Не секрет, що забруднення навколишнього середовища двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ) — проблема не тільки виробників, а й держав у цілому. І коли в 80-і ми кивали на Захід: мовляв, у них над містами смог і дихати нічим, — то нині виявилося, що ми й самі не кращі.
Слід зазначити, що навіть двигун нової машини із сучасною системою запалювання й упорскування палива після енної кількості кілометрів починає виділяти шкідливі для здоров’я речовини: окиси вуглецю, азоту, сірки, вуглеводню і сажу. У сумі один автомобіль викидає в атмосферу близько 515 кг шкідливих хімікалій на кожні 10 тисяч км пробігу. Не вдаючись у технічні подробиці, додамо, що на вирішення цієї проблеми в усьому світі витрачаються мільярди, але віз і досі там.
Не секрет, що основна кількість ввезених у нашу країну іномарок здебільшого має за спиною чималу кількість доріг і відповідний знос двигуна. Та й власне моторне автовиробництво в Україні в сенсі екологічності, м’яко кажучи, далеке від ідеалу. Український парламент у 2003 році прийняв поправку до закону, який регулює автомобільний ринок. Усі машини, ввезені в Україну, мають бути обладнані каталітичним нейтралізатором. Розробленим, до речі, західними фірмами. Але є маленька заковика. У першу чергу, вартість такого пристрою — близько 240 у. о., що не завжди по кишені вітчизняному автолюбителю. Мало того, ці нейтралізатори в силу багатьох технічних причин швидко виходять з ладу. У результаті всіма правдами й неправдами український автомобіліст уникає встановлення на своїй машині цього дорогого задоволення.
Здавалося б, безвихідь. Але не тільки Кулібіни і Форди могли принести у світ своє нововведення. Не зубожіла і наша земля умільцями від Бога. У Кривому Розі ще десяток років тому було розроблено прилад для очищення вихлопних газів. Автор ідеї — викладач кафедри теплоенергетики Криворізького технічного університету, кандидат технічних наук, доцент Віктор Суртаєв. «Активізатор горіння — нейтралізатор вихлопних газів», як називає цей агрегат сам винахідник, дає змогу знизити шкідливі викиди на 95%(!). Пояснення принципів роботи зайняло б не одну сторінку тексту. Але ж головне — результат. Перевірки, проведені відповідними службами екологічного контролю міста й Управління ДАІ Кривого Рога, показали, що викид найшкідливіших речовин, а це бензопірин і сажа, зменшувався на 90%. Потрібно додати, що встановлення агрегата не потребує ніяких змін у двигуні й паливній системі машини. До речі, винаходом свого часу зацікавився світовий виробник моторів «Даймлер—Крайслер». Та от тільки не захотів наш співвітчизник продавати своє дітище на Захід. Із патріотичних міркувань.
Однак навіть у незалежній Україні «скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться». Звертання Віктора Михайловича до відповідних інстанцій і профільного комітету ВР України поки що не дали результатів. За нинішнього стану машинного парку України заява міністра транспорту Георгія Кирпи про нагальну потребу докорінних поліпшень у сфері екологічності нашого транспорту виглядає щонайменше дивно. А здавалося б, можна вирішити проблему чистоти наших машин, не вкладаючи багатомільярдні валютні суми в розробку того, що лежить під носом.
Кривий Ріг.