Конституційна реформа вже давно на часі. І розпочинати її потрібно з того, що вже «горить». Таку точку зору в коментарі «Голосу України» висловила народний депутат, перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань місцевого самоврядування Ольга Боднар («БЮТ-«Батьківщина»).
«Терміново потрібно вдосконалювати і прибирати той жах, який відбувається в судовій системі, місцевому самоврядуванні, адміністративно-територіальному устрої. Крім того, потрібно, врешті-решт, визначитись, яка в нас республіка: парламентська чи президентська. Бо нині кожен підлаштовує ситуацію під себе, так не може бути. Держава повинна мати певний курс. І Конституція має бути фактично юридичною біблією країни, дороговказом», — зауважила вона.
Водночас О. Боднар переконана, що чинна влада не має права приступати до конституційної реформи. Бо вона має здійснюватися не в інтересах однієї політичної сили, а в інтересах українського народу і держави Україна. «Тому, якщо говорити про послідовність, то передусім потрібно робити те, що не просто горить, а, як кажуть, згоріло», — наголосила депутат.
Але сам процес змін, переконана парламентарій, має відбуватися так, як свого часу писалася чинна Конституція — за допомогою науковців, знаних юристів. Водночас О. Боднар зауважила, що опозиція має свої пропозиції до Основного Закону, але «пропонувати їх просто так, щоб їх відкинули, — немає сенсу». «Якщо робота вестиметься не в інтересах однієї політичної сили, а всієї держави, тоді так, ми будемо співпрацювати», — уточнила вона.
Як відомо, раніше опозиційні партії, які входять до Комітету опору диктатурі, відмовилися брати участь у роботі Конституційної асамблеї.
Водночас радник керманича, керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації адміністрації Президента Марина Ставнійчук вважає, що майбутній конституційний процес має відбуватися у два етапи. Про це вона написала у своїй статті для однієї із щотижневих газет. На першому етапі, зазначила вона, будуть проведені реформи правосуддя, місцевого самоврядування та правоохоронної системи. Другий — може бути орієнтований на комплексне оновлення Конституції України.
За її словами, більшість юристів дійшли висновку, що повернення до Конституції 1996 року не дає відповіді на основні проблеми української демократії, оскільки була лише реанімована (з певними змінами) модель влади, що існувала протягом 1996—2006 рр.
За словами М. Ставнійчук, існуюча ситуація потребує зваженого аналізу застосування чинної Конституції та попередніх змін, проведення змістовного обговорення можливих варіантів модернізації Основного Закону України.
Вл. інф.