За 2020 на ремонт автошляхів Україна витратила 140 мільярдів гривень, у 2021 році на ці цілі заплановано 132 мільярди гривень. Тож саме час потурбуватися, аби вберегти вітчизняні дороги від подальшого руйнування. Одним із найнебезпечніших випробувань для асфальтового покриття є перевантажений транспорт, який в спекотну пору року чавить дорогу, перетворюючи її на «пральну дошку». Чи є у законодавця механізм, аби зарадити цьому лиху? За коментарем «Голос України» звернувся до заступника голови Комітету Верховної Ради з питань транспорту та інфраструктури Володимира Крейденка.

— Володимире Вікторовичу, що готує законодавець, аби врятувати нові та відремонтовані за європейськими стандартами вітчизняні дороги від подальшого руйнування? Зокрема, від впливу великогабаритного транспорту...

— Не готує, а вже підготував — законопроект № 3742 (проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю). Він був поданий народним депутатом Юрієм Кісєлем та іншими парламентаріями 25.06.2020 року і вже пройшов перше читання, опрацьований експертами та фахівцями, відповідними державними структурами та відомствами. За результатами обговорення у Комітеті з питань транспорту та інфраструктури прийнято рішення рекомендувати його Верховній Раді прийняти за основу.

— У чому суть цієї законодавчої ініціативи?

— Передусім, законопроект спрямований на покращення стану безпеки дорожнього руху, зменшення кількості ДТП, а також збереження від руйнування автошляхів і зменшення витрат на утримання та ремонт дорожнього покриття. Також цей закон повинен врегулювати відповідальність усіх учасників дорожніх перевезень за порушення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів та забезпечити законодавче закріплення повноважень Укртрансбезпеки щодо стягнення у судовому порядку плати за проїзд дорогами ТЗ, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

— Окресліть, будь ласка, масштаби лиха від перевантаженого великогабаритного транспорту, який нівечить вітчизняні шляхи... Чи є якісь експертні висновки щодо шкоди, якої завдає такий транспорт українським дорогам?

— За статистичними даними, сьогодні приблизно 40 відсотків вантажівок, які рухаються автошляхами, перевантажені! А ще три роки тому цей відсоток сягав 60! Траплялися зафіксовані випадки, коли машини перевантажували у п’ять разів! Тобто, машина розрахована на перевезення 20 тонн, а везуть 100!.. Зрозуміло, така машина будь-який асфальт видавить... Від такого перевантаження страждає навіть бетонне покриття, хоча і в меншій, можливо, мірі...

Ще є таке дослідження: руйнівний вплив на дорогу від перевантаженої на 25 % фури збільшується у три рази і прирівнюється до руху 70,5 тисячі автомобілів. Підраховано, що збитки від руху дорогами надмірно завантажених вантажівок сягають майже 3 млрд грн на рік.

— За нормами, яка вага має бути у вантажівки, щоб вона не руйнувала дорожнє покриття?

— У нас є 20-тонники, 40-тонники, за нормами вага вантажівки не має перевищувати 46 тонн. Та головне — щоб при завантаженні автівки, вантаж був рівномірно розподілений на кожну з осей машини. За експертними розрахунками, якщо машина перевантажена на 20 %, то зношеність асфальту і його довговічність щодо експлуатації падає на 30%. Наприклад, за розрахунком нова або відремонтована дорога має прослужити 10 років, а перевантажені автівки скорочують її вік на 30%, і це лише перевантажена на 20 % машина.

— Які нововведення вступлять в дію після того, як законопроект набере чинності?

— У цьому документі законодавчо визначаються такі поняття як вантажовідправник, вантажоодержувач та товарно-транспортна накладна (ТТН). Бо у нас сьогодні так і незрозуміло, хто має нести відповідальність за перевантаження машини: той, хто відвантажив, хто везе чи той, хто отримує вантаж. Тепер вантажовідправник, вантажоодержувач і перевізник нестимуть солідарну відповідальність за те, що машина потрапила на шлях перевантаженою. Також законопроект № 3742 має врегулювати ситуацію і стандартизувати деякі механізми контролю доріг згідно з європейськими стандартами. В Європі вже давно діють ТТН-ки (товарно-транспортні накладні. — Авт.) в електронному вигляді. Ми ж дуже довго послуговувалися паперовими носіями, які легко підробити, і вони абсолютно не відповідають вимогам часу. Їде такий собі Петро українським шляхом, маючи в кишені накладну, а в машині — хтозна скільки вантажу... Зупиняє патрульна поліція, відкупився хабарем, і поїхав собі далі... руйнувати дороги...

Тепер усі вантажоперевезення фіксуватимуться в електронному реєстрі, тож бачитимемо, хто, куди і скільки везе. А контролюватиме процес Укртрансбезпека. Запроваджуються так звані WIM-и (Weigh-In-Motion, комплекс зважування транспорту в русі). Таким чином, ми повністю прибираємо людський чинник і можливість налагодження корумпованих домовленостей, адже, коли існує можливість посадовцю закрити на щось очі, завжди є спокуса підзаробити. Якщо ми прибираємо людський чинник, вантажівка автоматично зважена, інформація пішла в комп’ютер і на центральний пункт Укртрансбезпеки. Комп’ютер підраховує і вказує, на якому шляху перевантаження, сигнал надходить патрульній поліції — зупинити, і допоки машину не розвантажать, вона не зрушить з місця. Відповідно, їй просто не дозволять їхати вітчизняними шляхами і руйнувати дороги...

— Що очікує на порушників габаритно-вагових параметрів?

— За перевантаження вводяться нові штрафи. Перевищення габаритно-вагових норм до 2% включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу, або подільного вантажу — штраф у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів (1700 грн). До того ж машина зупиняється і доки не знімуть зайве, автівка на дорогу не вийде.
Перевищення від 2 до 5 відсотків — це штраф у 300 неоподатковуваних мінімумів (5 100 грн), перевищення понад 30 % — це три тисячі неоподатковуваних мінімумів (51 тисяча гривень).

— Не замалі штрафи, з огляду на масштаби завданих дорогам збитків? 

— Я також вважаю, що малі. Бо зараз за аналогічне порушення можуть оштрафувати взагалі на 170 грн. Одначе аграрії і зараз уже стогнуть, що ці штрафи для них непідйомні. То не порушуйте законодавство, працюйте, як годиться, не руйнуйте дороги, якими самі ж користуєтеся...

— Штраф один на всіх? Чи заплатять усі винні: і вантажовідправник, і вантажоодержувач, і перевізник?

— Один на всіх. При цьому, і для громадян України, і для нерезидентів умови однакові. Аналогічні покарання давним-давно уже діють у більшості країн Євросоюзу. Так, у Великій Британії за перевищення максимально допустимого навантаження на одну вісь менше 10% доведеться сплатити 100 фунтів (1 фунт — майже 39 гривень. — Авт.), менше 15 % — 200 фунтів, більше 15 % — 300 фунтів. Якщо ж перевищення становить 5 тонн або 30 % — порушник отримує повістку до суду, йому навіть може загрожувати кримінальна відповідальність.

В Ірландії штраф за перевищення допустимої маси транспортного засобу на 1-2 тонни становить 500 євро, на 2-3 т — 1000 євро, 3-4 т — 1500 євро, 4-5 т — три тисячі євро. За перевищення у понад 5 т штраф становить 5 тисяч євро.

У Франції штрафи за перевищення допустимої ваги у межах 20% становлять від 90 до 375 євро. За перевищення на 20 % і більше — до 1500 євро. У разі повторного перевищення норм протягом одного року сума штрафу збільшується до трьох тисяч євро.

Якщо навантаження на вісь перевищує допустиму для доріг Польщі норму у 11,5 т на менш ніж 10 %, стягується штраф у 500 злотих (приблизно 114 євро). Якщо тиск перевищує допустимі значення на 10—20 % — заплатять дві тисячі злотих. У інших випадках штраф сягатиме 15 тисяч злотих (майже 3,5 тисячі євро).

— Як видно, у Європі законодавство жорсткіше, ніж у нас, і більші штрафи...

— ...а іноді порушнику загрожує ще й кримінальна відповідальність. У нас кримінальну справу заводити не будуть, але адміністративне покарання буде невідворотним. При цьому ми не ставимо собі за мету збирати штрафи. Ми, передусім, прагнемо виховувати свідомість перевізників, водіїв і всіх учасників дорожнього руху. Наша мета — не лише наповнити бюджет, а перш за все зберегти дороги, розробити єдині правила для всіх перевізників. Незаконослухняні не мають наживатися на вітчизняних дорогах, і всі мають дотримуватися встановлених правил і справно платити податки. 

— У принципі в Україні і не було дозволено їздити перевантаженими, але не було засобів для контролю?

— В Укртрансбезпеки не було, по-перше, можливості, а по друге, повноважень здійснювати цей контроль. Досі габаритно-ваговий контроль був організований неналежним чином. Штрафи за порушення були мінімальними і мало контрольованими. Тепер отримаємо можливість організувати цей процес простіше, цивілізованіше і системно.

— Система контролю вже розроблена чи знадобиться ще якийсь час для її запровадження?

— Вона вже розроблена, й її тільки треба запровадити на рівні Кабінету Міністрів. А з ухваленням закону 
№ 3742 вона впроваджуватиметься на практиці. Всі підготовчі моменти вже відпрацьовані, задіяні найкращі європейські практики.

— Хтось відкрито виступає проти такого посилення контролю за перевантаженням?

— Тільки ті, хто звик порушувати закон. Й досі спіймати порушників серед перевізників нелегко. Бо з сучасними засобами зв’язку водії дуже швидко поширюють між собою інформацію, де стоять ГЗК (габаритно-зважувальні комплекси), де патрульні, вони їх об’їжджають і раз у раз уникають відповідальності. Від нової запровадженої системи сховатися буде неможливо. Треба зупинити тих «чорних» перевізників. І від цього виграють усі: і держава, і суспільство, і законослухняний бізнес.

— Скільки державних коштів доведеться витратити, аби запровадити на державних дорогах цілковитий контроль?

— Додаткового фінансування цей законопроект не потребує, з держбюджету не буде витрачено жодної додаткової копійки. Все вже є. Лишилося унормувати законодавство і запустити у дію. У зв’язку із запровадженням електронних товарно-транспортних накладних, упевнений, Укртрансбезпека проведе серед перевізників додаткову просвітницьку роботу, щоб будь-який водій зрозумів, як йому заповнювати ту ТТН. І наш ринок перевезень стане нарешті цивілізованим, європейським і конкурентним...

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.