Киян готують до зростання цін на проїзд у громадському транспорті. Про те, що цей крок — неминучий, заявив міський голова Віталій Кличко. Передусім йдеться про здорожчання проїзду у метрополітені. За попередніми даними, уже наступного року разовий проїзд у підземці може коштувати 3,5—4 гривні. Це, щоправда, неофіційні дані. Наскільки і коли реально зросте вартість жетона, — поки що невідомо.

Тим часом у самому КП «Київський метрополітен» перегляду цін на перевезення чекають як манни небесної. «Для нас це потрібно було зробити вчора, а то й позавчора», — заявив на прес-конференції заступник директора КП «Київський метрополітен» Валерій Гавриленко. За його словами, востаннє вартість проїзду у підземці змінювалася 2008 року. «Відтоді тариф на електроенергію зріс на 72 відсотки, мінімальна заробітна плата підвищилась удвічі, індекс інфляції за цей період становив 190 відсотків. За цей час у метрополітені було введено в експлуатацію ще шість станцій. До того ж вартість самих перевезень підвищилась неістотно, а от динаміка зростання витрат — дуже значна», — нагадує В. Гавриленко. Це вже призвело до того, що щороку збитковість підземки збільшується на десятки тисяч гривень. Станом на вересень 2014-го збитки підприємства уже становили понад 435 мільйонів гривень. «Ми дуже сподіваємось, що до кінця року вартість проїзду зросте», — підсумовує Валерій Гавриленко.

А от експерти пророкують: здорожчання метро спричинить зростання тарифів на пасажирські перевезення й наземним транспортом. І, щоб хоч якось зменшити соціальну напруженість, радять владі та очільникам компаній-перевізників розробити вигідну пропозицію для постійних користувачів громадського транспорту і передусім підземки. «Коли 2008 року підвищувався тариф на проїзд у метро, вартість проїзних виявилась такою, що фактично користуватися ними було невигідно. Якщо встановлять тарифи 

3—4 гривні за проїзд, але при цьому введуть вигідні проїзні, це зніме хоч трохи соціальну напруженість», — переконаний Григорій Мельничук, співкоординатор Ради з урбаністики Києва.

Кияни заяви про заплановане зростання цін на проїзд сприйняли неоднозначно. З одного боку, зрозуміло, що така фінансово-економічна ситуація не повинна бути у підприємства, яким щодня користується майже 1,5 мільйона пасажирів. Нестача коштів на підтримання у належному стані рухомого складу, колій тощо одного разу може закінчитись трагедією. Та водночас пасажири переконані: знайти джерела для фінансування підземки можна не тільки в кишенях працюючих громадян. Один зі шляхів — перегляд існуючих пільгових категорій. На сьогодні правом пільгового проїзду користується 41 категорія громадян. Приміром, усі пенсіонери-кияни та учні столичних шкіл завдяки рішенням Київради безкоштовно користуються підземкою. Теоретично — їхній проїзд мають компенсувати із міського бюджету. Практично, кажуть у метрополітені, ще жодного разу місто на 100 відсотків не виконувало цей свій обов’язок. До речі, свого часу метрополітенівці підрахували: у робочі дні кожен третій пасажир користується підземкою безкоштовно.

Або ще один з варіантів: можливість метрополітену заробляти на рекламі. Нині, попри те, що значна частина станцій підземки та вагонів поїздів завішені оголошеннями, на рекламу припадає лише два відсотки від доходу підземки. Майбутнє здорожчання проїзду у метро — неминуче. Утім хочеться, щоб влада почала проводити реформи, а не компенсувати їх відсутність банальним підвищенням цін.

У свою чергу, в метрополітені запевняють: безпеку своїм пасажирам навіть у складних фінансово-економічних обставинах гарантують. При цьому, щоправда, жертвуючи комфортом пасажирів. «Щоб гарантувати безпеку, ми були змушені зменшити швидкість потягів. Якщо ситуація не зміниться, доведеться і надалі зменшувати швидкість», — каже Валерій Гавриленко.

На сьогодні собівартість перевезення одного пасажира у метрополітені — 3 грн. 11 коп. При цьому вартість жетона — 2 гривні.