У Комітеті Верховної Ради з питань науки і освіти відбулися слухання на тему «Про участь центральних та регіональних органів виконавчої влади, об’єднань роботодавців у формуванні трудового потенціалу держави та професійній підготовці кваліфікованих робітників для сучасної економіки України».
Проблему розвитку системи профтехосвіти парламентарії обговорюють і вживають конкретних заходів з 2008 року. З ініціативи та за участі комітету вона розглядалася урядом, профільним міністерством, регіональними держадміністраціями, ученими Національної академії педнаук. Нині діє Державна цільова програма розвитку ПТО на 2011—2015 роки, затверджені плани центральних та обласних органів влади, наукових установ. Проведені численні конференції, «круглі столи», семінари. Але гостроту, на жаль, ці заходи не зняли.
— Мета комітетських слухань, — зазначив голова комітету Максим Луцький, — аналіз реальної ситуації та формування пропозицій, спрямованих на об’єднання зусиль всіх соціальних партнерів у розв’язанні проблем відтворення трудового потенціалу, що вкрай важливо в умовах економічних реформ та відродження виробництва.
Про ситуацію у галузі розповіла секретар комітету Катерина Самойлик, яка не один рік опікується проблемами ПТО...
У середньому на одного учня ПТНЗ припадає шість студентів, а, скажімо, в Харкові і Києві відповідно 14 і 28.
У першому півріччі 2011-го рівень безробіття становив 8,2 відсотка.
Матеріально-технічна база училищ морально і фізично застаріла на 96—98 відсотків.
Професійно-технічна освіта давно увійшла у протиріччя з іншими сферами і не задовольняє потреб суспільства. Вона набула явних ознак системної кризи та потребує якісних змін.
Зокрема, роботодавці вважають рівень підготовки кваліфікованих робітників у державних професійно-технічних навчальних закладах відверто низьким.
Рахункова палата України у 2011 році за результатами аудита ефективності використання коштів державного бюджету на підготовку робітничих кадрів дійшла висновку: навчальні заклади ПТО випускають фахівців, які отримують професії і знання, що не відповідають вимогам економіки. Молодь поповнює лави безробітних, оскільки фактично дезорієнтована щодо своєї затребуваності.
Всеукраїнська Асоціація працівників професійно-технічної освіти стверджує, що відсутність в Україні протягом тривалого періоду виваженої державної політики в підготовці кваліфікованих робітників призвела до критичного дисбалансу на ринку праці. Виробництво відчуває гострий дефіцит у кваліфікованих робітниках.
Проблемним залишається і питання професійного зростання персоналу на виробництві. Періодичність підвищення кваліфікації в середньому по країні у 2,5 разу нижча від необхідної. Вся система підвищення кваліфікації потребує докорінних змін та удосконалення.
Учасники слухань говорили про необхідність розробити протягом 2012 року та затвердити рішенням уряду Концепцію розвитку професійно-технічної освіти в Україні на 2012—2022 роки з визначенням основоположних засад та напрямів системних реформ за участю головних соціальних партнерів. Кабміну слід також підготувати проект нової редакції Закону України «Про професійно-технічну освіту».
За підсумками обговорення комітет прийняв відповідні рішення та рекомендації уряду, профільному та іншим міністерствам, обласним держадміністраціям, Федерації роботодавців.