроєкту з пропозиціями і поправками народних депутатів України, а також з урахуванням пропозицій народних депутатів — членів Комітету, проголосованих на засіданні, й рекомендував Верховній Раді України прийняти його в другому читанні та в цілому з необхідним техніко-юридичним опрацюванням.
Метою законопроєкту є реформування існуючої системи реалізації пільг з оплати проїзду. Пропонується вирішити низку системних проблем, що існують у сфері пільгових перевезень, зокрема:
‒ відсутність точного обліку кількості пільговиків та фактичних обсягів перевезень;
‒ непрозорість використання коштів на компенсації перевізникам;
‒ зловживання з боку окремих перевізників і порушення прав пільговиків;
‒ відсутність правового механізму для надання адресної грошової допомоги на місцевому рівні;
‒ конфлікти між перевізниками та пільговими категоріями населення.
Реалізація права на проїзд на пільгових умовах у пасажирському транспорті здійснюватиметься за наявності квитка, електронного квитка при використанні територіальної автоматизованої системи обліку оплати проїзду, що генерується та/або використовується територіальною автоматизованою системою обліку оплати проїзду, або програмно розрахунковим комплексом під час придбання такого квитка із застосуванням електронного платіжного засобу, емітованого до поточного рахунку зі спеціальним режимом використання, відкритого у банку.
Компенсаційні виплати за пільговий проїзд осіб, зазначених у законах України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, „Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей” та „Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захистˮ, пропонується здійснювати за рахунок коштів державного бюджету, а порядок відшкодування таких витрат та розмір відшкодування затверджуватимуться Кабінетом Міністрів України.
Реалізація законопроекту дозволить:
‒ створити єдину та прозору систему обліку пільговиків, що мінімізує ризики маніпуляцій та забезпечить ефективний розподіл бюджетних ресурсів;
‒ впровадити сучасні інструменти електронного обліку та контролю перевезень, які дадуть змогу перевіряти реальні обсяги наданих послуг;
‒ захистити права громадян, які мають право на пільги, та гарантувати їм безперешкодний доступ до пільгового проїзду;
‒ забезпечити адресність та справедливість - фінансова підтримка буде отримана безпосередньо тими особами, для яких вона призначена;
‒ верифікація статусів та поїздок - можливість точної перевірки статусу пільговиків та обліку кожної поїздки;
‒ зменшити кількість конфліктних ситуацій між перевізниками та пасажирами завдяки чітким правилам і єдиній системі компенсацій;
‒ оптимізувати видатки місцевих бюджетів, усунувши зловживання та невиправдані витрати.
Комітет підкреслює, що реформа у сфері пільгового проїзду є необхідною та своєчасною, оскільки забезпечує справедливий розподіл коштів, підвищує прозорість і довіру громадян до органів влади та створює умови для якісного та безпечного надання транспортних послуг.
Закон набирає чинності з 1 липня 2028 року, що забезпечує достатній перехідний період для технічної, організаційної та нормативної підготовки. Водночас ключові положення щодо механіки пільг та частини повноважень органів місцевого самоврядування набирають чинності з 1 січня 2028 року.
Уряду протягом дев’яти місяців з дня опублікування закону доручено подати законопроєкти, якими передбачити зміни до Бюджетного кодексу України, що дозволить чітко розмежувати джерела фінансування пільг між державним та місцевими бюджетами.
Крім того, Комітет розглянув та вирішив рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення законодавства з питань проходження служби цивільного захисту, соціального захисту осіб, залучених до виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, а також постраждалих внаслідок небезпечних ситуацій» (реєстр. № 14177).
Метою законопроєкту є вдосконалення законодавства з питань проходження служби цивільного захисту, посилення соціальних гарантій для осіб рядового і начальницького складу, працівників органів та підрозділів цивільного захисту, а також постраждалих внаслідок надзвичайних ситуацій. Відповідний висновок буде надіслано головному з розгляду цього законопроєкту Комітету — Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.
Наостанок, члени Комітету проголосували за створення робочої групи з доопрацювання до другого читання проєкту закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення права військовослужбовців, ветеранів та військовополонених, яких звільнено з полону, на належну медичну допомогу, реабілітацію, протезування (реєстр. № 13704-д) під головуванням голови підкомітету з питань реабілітації ветеранів Никорак І. П, а також затвердили пропозиції до проєкту Плану законопроєктної роботи Верховної Ради України на 2026 рік.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.
Фото з відкритих джерел.




