33-й заклав нинішню духовну пустелю

Сходив ногами, тепер часто проходжу подумки багатьма «голодними гробками» Черкащини, Полтавщини, Київщини. Від весни до зими вони квітнуть різнотрав’ям, до них прилітають метелики і бджоли, в кущах здичавілого бузку і терну реквієм за замученими голодом на рідній землі виводять соловейки та зозулі. Лише люди бувають тут рідко. Трава забуття дедалі більше зрівнює могили з землею, кущі безпам’ятства затягують їх густою порослю.

У Плешканях і Гельмязеві на Черкащині, у Великій Багачці на Полтавщині на спомин про жертви голодомору поставлено великі, прості, а тому ще скорботніші хрести. А в багатьох селах не пошанували замучених голодом жодним знаком уваги — немає грошей, навіть могилок не підсипали вище лопатою — немає серця. Складається враження, що тими селами керують духовні поліцаї — нащадки тих активістів, які й улаштували в 33-му геноцид свого народу.

Cвідчення очевидців найцінніші у спростуванні міфів, витворених «строітєлями развітого соціалізма». От хоч би й про недорід, наприклад. Опухлі від голоду люди все ж таки сіяли і жали в новостворених колгоспах. Семен Минович Баришпол з Шевченківки Васильківського району на Київщині розповідав мені: «Тому, хто орав, видавали в колгоспі по 200 грамів якоїсь перебитої крупи. Мати одержувала їх у коморі, варила куліш — ото й уся їжа на всіх. Звичайно, в кого сім’я була велика, куліш не рятував. Працював з нами на оранці Лука Гуйда. Покинув коні, пішов обідати та більше й не вийшов у поле. Побігли до нього, але знайшли на півдорозі мертвого, навіть додому не дійшов. А в хаті жінка й діти лежать уже попухлі від голоду».

Отже, колгоспи поставляли зерно в засіки держави. Відомий російський письменник Володимир Тендряков в оповіданні «Хліб для собаки» навів статистику із щорічника 1935 року «Сільське господарство СРСР»: « Із урожаю 1928 року було вивезено за кордон менше 1 мільйона центнерів зерна, в 1929 році — 13, 1930-му — 48,3, 1931 — 51,8, в 1932-му — 18,1 мільйона центнерів. Навіть у найголоднішому, 1933 році, в Західну Європу було вивезено близько 10 мільйонів центнерів зерна».

Але жодна статистика не обліковувала тієї морквини, цибулини, жмені квасолі, які кожна селянська родина вирощувала на грядці. Якби безжальна рука компартії не вигрібала з печі, з пазухи, з дитячої колиски прихованого, люди б вижили. Але вони не були потрібні ворожій до них системі, витвореній самим дияволом, що мав саме жнива.

У селі Підставки кілька років тому вчителі і культармійці зробили подвірний обхід з метою встановлення кількості померлих від голоду односельців і фактів трусу активістами. Нарахували понад 640 мучеників, які лежать на горі за селом, у яких металевими щупами колупали долівку, видирали у жінок з волосся приховану жменьку пшениці, загрібали останній буряк. Потім на вигоні влаштовували бучні обіди, а навколо помирало село.

У Шевченківці на Васильківщині центральна садиба Степ до 33-го налічувала 120 хат, після нього — лише 43. Найстрашніші спогади голодного лихоліття — людоїдство. Його географія повсюдна. У тих же Підставках батько зарубав дочку, наварив з неї холодцю, а голову з кісниками викинув у кущі за хатою, де її й побачили сусіди. Оксана Гордіївна Бобик з села Барахти Васильківського району столичної області розповіла: «Людоїдство ставало майже звичайним явищем. Така собі Марфа (прізвища вже ніхто не згадає) з’їла свою зовицю. Потім почала заманювати з вулиці дітей і їсти. Згодом втекла з села і десь загинула. Омелько Педенко зарубав і з’їв тещу, а що лишилося — викинув у яму. Люди чули, як вона кликала на поміч, але не ризикнули допомогти, щоб не опинитися на її місці».

Голівудські сценаристи кривавих кінотрилерів не годні вигадати таких страхіть, що їх пережив наш народ. Але, оповідаючи про них, свідки не плачуть. Ще в 33-му у них одерев’яніли почуття, скам’яніли серця. Демон десятиліттями витруював пам’ять і домігся свого. Голодомор 33-го вдарив по генетичному коду українців. Чи не там почалося збайдужіння до близьких і до себе, до Вітчизни.

Нинішнє духовне відродження не витворюється одним роком. Воно має давні витоки. А починаються вони в 33-му. На щастя, пустелю, духовну в тім числі, можна зупинити, висадивши молодий ліс. Час для цього настав.

Микола БОСАК,письменник.