Виповнилося сто років, як Луцька міська управа прийняла обов’язкову постанову про порядок руху автомобілів по місту. Тобто перші офіційно зафіксовані правила дорожнього руху.

Як не дивно, вони багато в чому перегукуються із сучасними. Зокрема, до управління автомобілями та іншими автоматичними екіпажами допускалися особи, не молодші 18 років. Власники транспорту були зобов’язані щорічно заявляти міській управі про видачу їм білетів та номерних ярликів на право пересування. Термін їх дії завершувався 31 грудня кожного року.

Перш ніж надати дозвільний білет, «шаффера» перевіряли на вміння керувати машиною, а його транспортний засіб — на надійність «тармазов». До того ж кожен автомобіль мав бути обладнаний пристосуванням для «маментальной астановки», сигнальним ріжком (пневматичною грушею або електричним приладом для подавання сигналів), двома ліхтарями спереду і одним іззаду, які запалювалися з настанням сутінок. Ліхтарі повинні були мати потужність не менш як по 25 свічок кожен.

Як і сьогодні, автомобілі мали рухатися правою стороною дороги, а швидкість обмежувалася десяти верстами на годину (верста — 1,067 кілометра). На переїздах авто мало сповільнювати ходу, а у разі необхідності — і зупинятися. Заборонялося також відкривати глушник у межах міста.

Не змінилися і правила обгону. Об’їзд екіпажів дозволявся з лівого боку. Про сповільнення руху чи виконання будь-якого іншого маневру водій мав повідомити підняттям руки. Категорично заборонялися перегони. При зустрічі автомобіля з кіньми шофер зобов’язаний був завчасно подати попереджувальний сигнал. Якщо коні дуже лякалися, чим наражали вершників на небезпеку, водій мав негайно зупинити автомобіль і, за можливості, запобігти нещасному випадку.

Були в правилах 1914 року й такі вимоги, яких нині немає, але водії і досі дотримуються їх. Принаймні на Волині, Галичині та в деяких інших місцевостях. Зокрема, шоферів зобов’язували пропускати похоронні процесії, хресні ходи, пожежні обози, арештантські партії, військові колони. Перші два пункти виконуються і сьогодні.

При зупинках на вулицях водій не мав загороджувати проїздів і ставати вздовж тротуарів в один ряд з іншими екіпажами в напрямку руху, а також не можна було загороджувати під’їзди, ворота і входи.

З того далекого часу кількість «механічних екіпажів» у місті над Стиром зросла в тисячі разів. Проте головна вимога до учасників руху залишилася незмінною. Вони не повинні наражати на небезпеку себе й інших, мають бути взаємоввічливими, уважними до інших водіїв і пішоходів.

Правила ж, про які ми розповіли вам, були підписані волинським губернатором Мельниковим 28 квітня 1914 року.

 

Волинська область.

Фото з архіву автора.

Авто перед будинком жіночої гімназії в Луцьку (1914 р.)