У комітетах Верховної Ради
Стан виконання законодавства щодо забезпечення житлом осіб, звільнених із військової служби в запас або відставку, які перебувають на квартирному обліку в органах місцевого самоврядування, обговорено під час круглого столу, що відбувся у парламентському Комітеті з питань національної безпеки і оборони.
Не секрет, що чисельність безквартирних військовослужбовців, звільнених у запас чи у відставку, значно більша за кількість квартир, що виділяються для забезпечення їх житлом.
Станом на 1 січня 2012 року на квартирному обліку у виконкомах місцевих рад — 15 тисяч 347 сімей звільнених військовослужбовців. Майже половина з них сьогодні проживає в незадовільних житлових умовах. Особливо в скрутному становищі опинилися ті, хто віддав армії і флоту найкращі роки свого життя, — ветерани військової служби. Таких 1915 осіб, серед них — 644 ветерани, яким виповнилося 60 і більше років. На квартирній черзі перебуває також 3189 учасників бойових дій, 1095 учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, 879 інвалідів, 826 членів сімей військовослужбовців, які загинули під час виконання обов’язків військової служби, та 228 сімей померлих ветеранів військової служби, які відповідно до чинного законодавства потребують позачергового або першочергового забезпечення житлом, 1546 осіб перебувають на квартирному обліку більше 20 років.
Голова комітету Анатолій Гриценко (на знімку праворуч), відкриваючи засідання круглого столу, наголосив на необхідності «забезпечити виконання зобов’язань держави перед тими людьми, які носили форму, які чесно служили, які готові із запасу піти знову захищати країну, а про них забули». А. Гриценко звернув увагу на те, що сьогодні немає програми забезпечення житлом військовослужбовців, звільнених у запас або відставку, які перебувають на квартирному обліку в органах місцевого самоврядування. Вона скасована, а проблема забезпечення житлом зазначених вище осіб набуває ще більшої гостроти. «Необхідно приймати нову програму з чітким фінансуванням, передбачивши в ній більш ефективний механізм надання цільових субвенцій усім, хто потребує житла: учасникам бойових дій, ліквідаторам, інвалідам. Якщо не змінити ситуацію зараз, то люди в черзі чекатимуть по 80—90 років — тобто не отримають житла ніколи. Цього допустити не можна!» — наголосив А. Гриценко.
Перший заступник голови комітету Сергій Гриневецький (на знімку ліворуч) зазначив, що протягом 2005—2008 років програма забезпечення житлом військовослужбовців, звільнених у запас або відставку, які перебувають на квартирному обліку в органах місцевого самоврядування, не включалася до переліку бюджетних програм Міністерства оборони України. Єдиним та вкрай недостатнім джерелом її фінансування була частка субвенцій із державного бюджету місцевим бюджетам. Вона мала чітко визначені пільгові категорії громадян, для яких могла використовуватися. Водночас обсяг житла, отриманого за рахунок зазначеної субвенції, з роками постійно зменшувався: у 2005 році — 1198 квартир, із них 507 квартир для звільнених військовослужбовців, тобто 42 відсотки від загальної кількості отриманого житла; у 2006 році — 824 квартири, 309 було для звільнених (37 відсотків); у 2007 — 194; у 2008 — 138 квартир. Протягом 2000—2011 років у регіонах України для колишніх військовослужбовців, які перебувають на квартирному обліку в органах місцевого самоврядування, побудовано 7 тисяч 186 квартир, на загальну суму 500 мільйонів гривень. Найбільша кількість квартир побудована або придбана в 4 областях України: у Дніпропетровській — 1398, Донецькій — 1000, Полтавській — 720, Житомирській — 578. Загалом це 52 відсотки від усього збудованого житла в Україні для зазначеної категорії громадян.
За п’ять років, що минули, обсяги недофінансування державного будівництва житла для військовослужбовців, звільнених у запас або відставку, становлять понад 1,6 мільярда гривень, у зв’язку з чим не збудовано майже 12 тисяч квартир. Взагалі для забезпечення житлом військовослужбовців, звільнених у запас або відставку, необхідно майже 5 мільярдів гривень, у тому числі, для семи регіонів України, таких як Донецька, Запорізька, Львівська, Миколаївська, Одеська області, міста Київ, Севастополь, на зазначені цілі необхідно 1 мільярд 160 мільйонів гривень бюджетних коштів.
Фінансування програми забезпечення житлом за рахунок коштів державного бюджету фактично було призупинено з 2009 року, а в 2011 році вона взагалі скасована. «Такого критичного стану у вирішенні житлової проблеми офіцерів запасу за роки незалежності України ще не було», — повідомив перший заступник голови комітету.
Житлова проблема, на думку народних депутатів, повинна бути розв’язана через здешевлення системи іпотечного кредитування і має бути спрямована на створення всіх необхідних умов для вирішення соціально-побутових проблем громадян.
На актуальності розв’язання житлової проблеми для військовослужбовців, звільнених із військової служби в запас або відставку, наголосив заступник голови Комітету з питань будівництва, містобудування, житлово-комунального господарства та регіональної політики Юрій Сербін. Він зазначив, що не потрібно приймати додаткових програм, а необхідно забезпечити належне фінансування тих програм, які вже є.
Керівник департаменту Міністерства оборони Борис Андресюк підтримав доповідачів у необхідності пошуку альтернативних варіантів забезпечення військовослужбовців житлом. Одним із таких варіантів, на його думку, може стати будівництво житла на землях оборони без зміни їх цільового призначення. Б. Андресюк повідомив про підготовлений Міністерством оборони перелік земельних ділянок для будівництва житла, який включає всі регіони України. «Міністерством оборони апробований пілотний проект «Військове містечко-300». Ми визначили 300 земельних ділянок. Перший пілотний проект у місті Гостомелі за новітніми технологіями — за 2 місяці був зібраний 16-квартирний житловий будинок на землях Міністерства оборони», — повідомив керівник департаменту.
Заступник голови Комітету з питань соціальної політики та праці Ярослав Сухий наголосив, що «ситуація із забезпеченням житлом військовослужбовців і звільнених у запас є просто катастрофічною». Я. Сухий також звернув увагу на невикористаний Міністерством оборони резерв. На його думку, проблему можна розв’язати, якщо об’єднати зусилля та ресурси фінансові, матеріальні декількох силових відомств для будівництва конкретних об’єктів.
Інші учасники заходу наголошували на необхідності вивчити питання щодо укладення довгострокових угод із всеукраїнськими ветеранськими громадськими організаціями, їхніми осередками в областях і районах, які мають можливість залучення утворених ними підприємств до будівництва житла. Промовці також зазначали, що необхідно сприяти передачі вивільнених земель оборони державним адміністраціям областей, міст Києва та Севастополя, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим органам самоврядування під будівництво житла для військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей.
Учасники круглого столу висловлювали пропозиції щодо вжиття заходів з опрацювання механізмів залучення інвестицій для будівництва житла військовослужбовцям, особам, звільненим з військової служби в запас або відставку, та членам їхніх сімей.
За підсумками круглого столу члени комітету, зокрема, рекомендували Кабінету Міністрів розробити та внести на розгляд Верховної Ради проект закону, яким передбачити зміни до законів «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про Державний бюджет України на 2012 рік» стосовно субвенції із загального фонду на будівництво і придбання житла військовослужбовцям та особам рядового і начальницького складу, звільненим у запас або відставку за станом здоров’я, віком, вислугою років та у зв’язку зі скороченням штатів, які перебувають на квартирному обліку за місцем проживання, членам сімей із числа цих осіб, які загинули під час виконання ними службових обов’язків; «Про місцеве самоврядування в Україні» стосовно виділення в місцевих бюджетах не менше 15 відсотків від коштів, передбачених на будівництво житла для забезпечення ним звільнених в запас або відставку військовослужбовців. Комітет також рекомендує уряду розробити нову редакцію Закону «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». Кабінету Міністрів рекомендується під час внесення змін до державного бюджету України на 2012 рік та підготовки проектів державного бюджету на наступні роки передбачати збільшення видатків на оборону з урахуванням у повному обсязі потреби на здійснення заходів щодо забезпечення житлом військовослужбовців.
Фото надано прес-службою комітету.
Тенденція
Якщо не змінити ситуацію зараз, то люди в черзі чекатимуть житло по 80—90 років, тобто не отримають його ніколи.