Захід був присвячений проблематиці розбудови інституційної спроможності регіонального та місцевого рівнів для ефективного впровадження та використання структурних та інвестиційних фондів Європейського Союзу.
Проведення круглого столу набуло особливої актуальності у зв’язку з тим, що Україна досягла важливої віхи на шляху до вступу в ЄС, завершивши скринінг глави 22 — Регіональна політика та координація структурних інструментів. Цей розділ є ключовою частиною політики згуртованості ЄС, оскільки він визначає, як країни-кандидати планують, управляють і використовують фонди регіонального розвитку та інвестицій.
Предметом порядку денного круглого столу були питання:
- міжнародного досвіду та досвіду Організації економічного співробітництва та розвитку (OECР) у розбудові інституційної спроможності до використання фондів та програм ЄС;
- практичного українського досвіду, а саме діяльності агенцій регіонального розвитку (АРР), які застосовують європейські уроки для сприяння процесам стратегічного планування;
- координації регіональних партнерств та підтримки ідентифікації, підготовки й реалізації проєктів;
- інституційних та законодавчих заходів для посилення спроможності обласних державних (військових) адміністрацій та АРР ефективно планувати, управляти й використовувати майбутні фонди ЄС та донорів на регіональному рівні.
Під час заходу учасники ознайомилися з комплексним аналітичним дослідженням «Міжнародний досвід місцевих і регіональних влад у використанні фондів ЄС для відновлення та розвитку: уроки та рекомендації для України» та обговорили досвід OECР у розбудові інституційної спроможності до використання фондів та програм ЄС.
Під час дискусії було представлено різні моделі АРР європейських країн, зокрема, Румунії, Хорватії, Боснії та Герцеговини і Албанії та акцентовано увагу на різних інституційних підходах, які вплинули на ефективність використання коштів.
Серед ключових уроків та рекомендацій для України щодо формування власної моделі розвитку АРР найбільш важливими є:
- чіткість інституційних мандатів для агенцій регіонального розвитку,
- активне партнерство головних стейкхолдерів,
- посилення місцевої адміністративної та проєктної спроможності,
- ефективна координація між національним, регіональним і місцевим рівнями.
Зокрема, впровадження різних форм співробітництва між АТУ та міжнародна допомога можуть стати вирішенням проблеми територіальних диспропорцій у забезпеченості власними ресурсами та адміністративною спроможністю для забезпечення освоєння коштів та реалізації проєктів під час відновлення, реконструкції та сталого розвитку.
В обговоренні взяли участь народні депутати України, представники Міністерства розвитку громад та територій України, Посольства Швейцарії в Україні, Організації економічного співробітництва та розвитку (OECР), обласних державних (військових) адміністрацій та обласних рад, АРР Одеської, Тернопільської та Вінницької областей.
Захід відбувся у співпраці та за підтримки Швейцарсько-українського проєкту «Згуртованість та регіональний розвиток України» UCORD.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.



