Комітет Верховної Ради з питань соціальної політики та праці провів слухання з проблем дотримання органами державної влади прав профспілок та проекту Трудового кодексу України. У заході взяли участь народні депутати, представники центральних органів виконавчої влади, профспілок, організацій роботодавців, науковці.
Відкриваючи слухання, голова комітету Василь Хара наголосив, що дотримання фундаментальних прав працівників на свободу об’єднання та захист своїх прав, консолідація дій органів державної влади, профспілок та організацій роботодавців є важливою передумовою стабільності й економічного прогресу, розбудови громадянського суспільства. Однак, за його словами, останнім часом спостерігаються порушення прав профспілок та намагання заволодіти їхнім майном.
Заступник голови Федерації профспілок України Григорій Осовий нагадав, що згідно з чинним законодавством профспілки є незалежними від органів влади і втручання в їх діяльність з боку владних структур заборонено. Однак на практиці є кричущі випадки протилежного. Зокрема, зауважив доповідач, із набранням чинності новим Податковим кодексом податківці отримали право витребувати довідки про доходи, витрати та всю фінансову діяльність профспілок. І митарі зажадали регулярні щоквартальні звіти, подають судові позови про припинення діяльності окремих первинних профспілкових організацій як юридичних осіб.
На думку промовців, також потребує врегулювання і законодавча база діяльності профспілок. Бо після прийняття Верховною Радою нового Цивільного кодексу і Закону «Про Державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців» виникла правова колізія: профспілки було віднесено до суб’єктів підприємництва, що значно ускладнило діяльність та звітність профспілок. Виникли проблеми з легалізацією професійних спілок та їх об’єднань і набуттям ними статусу юридичної особи. Народними депутатами подано законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо забезпечення умов діяльності профспілок) з метою усунення недоречностей, однак його досі не розглянуто в парламенті. Є непоодинокі факти тиску на профспілки — порушуються кримінальні справи, тривають судові процеси, мета яких — позбавлення майна профспілок, яким вони володіють упродовж багатьох років. Але колізія полягає в тому, що профспілки вважають своє майно набутим цілком законно, а прокуратура підозрює зловживання.
Національний кореспондент Міжнародної організації праці в Україні Василь Костриця у виступі зазначив, що зростання випадків втручання органів влади у діяльність профспілок є порушенням не лише вітчизняного законодавства, а й міжнародного, зокрема, вимог Конвенцій № 87 про свободу асоціації і захист права на організацію та № 98 — про застосування принципів права на об’єднання у профспілки і на ведення колективних переговорів, які ще у 1956 році були ратифіковані Україною. 15 серпня 2011 року Кабінет Міністрів своєю постановою утворив Комісію з питань проведення інвентаризації майна загальносоюзних громадських об’єднань (організацій) колишнього СРСР, що викликало стурбованість з боку профспілок. До Міжнародної організації праці надходять численні скарги від профспілок щодо спроб конфіскувати майно, яке належить їм на законних підставах.
Учасники слухань за результатами обговорення запропонували звернутися до Президента України з проханням вжити заходів щодо припинення протиправного втручання Генеральної прокуратури України у законну діяльність профспілок, зокрема, Федерації профспілок України, яке призводить до зростання соціальної напруги у суспільстві та недовіри громадян до органів державної влади. А також закликали Верховну Раду не підтримувати будь-які законодавчі ініціативи, спрямовані на обмеження законних прав профспілок, зокрема, відхилити проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ціноутворення. На розгляд парламенту також буде винесено проект постанови про утворення тимчасової слідчої комісії з питань вивчення ситуації, що склалася у відносинах між Генеральною прокуратурою України та Федерацією професійних спілок України щодо статусу майна, яке перебуває у власності Федерації.
На комітетських слуханнях також було обговорено проект Трудового кодексу, схвалений у першому читанні. Багатолітня робота над цим документом уже вийшла на завершальну стадію, але дискусії не вщухають. Обговорення законопроекту проходило майже у всіх регіонах України за участю сторін соціального діалогу. До порівняльної таблиці до другого читання внесено понад 240 поправок і доповнень. Проте у ЗМІ та серед громадськості лунає багато критики на адресу законопроекту, зокрема, щодо встановлення 10—12-годинного робочого дня для працівників, збільшення навантаження, необов’язковості укладання трудового договору в письмовій формі, послаблення соціального захисту тощо. Автори законопроекту вважають таку критику необґрунтованою, стверджуючи, що новий Трудовий кодекс пропонує комплексний підхід до вирішення соціально-трудових питань та механізмів реалізації передбачених Конституцією трудових прав і гарантій працівників, створення належних умов праці в умовах ринкової економіки. Зокрема, на слуханнях зазначалося, що в новому Трудовому кодексі, як і в чинному, тривалість робочого часу становитиме 40 годин на тиждень, тобто, 8 годин на день при п’ятиденному робочому тижні. А збільшення трудового дня стосуватиметься лише працівників на позмінній чи подобовій роботі.
Учасники слухань рекомендували Верховній Раді прискорити розгляд проекту Трудового кодексу в другому читанні та в цілому.