В ОБСЄ вважають, що можливість для громадян отримати безконтактну адмінпослугу звужує простір протиправних дій

 

 

Нові електронні послуги у земельній сфері презентували у столиці Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру та Державне агентство з питань електронного урядування. Про вигоди в цьому контексті для землевласників розповіли посадовці, які відають нині гектарами та сотками.

 

 

Зникне і корупціонер, і бюрократ, бо з’явився електронний формат?

 

Про перспективи електронного формату поінформував голова Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру Максим Мартинюк.

— Хотів би з гордістю повідомити, що ми презентуємо одночасно дві великі досить значущі речі, — переконував він присутніх у конференц-залі Центру Держземкадастру. — По-перше, як працюватиме відкритість доступу до інформації Державного земельного кадастру. Це в рамках дії ухваленого Верховною Радою Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення прозорості у сфері відносин власності з метою запобігання корупції» покликано підвищити транспарентність суспільства взагалі, стане великим кроком у підвищенні прозорості взаємовідносин і захисту прав власності. Друга велика річ — наша чергова електронна послуга — йдеться про отримання витягу про нормативну грошову оцінку, яку можна замовити в електронному вигляді. І стосовно цього хочу сказати, що Державна служба геодезії, картографії та кадастру загалом надає 16 адміністративних послуг. Найпопулярніші з них будуть переведені в електронний формат уже в цьому році, а всі 100 відсотків послуг надаватимуться в електронному вигляді з 1 липня 2016 року, — запевнив Максим Мартинюк і подякував за реалізацію таких кроків агенцію з електронного урядування і місію ОБСЄ, яка також долучилася до здійснення проекту.

Захід підсобив порадою і доларом

Організація з безпеки і співробітництва в Європі протягом останніх п’яти років активно підтримує запровадження електронних сервісів у роботу державних органів влади та місцевого самоврядування. За словами представника Координатора проектів ОБСЄ в Україні Джефрі Ерліха, нові цифрові послуги, можливість отримання копій публічної кадастрової карти та запровадження електронних послуг для юридичних та фізичних осіб на базі Держгеокадастру входять до переліку пріоритетних.

— Ми розглядаємо технології електронного урядування як ефективний спосіб забезпечення належного управління, протидії корупції і відкритості влади, — розповів він. — Від наших українських партнерів чекаємо політичної волі у реалізації цих планів. Потрібно бачити і розуміти, що стоїть за новими цифрами послуги. У сфері земельних відносин важливо забезпечити раціональне використання земельних ресурсів і запобігти корупційним явищам. Адже саме тут градус протиправних дій особливо високий. Можливість отримати безконтактну адміністративну послугу звужує простір для корупції.

А в Державному агентстві з питань електронного урядування сподіваються, що електронізація у земельній сфері стане локомотивом до того, що більшість органів державної влади також приєднуватимуться до таких ініціатив.

— Ми зазвичай допомагаємо переводити їхні послуги в електронний вигляд, — повідомив голова агентства Олександр Риженко. — Найближчим часом презентуватимемо послуги інших державних органів. Маю надію, що це допомагатиме розвиватися нашому інформаційному суспільству, підвищить готовність громадян отримувати послуги саме в електронному вигляді.

Нині запровадження електронних послуг є одним з головних пріоритетів більшості демократичних країн. Адже це доступні, прозорі, не корупційні, швидкі та зручні адміністративні послуги, це те, що від нас найбільше очікують громадяни та бізнес, — додав Олександр Риженко.

 

 

 

 

Як дізнатися про ділянку сусіда або міністра

Павло Шевченко, директор Департаменту інформаційних технологій Центру Державного земельного кадастру продемонстрував, як працюють електронні послуги.

За його словами, одна з них — отримання відомостей про власників та користувачів земельних ділянок. Вона модерується з офіційного сайту Держгеокадастру.

У Публічній кадастровій карті, — зазначив він, — вибираєте ділянку, яка вас цікавить, натискаєте на неї, обираєте послугу, яку хочете отримати — у нашому випадку Інформація про право власності та речові права. Переходите на сторінку Авторизація (http://e-gov. dzk. gov. ua/auth_select). Авторизація потрібна для того, щоб зафіксувати, хто саме передивлявся цю земельну ділянку для подальшого інформування її власника.

Для Авторизації доступно кілька способів:

Перший з них — добре, якщо ви маєте карточку Приватбанку чи Ощадбанку, можете авторизуватися за допомогою системи BankІD. Вказуєте свої логін та пароль від Інтернет-банку, чим підтверджуєте свою згоду на передачу вашим банком персональних даних сайту Держгеокадастру.

Другий спосіб — за допомогою електронного цифрового підпису.

У представленій на сайті формі (http://e-gov. dzk. gov. ua/auth_select) наведена можливість Авторизації і через Emaіl та пароль. Але такий спосіб не дозволяє вести пошук інформації про ділянки, які вас зацікавили.

Коли Авторизація пройдена, вказуєте кадастровий номер наділу і отримуєте відомості і про саму ділянку: цільове призначення, площа, форма власності, адреса земельної ділянки. Далі йде інформація про самого власника землі тощо.

Кадастровий номер ділянки, яка вас зацікавила, можете знайти на Публічній кадастровій карті.

Пошук захищено від автоматичних запитів, тож вам пропонуватиметься підтвердити, що ви не робот.

Результат пошуку можете отримати у форматі html або завантажити у форматі pdf надану інформацію для подальшого використання. В pdf також є QR-код, при зчитуванні якого видно, де саме розташована ділянка.
Від себе варто додати, що послуга дійсно працює — «граючись» за комп’ютером, можна дізнатися, хто власники чи орендарі сусідніх ділянок, лугу на березі річки тощо.

Також Павло Шевченко продемонстрував, як діяти бажаючим замовити витяг про нормативну грошову оцінку:

— Обираєте на публічній кадастровій карті земельну ділянку, на яку хочете отримати витяг про нормативну грошову оцінку. Формуєте заяву — сервісом може користуватися і фізична, і юридична особа. Інформація в заяві стандартна — це прізвище, ім’я та по батькові, контактні дані — телефон, адреса, електронна пошта, заповнюєте всі поля, також погоджуєтеся на обробку своїх персональних даних. Формується заява, яка передається в електронний документообіг Держгеокадастру. На вашу електронну адресу приходить повідомлення про стан виконання даної заяви: що вона була прийнята, розглянута і вказується місце, де ви можете отримати витяг — у якому центрі надання адміністративних послуг. Усе дуже просто і зручно, — запевнив директор Департаменту інформаційних технологій.

Як наголошували під час презентації, он-лайн замовлення витягу про нормативну грошову оцінку землі — це одна з найбільш запитуваних адміністративних послуг, які пропонує землевпорядна служба.

— Коли йдеться про купівлю-продаж земельної ділянки, тоді здійснюється її експертна грошова оцінка задля визначення ринкової вартості, а відповідно — бази оподаткування, — пояснив Максим Мартинюк. — Ми ж говоримо про нормативну грошову оцінку — це витяг з документації. Ми стежимо фактично по всіх органах місцевого самоврядування, щоб нормативні грошові оцінки «на відповідні території» були замовлені, здійснені та затверджені. Громадянину надається тільки витяг — він потрібен для розрахунку, наприклад, ставки орендної плати і розміру оренди. Зараз завершуємо роботу з переведення усієї цієї документації у цифровий вигляд теж, що дозволить дистанційно видавати довідки, які раніше люди очікували по два тижні.

На земельну ділянку організації уповноважена особа теж вправі замовити інформацію про нормативну грошову оцінку, запевнив М. Мартинюк.

А отримати готовий витяг у паперовому вигляді можна в будь-якому з 660 центрів надання адміністративних послуг, який обере сам запитувач. При цьому необхідно пред’явити тільки документ, що посвідчує особу.

 

Дослівно

Голова Держгеокадастру Максим Мартинюк:

— План дій такий. Ми маємо перевести найбільш популярні адміністративні послуги в цифровий формат. А потім на кореню знищити ситуацію, коли людина замовляє послугу, потім через три чи через десять днів — коли треба — приходить, бере довідку, переносить її за сусідній стіл і віддає ту довідку. Це абсолютно анахронізм і нераціональна річ, тому, думаю, впроваджуватимемо зміни з наступного року...

Мал. Костянтина КАЗАНЧЕВА.