УВАГА

Тема діяльності ПАТ «Укрпошта» останнім часом дедалі більше з’являється на сторінках нашої газети. І пов’язано це не з бажанням редакції критикувати діяльність нової команди керівників «Укрпошти», а потребою суспільства розібратися в ситуації з так званим реформуванням, яке започаткувала нова команда.


З одного боку, маємо амбітні плани керівника «Укрпошти» зробити сучасне, прибуткове підприємство з надання поштових і навіть банківських послуг, з другого — намагання позбутися неприбуткової частини соціально важливої функції, яку пошта виконувала і поки що виконує, зокрема, у віддалених місцях, де немає Інтернету, іноді навіть телебачення і телефонного зв’язку. Також, здається, «Укрпошта» всіляко намагається позбутися і зобов’язань щодо розповсюдження друкованих засобів масової інформації, особливо щоденних газет. Варто лише згадати, що в окремі місця щоденна газета доставляється у кращому разі тричі на тиждень. Під виглядом «оптимізації і реформування» діяльності поштовики домоглися у цьому та вже з початку наступного року збільшення тарифів на доставку преси та оформлення передплати, добігає кінця процес ліквідації на місцях посад поштарів і структурних підрозділів, які безпосередньо займалися організацією роботи з передплати друкованих ЗМІ, триває процес посилення вертикального управління поштовиками, внаслідок якого передплатні договори з юридичними особами, зокрема, бюджетними, укладаються на рівні обласних структур, а не районних (міжрайонних) центрів поштового зв’язку, що значно затягує процес передплати. Проте не можна сказати, що в «Укрпошті» не бачать цього негативу, адже сьогодні вони створили кол-центр, до якого може звернутися будь-хто з передплатників і поскаржитися на несвоєчасну доставку преси чи листа. Для довідки, кол-центр працює з 8.00 до 20.00, телефон: 
0-800-300-545, електронна пошта: ukrposhta@ukrposhta.ua. До речі, оператори кол-центру щодня приймають майже дві тисячі дзвінків. Тобто дві тисячі осіб щодня незадоволені роботою сучасної «Укрпошти»! Одночасно найбільш активні передплатники штурмують редакції газет та журналів з вимогою виконати свої зобов’язання, адже вони сплатили гроші за те, щоб вчасно отримувати інформацію. Особливо це стосується такої специфічної інформації, як правова, яку розповсюджує, зокрема, і «Голос України», адже від відповідальності за незнання законів нікого ще не звільнено. Проте парламентську газету в окремі місця доставляють навіть один раз на тиждень, про що неодноразово до керівництва «Укрпошти» зверталися не лише ми, а й наші передплатники. Але проблема доставки не розв’язується роками, а з приходом нового керівництва, з урахуванням його планів, тим паче її не буде розв’язано.


Враховуючи ці тенденції, голова Української гільдії головних редакторів (керівників) засобів масової інформації Віталій Адаменко, голова Київської обласної організації Національної спілки журналістів України Михайло Сорока, головний редактор газети «Україна молода» Михайло Дорошенко, головний редактор газети «Факти і коментарі» Олександр Швець та головний редактор газети «Голос України» звернулися до Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана з проханням про зустріч, на якій необхідно обговорити проблеми друкованих засобів масової інформації та розбудови інформаційного простору України. На жаль, бюрократичний апарат так спрацював, що цього листа пан В. Гройсман, очевидно, не бачив, а відповідь ми чекаємо майже три місяці. Саме тому друкуємо звернення, аби бодай хоч у такий спосіб зрушити проблему з мертвої точки.

Прем’єр-міністру України В. Б. Гройсману

Шановний Володимире Борисовичу!
 
Українська журналістська спільнота стурбована негативним впливом на ринок преси, який спричинено діяльністю нового керівництва державного підприємства — публічного акціонерного товариства «Укрпошта». А тому немає іншого виходу, як у черговий раз звернути вашу увагу на те, як сьогодні знищують періодичну пресу «реформами» від «Укрпошти».
 
Про діяльність нової команди, що очолила державне підприємство, по суті, єдиного національного оператора поштового зв’язку, який отримав розгалужену систему розповсюдження періодики в Україні, писали різні засоби масової інформації. Проте ці публікації та звернення поштарів до керівництва держави залишилися поза уваги, зокрема, уряду країни.
 
Діяльність команди пана І. Смілянського (в. о. генерального директора «Укрпошти») призведе до знищення української друкованої періодики, що є неприпустимо з урахуванням військової агресії проти України, вірусними атаками, відсутністю розгалуженої інтернет-мережі в сільській місцевості та інших соціально-економічних та політичних обставин.
 
Вважаємо неприпустимим наявність таких дій «Укрпошти», як систематичні, необґрунтовані та незрозумілі громадськості підвищення тарифів на послуги з оформлення та доставки друкованих ЗМІ, невиконання договірних умов стосовно розрахунків з видавцями (редакціями), створення недолугої системи доставки періодики, відсутність ефективної логістики, що призводять до несвоєчасного постачання читачам газет та журналів, «оптимізації діяльності» (читай — ліквідація поштових відділень, безпідставне скорочення працівників пошти, відповідальних за передплату, листонош), котра призвела до фактичного знищення щоденних газет, які доставляють в окремі місця раз на тиждень, необґрунтованої та незбалансованої (порівняно з рядовими працівниками) системи заробітної плати керівного складу «Укрпошти».
 
Хоча не можна не зазначити, що до прибуття в «Укрпошту» нової команди це підприємство завжди було прибутковим. З появою нового керівництва «Укрпошта» показала за 2016 рік збитковість.
 
ДОВІДКОВО
 
Зі звітів про фінансові результати Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» за 2011—2016 рр.
Фінансовий результат до оподаткування:
 
2011 — прибуток 27 млн. грн.
2012 — прибуток 61 млн. грн.
2013 — прибуток 57 млн. грн.
2014 — прибуток 15 млн. грн.
2015 — прибуток 53 млн. грн.
2016 — збиток 188 млн. грн.
 
На нашу думку, уся «реформа» нових очільників підприємства звелася до скорочення штату, продажу майна, яке нібито непотрібне підприємству, підвищення тарифів на свої послуги і заробітної плати керівництва. При цьому підвищення тарифів «Укрпошти» не закінчилося — у планах чергове підняття поштових цін з 1 січня наступного року.
 
Достатньо зазначити, що тарифи «Укрпошти» на доставку та оформлення передплати вважаємо досі необґрунтованими, наприклад, чому за оформлення передплати на періодику, яке відбувається лише раз і може здійснюватися на різний період (від одного до дванадцяти місяців), споживач має платити різний тариф — що більший період передплати, то більша ціна? Чому підвищення не відбувається лише на рівень інфляції, а на значно більший відсоток? І таких «чому» в діяльності «Укрпошти» дуже багато.
 
У зв’язку з цим просимо зупинити зростання тарифів на послуги «Укрпошти» в частині оформлення та доставки друкованих засобів масової інформації, заплановане на 1 січня наступного року, створити робочу групу з представників Національної спілки журналістів України, інших громадських об’єднань, друкованих засобів масової інформації, профільних органів державної виконавчої влади, яка б здійснила перевірку обґрунтованості запропонованих тарифів «Укрпошти», провела аудит діяльності керівництва «Укрпошти», напрацювала пропозиції щодо збереження та розвитку мережі «Укрпошти» та вітчизняних періодичних друкованих видань.
 
Вважаємо, що вирішення цих та інших наболілих питань неможливо без особистої зустрічі нашої ініціативної групи з вами, шановний Володимире Борисовичу.
 
Заздалегідь вдячні, з повагою 
 
Голова Української гільдії головних редакторів (керівників) засобів масової інформації В. Адаменко.
 
Голова Київської обласної організації Національної спілки журналістів України М. Сорока.
 
Головний редактор газети «Україна молода» М. Дорошенко.
 
Головний редактор газети «Факти та коментарі» О. Швець.
 
Головний редактор газети «Голос України» А. Горлов.