Нахаббуди в центрі Одеси. Ухвалено рішення про зупинення будівництва з наступним демонтажем.

Фото надано автором.

Щотижня вісім інспекторів державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міськради проводять моніторинг дотримання закону й державних будівельних норм забудовниками міста. Кожен моніторинг фіксує від 20 до 40 нахаббудів, які ведуться за повної відсутності або часткової наявності дозвільної документації. На сьогодні в Одесі таких об’єктів — приблизно 800.

У районних судах Одеси — понад 300 позовів про заборону на зведення незаконних будівель. Але суди тривають іноді кілька років, а за цей час нахаббуд за допомогою різних фірм-посередників одержує абсолютно законне право на існування.

Що робити з нахаббудом? У реченні зносити не можна дозволяти від поставленої крапки безпосередньо залежить політика міської ради щодо забудовників-хуліганів. Зносити? Не можна дозволяти? Дозволяти?

Як зупинити бандитів?

Наведу кілька прикладів агресивності порушників-забудовників.

На території причалу № 193 по вулиці Чорноморського козацтва було виявлено незаконне будівництво. Про це повідомили в управлінні державного архітектурно-будівельного контролю міської ради.

Будівлю зводять практично на пляжі, незважаючи на мораторій на забудову цієї території. Інспектори з’ясували, що земельну ділянку захопили, вона належить територіальній громаді Одеси. Порушники вже встигли залити фундамент для майбутньої споруди.

Потрапити на сам об’єкт перевіряльникам не вдалося — усе будівництво огороджене. Не змогли знайти й ініціаторів захоплення території. Місцеві жителі припускають, що на причалі хочуть звести нову висотку. Вони вимагають демонтувати незаконну прибудову.

Нині із нахабними будівельниками розбираються в прокуратурі.

В іншому районі Одеси власник приватного будинку на Слобідці звів прибудову просто на тротуарі, що прилягав до його ділянки. Нахаббуд помітили пішоходи, які не могли безпечно йти по тротуару.

Місцеві мешканці обурені зведенням мансарди на даху пам’ятки архітектури. Прибудовувати нові приміщення почали на Дерибасівській, 1. Над прибутковим будинком, який звели ще в 80-х роках XIX століття, уже можна побачити результати початкових робіт.

Таких прикладів можна навести величезну кількість. Буквально щоночі в різних районах міста з’являються котловани під майбутнє незаконне будівництво.

В Одеській міській раді заявляють, що в органу місцевого самоврядування не вистачає повноважень для повної заборони нахаббуду.

Чиновники однозначно лукавлять. Приміром, статтею 376 Цивільного кодексу України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або БУДУЮТЬСЯ на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети. Або якщо будівництво відбувається без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Норми цієї статті також дають право власникові земельної ділянки (наприклад, Одеській міськраді, якщо самовільне будівництво ведеться на комунальній землі) або відповідному органу місцевого самоврядування (наприклад, управлінню державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міськради) звернутися до суду з позовом або про проведення перебудови, або про знесення самовільно побудованого майна й відшкодування витрат, пов’язаних із приведенням земельної ділянки до попереднього стану. А до завершення розгляду справи судом позивач має право просити суд заборонити будь-які підготовчі й будівельні роботи на конкретному об’єкті самовільного будівництва.

А далі справа вже за поліцією, оскільки продовження самовільного будівництва всупереч забороні суду — це вже злочин, за який передбачена кримінальна відповідальність.

І ще. Самовільне будівництво житлових або нежитлових будівель, що ведеться на самовільно зайнятій земельній ділянці, є окремим злочином, розслідування якого належить до компетенції органів поліції. Тому управлінню державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міськради слід також працювати з іншими органами Одеської міськради, наприклад, з департаментом комунальної власності, і у разі наявності ознак самовільного будівництва на самовільно зайнятій земельній ділянці — звертатися із заявами в поліцію. Це, так би мовити, дорожня карта в боротьбі з нахаббудом.

Грізний оклик із столиці

Виконувач обов’язків начальника управління архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Олександр Авдєєв не перший рік веде активну боротьбу із самовільними забудовниками.

Він каже, що за законодавством ДАБК проводить перевірки тільки на об’єктах будівництва, тобто коли роботи вже почалися. Тоді можна виявити, приміром, відхилення від проекту й скасувати дозвіл. Але до цього краще не доводити. Щойно починається будівництво, зупинити його практично неможливо. У нас є дуже великий досвід. Справа потрапляє до суду й може місяцями, роками там розглядатися.

ДАБК не може відмовити у видачі дозволу. Єдиною забороною у видачі дозволу є рішення суду. З другого боку, є жителі, які кажуть: не видавайте дозвіл. Тому ДАБК його видасть, а потім проводитиме перевірку.
Слід сказати, що борці з нахаббудом дарма завищують повноваження ДАБК.

Інспектори — не судді, не виконавці й не поліція. Вони тільки фіксують порушення. Серед тих, що часто зустрічаються, — реєстрація дозвільних документів на початок будівельних робіт і проведення планових і позапланових перевірок. Під час перевірок інспектори фіксують порушення, оформляють протокол, вручають приписи про заборону будівельних робіт і дають час на підготовку документів. Якщо вони не підготовлені, ще раз штрафують порушника й тоді мають право подати позовну заяву до суду про приведення об’єкта до попереднього стану або його знесення. Перевірка триває 10 днів, на усунення порушень дається два місяці. Тобто в середньому є три місяці, коли можна кардинально впливати на забудовника.

І все-таки управлінню ДАБК міської ради повноважень справді не вистачає.

Взяти, приміром, історичний центр Одеси. Це 1300 пам’яток архітектури місцевого та національного значення, на яких ДАБК не має права проводити перевірки. Всі ці будівлі належать до найвищого класу наслідків санітарно-захисної зони (СЗ3), і їх має право перевіряти тільки департамент ДАБК Одеської області. Так само до СЗ3 належать об’єкти, у яких кількість осіб, які там постійно перебувають, — понад 400, а тих, котрі періодично перебувають, — більш як 1000. От усі ці висотки — це СЗ3, і дозвіл на їхнє будівництво видає Київ.

Міська рада Одеси, жителі міста, приміром, виступають проти будівництва чергового залізобетонного монстра в центрі міста, а з Києва у відповідь на ці заперечення звучить окрик — наказуємо зводити. І зводять. Останні будинки-висотки в центрі Одеси свідчення тому, що з Києва видніше, де і яких розмірів має вестися будівництво в місті.

В обласному центрі досі збереглося обурення людей у зв’язку із забудовою Гагарінського плато, історичного ареалу Одеси.

Там усі об’єкти належать до підвищеного класу небезпеки, і всі дозволи видає Київ.

А по-друге, якщо в людини є земельна ділянка у володінні або оренді і нею отримано умови й обмеження від управління архітектури, нею розроблено проект, який пройшов експертизу, то вона має право будуватися. Таке законодавство. Більша частина землі, яка нині забудовується, була продана або віддана в оренду в 2000-х роках, і сьогодні пояснити забудовнику, що ви не будуватиметеся, бо жителі не хочуть, не можна.

У людини є земельна ділянка, вона може реалізувати своє право на будівництво, якщо це не суперечить зоннінгу, генплану й чинним ДБН.

Одеська область.

Експрес-коментар

Олександр АВДЄЄВ, в. о. начальника управління ДАБК Одеської міської ради:

— Я б у принципі всю дозвільну систему змінив. Реєстрацію дозвільних документів на проведення будівельних робіт на об’єктах класу СС1 необхідно залишити, на мій погляд, як є — за декларативним принципом. А от видачу дозволів на об’єктах класу наслідків СС2 і СС3 передати проектним організаціям, які фактично запроектували ці об’єкти архітектури.

Це підвищить відповідальність проектантів у разі якщо вони порушили містобудівну документацію або будь-яку норму законодавства. А головне, дасть можливість притягувати їх за грубі порушення не тільки до адміністративної, а й до кримінальної відповідальності. При цьому функції державного архітектурно-будівельного контролю на об’єктах будівництва залишити в повноваженнях ДАБК.

Ну і найголовніше — має змінитися ставлення самих людей. Хоч би який був ДАБК або інший контролюючий орган, усі ці прибудови, мансарди, недобуди роблять вони самі. Якщо не зміниться кожен із нас, нічого не допоможе.