Концептуальні питання проекту базового закону про освіту обговорюватимуть сьогодні під час комітетських слухань у парламенті. «Цей документ має закласти підвалини для освітньої реформи на всіх рівнях, починаючи з дошкільного і завершуючи освітою дорослих, — відзначає голова Комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич. — В його основу закладено універсальний принцип «навчання впродовж життя».


Учасники дискусії шукатимуть шляхи вдосконалення правових механізмів реалізації конституційного права громадян на рівний доступ до якісної освіти і створення умов для навчання впродовж життя, висловлять пропозиції щодо нової системи забезпечення високої якості освіти (через модернізацію її змісту, педагогічних технологій та об’єктивного моніторингу результатів освітньої діяльності). Обговорюватимуть також проблеми усунення невідповідності між вимогами ринку праці та системою професійної і вищої освіти та приведення структури освіти у відповідність із міжнародними стандартами.


Згідно з концепцією законопроекту, школа має стати 12-річною. Повна загальна середня освіта передбачатиме три рівні: початкову освіту (тривалістю 5 років), базову середню освіту (4 роки) та профільну середню освіту (3 роки). До того ж початкову освіту можна буде здобути в сім’ї.


Загальноосвітні заклади І і ІІ рівнів (початкова та основна школи) можуть функціонувати або в комплексі, або окремо. Старша школа (заклади середньої освіти ІІІ рівня) обов’язково буде відокремлена від початкової й основної.


Відповідно до концепції, навчальні заклади різних форм власності мають отримати рівні права, а нова система освіти включатиме формальне, неформальне (позашкільна та післядипломна освіта, підвищення кваліфікації) та інформальне навчання (для дитини — в родині, для дорослого — на робочому місці, навчання через суспільну діяльність, самоосвіту тощо). Здобута в такий «нестандартний» спосіб кваліфікація може бути підтверджена в системі формальної освіти, яку надають традиційні дошкільні навчальні заклади, школи, професійні навчальні заклади та виші.