Навесні КП «Аеропорт Хмельницький» отримало посвідчення про допуск до експлуатації злітно-посадкового майданчика для малих повітряних суден. Це відкрило шлях до створення школи пілотів. А ще розширило можливості співпраці аеропорту з ГО «Аероклуб Хмельницький» щодо розвитку малої авіації. Тепер в аеропорту готуються до сертифікації на обслуговування великих літаків.

Чи не кожного разу нове керівництво краю вважало відновлення авіасполучення з обласним центром одним із пріоритетних завдань. Щораз у вирішенні цієї проблеми своє плече намагалася підставити обласна рада, рятуючи підприємство від повного банкрутства і закриття. Але зняти замок із повітряних воріт не вдавалося.

Останнім часом справа почала зрушуватись з місця. Чи вистачить місцевій владі сил, аби довести її до кінця?

Історія Хмельницького аеропорту типова для більшості обласних. У 1984 році з новозбудованого аеропорту був виконаний перший рейс. Тоді за всіма міжнародними нормами почали діяти вантажний та пасажирський термінали й митний пост. Існує статистика, що з 1994-го за півтора десятиліття з аеропорту було відправлено та прийнято 80 тисяч пасажирів, дві тисячі тонн вантажів, здійснено 5,5 тисячі рейсів, тобто щодня звідти здіймався в небо один літак.

Однак уже за кілька років було втрачено майже все. В аеропорту змінювались власники, але жоден так і не зумів втримати його від занепаду та руйнування. А головне — зберегти польоти. З 2012 року було втрачено сертифікат на їх здійснення.

Двадцять років тому обласна влада взяла його під своє крило, ухваливши відповідне рішення про створення обласного комунального підприємства «Аеропорт Хмельницький».

Летовище мало не роздали під городи

Практично відтоді й розпочалась боротьба за відновлення летовища. Причина банальна — відсутність коштів. Обласний бюджет не зміг взяти все фінансування на себе. Тож просуватись вперед довелось невеликими кроками.

У 2017 році обласна рада затвердила програму відновлення та розвитку комунального підприємства. На її реалізацію із обласного бюджету було передбачено загалом 774 мільйони гривень.
Розпочали із зовсім простого — розчистили десятки гектарів від чагарників, які з роками вкрили територію. А тепер аеропорт повертає свою землю, оформляючи кадастровий номер земельної ділянки, яку свого часу Хмельницька РДА роздала під особисті селянські господарства.

Крім того, аеропорт отримав майно, що після багаторічної перерви дозволило відновити його електропостачання. Тепер у найближчих планах — налагодити регулярні вантажні перевезення.

Про це депутатам обласної ради під час сесії розповів керівник підприємства Валерій Сорока. Додав, що торік нарешті вдалось отримати перші прибутки:

— Завершуємо розробку проектно-кошторисної документації з реконструкції аеродромного комплексу з продовженням штучної злітно-посадкової смуги на 500 метрів. Це дасть можливість брати участь у державній програмі фінансування, і сподіваємося, що в цьому посприяють депутати Верховної Ради.

Підтримав його і депутат обласної ради Вадим Лозовий, зауваживши, що протягом останніх років КП «Аеропорт-Хмельницький» суттєво покращило свої економічні показники, ліквідувало заборгованість із зарплати:

— Але давайте говорити правду: в усьому світі аеропорти — це дотаційні підприємства. І розраховувати на те, що наш приноситиме прибутки, не зовсім правильно. Насамперед, він має надавати послуги для мешканців області, а держава мала би його підтримати.

Тільки спільні старання дадуть результати

— Кожен обласний центр повинен мати аеропорт — це позиція Президента України, — продовжив думку депутат Верховної Ради Сергій Мандзій. — Щодо Хмельниччини, то на першому етапі необхідно 1,4 мільярда гривень для реконструкції злітно-посадкової смуги. Цього домагатиметься група депутатів «За — Хмельниччину». Ми вже ухвалили відповідне звернення до Президента і Кабінету Міністрів. Але для початку треба виготовити проектно-кошторисну документацію, щоб мати чіткі суми видатків на посадкову смугу. Після цього ми представимо пропозиції відповідним міністерствам.

Є над чим попрацювати авіаційникам. Щоб КП змогло справитись із нагальними завданнями, навесні депутати облради прийняли зміни до програми розвитку аеропорту й додали з бюджету області майже 6,5 мільйона гривень. Насамперед гроші підуть на завершення проектно-кошторисної документації на реконструкцію, проведення її експертизи і отримання висновку з оцінки впливу на довкілля. Їх має вистачити і на експертизу злітно-посадкової смуги та робіт, які дозволять відновити перевезення вантажів.

Згаданих коштів на все це не вистачить. Тому допомогти взялась і Хмельницька територіальна громада. Адже депутати міськради розуміють, що розвиток вантажних і пасажирських перевезень дасть додатковий поштовх для розвитку бізнесу. А це, відповідно, нові надходження до казни громади. Тож місто готове віддати зі свого бюджету ще кілька мільйонів гривень, щоб аеропорт зумів виконати все, що намічено на нинішній рік.

— За останні роки ми вже зробили чимало для відновлення аеропорту, — розповів Валерій Сорока. — Підприємству вдалося не тільки погасити борги більше як у шість мільйонів гривень, які назбирались роками, а й почати заробляти гроші. Якщо у 2017-му вдалось отримати дохід у 17 тисяч гривень, то торік сума перевищила 706 тисяч.

Коло боргів і невдач нарешті вдалось розірвати. Але чи вистачить усіх цих старань, щоб у прямому розумінні слова піднятись високо в небо? Фахівці переконані: в Хмельницького аеропорту є всі шанси стати базовим у західному регіоні. Єдине, що для цього потрібно, це спільна робота і підтримка всіх — від авіаторів до найвищих державних органів.

Хмельницький.

Фото надано автором.