На прикладі Попаснянського району можна переконатися в тому, що ремонт і будівництво доріг не завжди залежать від наявності коштів. Навіть маючи гроші, можна залишатися «без підошов», якщо немає нормального підрядника, який працює чесно, швидко і якісно. У такій ситуації опинилася Попасна. Міський голова Юрій Онищенко сьогодні не скаржиться на відсутність коштів. Цього року кілька проектів, зокрема й з ремонту доріг, фінансуються Державним фондом регіонального розвитку, тож гроші є. Проблема полягає у їхньому освоєнні: на території Луганської області немає достатньої бази, бізнесу, який міг би виконати всі замовлення з ремонту й укладання нових шляхів сполучення.

Торік міській владі вдалося залучити до цих робіт будівельну кампанію «Славдорбуд» зі Слов'янська. Підприємство тільки розпочинало свою діяльність, але вже мало пристойну базу — асфальтовий завод, сучасну дорожню техніку, імпортне устаткування, сучасні технології. Минулого сезону компанія уклала в Попасній три дороги, і міська влада поставила їй за цю роботу найвищу оцінку. Юрій Онищенко зрадів, що тепер має такого сумлінного підрядника, але радість і впевненість виявилися передчасними. Цього року «Славдорбуд» в останній момент відмовився брати участь у міському тендері, оскільки його не зацікавили суми, які доведеться освоювати. Порівняно із фронтом робіт у Харкові, Дніпропетровську й Донецькій області, де компанія на замовленнях може заробити мільйони гривень, обсяги Попасної мають для підрядника просто смішний вигляд. Тому слов'янські дорогобудівельники з Луганщини пішли, не одержавши задовольняючий їх фронт роботи. На жаль, в області нічого не зробили для того, щоб вони залишилися.

У регіоні є тільки одне підприємство з ремонту доріг. Воно розташоване в Кремінському районі, виконує субпідрядні роботи, але його зусиль на всіх не вистачає. У пошуках підрядника Попаснянський міськвиконком вийшов на київську фірму. Вигравши тендер, столичні будівельники одержали передоплату, але розпочинати виконувати свої функції не поспішали. У Попасну керівництво компанії не приїжджає, спілкуватися з ним у телефонному режимі досить складно. У підсумку київські будівельники не зможуть до кінця року завершити обсяг робіт, як це обумовлено в договорі. Понад 8 млн грн будуть не освоєні. Сьогодні міська влада Попасної просить керівництво обласної держадміністрації знайти механізм впливу на цього підрядника.

Друга проблема, що заважає провести ремонт і будівництво доріг вчасно й при цьому якісно, стосується строків прийняття нормативних документів, що дають змогу освоювати виділені кошти.

— Якщо торік постанову Кабміну про виділення грошей ухвалено було раніше, і, відповідно, рішення голови ОДА прийнято вчасно, то цього року ситуація інша. Постанову Кабміну ухвалено 7 червня, розпорядження голови ВЦА 26 липня, потім приблизно два місяці відбувалися тендерні процедури, і в результаті ми почали освоювати гроші тільки в середині жовтня. Тож основний шматок роботи доводиться виконувати в складних погодних умовах, — розповідає Юрій Онищенко. — Чому проекти на 2018-й розглядаються вже сьогодні, а постанова Кабміну — через півроку? У підсумку вся територія України не освоює ці гроші.

А проблема Луганщини полягає ще й у тому, що хороші підрядники бояться сюди приїжджати через бойові дії. Щодо можливостей Попаснянського району зі створення своєї будівельної бази, то все не так просто. Хороші будівельники роз'їхалися ще три роки тому, в 2014-му, і вивезли свій бізнес. Повертаються одиниці, і вони в пріоритеті уваги міської і районної влади. Нещодавно, наприклад, відкрилася одна фірма з ремонту дахів за новими технологіями. На підході ще одне будівельне підприємство.

Але таких виробництв, які б займалися дорогами, у найближчій перспективі не передбачається.

— Головна проблема навіть не кадрова, а боязнь інвестора або бізнесу розвиватися, вкладати кошти в об'єкти прифронтової території, — пояснює заступник голови Попаснянської райдержадміністрації Віталій Проскурко. — Це зона ризику, треба визнати. Навіть ті, хто в нас працюють за підрядом з інших областей, їдуть до нас без особливого бажання. Підрядникові доводиться зацікавлювати людей додатковою зарплатою, і від цього витрати підвищуються.

Інвестиційні майданчики є й у місті, і в районі. Влада готова віддавати землю в оренду за досить низьку плату, щоб створювати на ній промислові об'єкти. Перші підсумки такої стратегії вже з'явилися в Гірському. 

Луганська область.