Кажуть, що торт з’явився на київській кондитерській фабриці імені Карла Маркса через... помилку кондитерів. Нібито вони підготували для бісквіта партію яєчного білка, але забули вчасно покласти продукт у холодильник. Начальник бісквітного цеху Костянтин Петренко — щоб добро не пропадало — вирішив спорудити торт із того, «що вийшло». 
Вийшло здорово. Та так, що на довгі роки «Київський» став своєрідною «солодкою валютою», яка допомагала вирішувати питання в будь-яких кабінетах, а потяг «Київ — Москва» у народі прозвали «тортовозом». 
Кажуть також, що великим поціновувачем цих ласощів був Брежнєв. Подарований на 70-річчя торт із 70 коржів генсекові так сподобався, що він розпорядився, аби його кондитери навчилися готувати «Київський». Але не вийшло.
Зате в Києві виходить і досі. Щоправда, на фабриці «Рошен», де його виготовляюють нині, «помилкову» історію народження торта називають вигадкою. «Над винаходом незвичайного рецепта довго й цілеспрямовано трудилися кращі кондитери, твердять вони. А створити його вдалося 1956 року. Запатентували винахід у 1973-му. Тоді Держкомітет Радміну у справах винаходів і відкриттів видав кондитерам фабрики імені Карла Маркса Ганні Курило і Галині Фастовець-Калиновській авторське посвідчення», — розповідають на фабриці.
Торт «Київський» став одним з перших кулінарних брендів СРСР. Без будь-якої реклами інформація про нього поширювалася у містах, куди приїздили кияни зі своїм фірмовим гостинцем. Приїхати з Києва без цього торта вважалося просто непристойним.
Торт як дзеркало економіки
 

Первісний інгредієнт «Київського» — горіхи кешью були своєрідною «ідеологічною сировиною». Після того, як 1955 року перший індійський прем’єр Джавахарлал Неру відвідав СРСР, індійсько-радянські відносини перейшли у фазу довгострокової і плідної співпраці, що стосувалася практично всіх сфер життя. У тому числі й кондитерської галузі, буквально заваленої тоді горіхами кешью.
Рідко яка радянська «кондитерка» обходилася без цих дорогоцінних горішків. Але все гарне коли-небудь закінчується, і пільгові індійські поставки в тому числі. Оскільки кешью були занадто дорогі, то їх замінили фундуком, який, у свою чергу, хлібобулочним комбінатам теж виявився не по кишені, і вони почали використовувати дешевий арахіс. До слова, «карломарксівці» тримали марку завжди: ніколи не опускалися до арахісу і, незважаючи на кризи, використовували тільки фундук. Хоча невеликі зміни в рецептуру вносяться, але горіхово-білкові коржі, що роблять торт повітряним і хрустким, донині готуються за рецептурою 1956 року. Хоча її досі тримають у найсуворішій таємниці.
До речі, трансформації, що відбувалися із солодким київським спеціалітетом, саме час вивчати студентам-економістам. Вони, як лакмус, відображали зміну моди, пріоритетів і законів. По завершенні щедрих індійських поставок кешью настав і кінець епохи яєчних кремів, використання яких у промисловому виробництві кілька десятиліть тому заборонило санітарне відомство. 
Первинний яєчний крем у «Київському» замінили на більш важкий вершково-масляний, який у перебудовні роки умудрялися розбавляти дешевими рослинними жирами. Замість традиційних цукатів поверхню прикрашали желе. У 80-ті роки какао-порошок замінювали тертою веллою (лушпинням какао-бобів) і експериментували з курагою, від якої швидко відмовилися після скарг споживачів. Змінився навіть дизайн упаковки: замість знакової для старшого покоління емблеми міста — Пішохідного моста — з’явилося передбачуване листя каштанів.
Щоб задовольняти зростаючий попит, крім фабрики імені Карла Маркса випускати ласощі дозволили ще декільком хлібобулочним комбінатам Києва та області. Які, до речі, і споганили його смак, про що кияни знали. Тому до особливих свят або випадків шукали дефіцитний «Київський» виробництва його рідної фабрики. А приїжджим найчастіше перепадали підробки.
Сьогодні свідоцтвом на торговий знак, патентом на промисловий зразок і спосіб виготовлення торта володіє кондитерська корпорація «Roshen», до якої входить і колишня Київська кондитерська фабрика імені Карла Маркса.
 
«Сухий» еталон
 
Суперечки про те, який «Київський» уважати найчеснішим, тривають донині. Споживчі та професійні рейтинги від різних виготовлювачів — звична практика останніх років. А відповідно до народної класифікації торти ділять на «мокрі» й «сухі». Традиційна сухість є однією з основних характеристик торта. «Сухий» легко ріжеться й у міру кришиться на противагу вологому, ватяному «мокрому», що липне до зубів. Ще один важливий показник — наявність кешью або фундука у складі. Використання арахісу здешевлює продукт, так само як і рослинні жири замість вершкового масла.
У кремового «оформлення» «Київського» теж є своя маленька передісторія. Ви ніколи не замислювалися, чому ці столичні ласощі оформляють саме так і ніяк інакше? Колись кожна «кремоприкрашальниця» працювала у своєму стилі. Хотілося панянці малювати троянди — вона й малювала, а хотілося волошки — малювала волошки. Технологи корпорації з’ясували, яке ж оформлення найбільше імпонує споживачеві. Так було обрано еталон, той самий, з рожевими, блакитними і білими квітами та із шоколадною облямівкою. Макет еталона знаходиться на фабриці.
«Солодку візитку»  і досі хочуть скуштувати всі — і старі, й молоді, і кияни, і приїжджі. Особливо ті, в кого «Київський» асоціюється з радянським дитинством, квітучими каштанами і домашнім святом. До речі, зовсім недавно у торта був ювілей: його випускають уже 55 років. З днем народження, «Київський»!
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.