Вікторія і Віталіна Лопухіни.

Оформлення книжок, екслібрисів і знаків друкарень в «українському стилі» було на дуже високому рівні, анітрохи не поступаючись дизайнерським європейським і російським взірцям того часу.

Наші митці створювали свою культуру. Відомо, що завдяки УНР і, власне, Михайлу Грушевському, який матеріально підтримував графіків і графічних дизайнерів періоду 1917—1921 рр., ця робота була можливою — художники активно співпрацювали з тією владою, створюючи графіку для герба, ділової документації УНР і банкнот.

А сам «український стиль» брався графіками й інтерпретувався із прикладів орнаменту, книжкової графіки з лаврської друкарні, загалом із прикладів живопису, особливо ікон, графіки і рукописних зразків, які залишилися нам із часів Русі-України та гетьманства.

Нам здається, що співпраця вищого керівництва країни із дизайнерами — це показова ідеальна картинка, якої нині так не вистачає. Але й тоді, насправді, це тривало недовго — три-чотири роки. Сподіваємося, що ця практика Грушевського ще повернеться в повній мірі в сучасну Україну.

Кириличне письмо — це не лише каліграфія, якою можна тільки листівки підписувати. З графіки цього письма, по суті, витікає український графічний дизайн-айдентика, дизайн лого, дизайн шрифтів для набору тощо.

Ми часто виступаємо з майстер-класами і офлайн, і онлайн, до «коронавірусної ери» ми їздили з лекціями до Польщі, Туреччини, кілька днів тому виступали на міжнародній конференції ATypI (NY) і, здається, на жаль, кирилична писемність цікава навіть більше західним європейцям і американським колегам, ніж українцям.

Хочеться підтримувати і всіляко популяризувати, а тим самим — закріплювати кириличне письмо за нашою країною. Що ми, по суті, й робимо з 2010 року. Хоч це і важко підтримувати популяризацію кирилиці стільки років лише на власному ентузіазмі.

Більше наших робіт можна побачити на сайті vikavita.com, а ще більше в Інстаграмі — vikatata.

Сьогодні ми працюємо графічними дизайнерами, ілюстраторами, тайп-дизайнерами (шрифтовими дизайнерами), каліграфами й муралістами у власній студії VikaVita.

До того ж викладаємо у приватних студіях, проводимо майстер-класи в Національному заповіднику «Софія Київська», а також працюємо викладачами в Київській державній академії  декоративно-прикладного мистецтва і дизайну ім. М. Бойчука — викладаємо предмет «каліграфія». Навчаємо студентів кириличного і латинського письма на прикладах художників минулого, а також сучасних технічних прийомів у каліграфії і графічному дизайні. На жаль, в українських вишах із цим велика проблема.

Ми також продовжуємо навчання в інших спеціалістів. Добре, що нині багато майстрів зі світовим ім’ям викладають онлайн, і нарешті в них можна повчитись, і для цього не потрібно, наприклад, їхати в США або в Бельгію.

Сподіваємося, що найближчим часом влаштуємо виставку, пов’язану з презентацією української кирилиці в повній мірі.

Писемність, як і мова — одна з дуже важливих складових національної ідентичності, давайте не забувати про неї, частіше писати рукою і вивчати власну історію.

Довідково

Сестри-близнючки Вікторія та Віталіна Лопухіни — українські каліграфістки та дизайнерки, які своєю творчістю популяризують українську кирилицю.

«Каліграфічні експерименти сестер Лопухіних» — саме так називалася перша персональна виставка робіт Вікторії і Віталіни, яка відбулася у травні-червні 2019 року в Національному заповіднику «Софія Київська». На виставці було представлено роботи, що відображають сучасний погляд на історичні почерки, підкреслюючи, наскільки вишуканим і модерним може бути рукописне письмо.