Мене дивують поодинокі заяви політиків про незаконність ухваленої Верховною Радою постанови про тимчасове право ВРЮ призначати суддів на адміністративні посади, — заявляє голова парламентського Комітету з питань правосуддя Сергій КІВАЛОВ.

Депутат нагадав, що Конституційний Суд прийняв рішення, котрим визнав статтю 20 закону «Про судоустрій» неконституційною. Тобто, КСУ заборонив Президентові призначати та звільняти суддів. Цим же рішенням Верховній Раді було рекомендовано невідкладно врегулювати питання про призначення судді на посаду голови суду, заступника голови суду та звільнення його з цієї посади.

Сьогодні парламент виконав рішення Конституційного Суду.

Європейський досвід свідчить, що обирати та звільняти суддів мають органи суддівського самоврядування. Але в українському варіанті ці структури не є справжніми, дійсними органами суддівського самоврядування. Це — Рада суддів та пленум Верховного Суду України. Однак Рада суддів складається виключно з голів судів. Я підкреслюю: саме голів судів. Там немає жодного простого судді. А до пленуму ВСУ входять лише судді ВСУ. Ці структури є вельми поважними органами, але виражають, насамперед, інтереси суддівської верхівки, а не суддівського корпусу загалом. Це, до речі, думка всіх рядових суддів.

Я хочу повідомити, що найближчим часом спливе максимальний (п’ятирічний) строк повноважень голів судів загальної юрисдикції та їхніх заступників, які були обрані чи призначені на посаду до набуття чинності Закону України «Про судоустрій України». Кількість таких суддів надзвичайно велика. Тому на засіданні Верховної Ради було вирішено прийняти тимчасовий порядок призначення суддів на адміністративні посади та звільнення з цих посад.

Взагалі, зараз Верховній Раді треба дякувати за прийняття цієї постанови. Це — спроба уникнути хаосу в судах після закінчення терміну призначення очільників судових установ. Думаю, для всіх очевидно, що суд без голови працювати не може. Уявіть собі, що почнеться, коли перестануть на досить тривалий час працювати суди!

Тому Вища рада юстиції отримала право призначати суддів на адміністративні посади та звільняти їх. Але це тимчасово, до прийняття змін до закону «Про судоустрій». Цей законопроект уже схвалений Верховною Радою в першому читанні. Залишилося прийняти його в цілому. Зважаючи на нинішню ситуацію в парламенті, дуже важко спрогнозувати, коли це станеться. А суди функціонувати повинні постійно!

Відповідно до сьогоднішньої постанови Верховної Ради тимчасово, до внесення змін до законів України «Про судоустрій України» та «Про статус суддів», передбачається, що голова суду, заступник голови суду (крім голови Верховного Суду та його заступників) призначаються на посаду строком на п’ять років із числа суддів відповідного суду та звільняються з посади Вищою радою юстиції на підставі рекомендації Ради суддів України (а щодо спеціалізованих судів — відповідної ради суддів), голови Верховного Суду (а щодо спеціалізованих судів — голови відповідного вищого спеціалізованого суду), зборів суддів відповідних судів, члена Вищої ради юстиції.

Чому саме Вищій раді юстиції було тимчасово надано повноваження з призначення суддів на адміністративні посади та звільнення суддів з адміністративних посад?

По-перше, ми врахували рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи від 13 жовтня 1994 року. В цьому документі наголошується, що орган, уповноважений приймати рішення щодо кар’єри суддів, має бути незалежним від уряду та адміністративних органів. Також ми орієнтувалися на резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 29.11.1985 р. та від 13.12.1985 р., де зазначено, що усунення від посади чи звільнення судді мають бути предметом незалежної перевірки.

Вища рада юстиції є колегіальним, незалежним органом, відповідальним за формування високопрофесіонального суддівського корпусу, здатного кваліфіковано, сумлінно та неупереджено здійснювати правосуддя на професіональній основі, а також за прийняття рішень стосовно порушень суддями і прокурорами вимог про несумісність та в межах своєї компетенції про їх дисциплінарну відповідальність.

Вища рада юстиції складається з двадцяти членів. По три члени до Вищої ради юстиції призначають і Верховна Рада, і Президент України, і з’їзд суддів України, і з’їзд адвокатів України, і з’їзд представників юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ. Разом з тим, до її складу за посадою входять голова Верховного Суду, міністр юстиції та Генеральний прокурор.

Таким чином, Вища рада юстиції на сьогодні єдиний орган, де представлено інтереси всієї юридичної еліти.

А щодо рішення Печерського суду про призупинення постанови Верховної Ради, то воно, це рішення, абсолютно незаконне. Районний суд, навіть такий «знаменитий», як Печерський, не має повноважень для скасування постанов вищого законодавчого органу держави.

Я припускаю, що це рішення буде оскаржене. Що ж стосується суддів, то, думаю, Вища рада юстиції порушить питання про їх звільнення. В діях цих суддів, на мою думку, є ознаки порушення присяги судді. Так це чи ні — встановить перевірка.