Децентралізація відіграє важливу роль у розвитку нашої держави. Її часто називають ключовою історією успіху після Революції Гідності. Насправді, реформа в своїй основі тримає величезну кількість людей, які націлені на розвиток країни і братимуть участь в управлінні громадами. На цьому наголосила депутат Луцької міської ради Юлія Вусенко під час експертної дискусії «Децентралізація. Досягнення та виклики в реалізації реформи».

У контексті завершення реформи Ю. Вусенко відзначила, що правила, за якими ми заходимо на вибори, були надані із запізненням. Крім того, вона переконана, що партизація суспільства (у Виборчому кодексі планка пропорційної системи істотно понижена і відштовхується від 10 тисяч виборців) дещо порушує формат, який був основою децентралізації — можливість кожної людини управляти громадою. «Тепер для того, щоб я відчувала себе однією з тих, хто управлятиме моєю громадою, я маю зрозуміти, з якою політичною силою я це робитиму. Тож одне з ключових питань — чи не стане партизація перешкодою для справжньої безпосередньої демократії на місцях», — зауважила вона.

Водночас депутат акцентувала увагу на низці законопроектів, які ще потрібно ухвалити для завершення децентралізації. Йдеться насамперед про фінансову децентралізацію — законопроект «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо приведення у відповідність положень бюджетного законодавства у зв’язку із завершенням адміністративно-територіальної реформи» (№ 3614).

У свою чергу експерт з питань децентралізації, директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак зауважив, що реформа децентралізації із затвердження адмінтерустрою тільки починається. «Реформа передбачає, що буде збалансована влада, як державна, так і місцеве самоврядування за трьома аспектами: повноваження, ресурси, відповідальність. Повноваження даються тим, хто спроможний — це вимога до створення адмінтеродиниць. Нині з 1470 громад 50 точно не спроможні, — наголосив Ю. Ганущак. — Друга позиція — це райони, субрегіональний рівень. Тут ключове слово ефективність виконавчої влади. Існує 136 районів, з яких 30 абсолютно штучні. Тому під час передачі повноважень безглуздість створення деяких районів стане очевидною і буде внесено зміни до адмінтерустрою».

Основною у цій триаді експерт назвав відповідальність. «Має бути прийнято зміни до законодавства, які передбачають зворотний зв’язок між державою та місцевим самоврядуванням у визначенні системи відповідальності органів місцевого самоврядування перед законом. Одна з причин партизації та, що, по суті, відповідальність виборних осіб відсутня. Бо відповідальність перед виборцями наступає раз на п’ять років і має, швидше, емоційний характер. Але має бути відповідальність перед державою за законність», — констатував Ю. Ганущак.

Вл. інф.

Скріншот відео Ukraine Crisis Media Ctnter.