Ситуація на «Південмаші» загрожує Україні втратою статусу космічної держави
 
 Більш як півроку винятково за ідею продовжували трудитися працівники державного підприємства «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова», підпорядкованого Державному космічному агентству України (ДКАУ). Тому назвати фінансовою зацікавленістю 200-300 гривень, що їх виплачують щомісяця, неможливо. Першим «зламався» сам завод — коли у січні його керівництво оголосило про припинення роботи до початку березня.
Після цього люди вийшли на вулицю з вимогами виплатити борги та забезпечити підприємство сталими замовленнями. Чим і негайно скористалися противники України — розтиражували у підконтрольних ЗМІ «нюанси» ситуації у вигідному для них ключі. У тому, що ж сьогодні відбувається із флагманом ракетно-космічної техніки країни, і наскільки реальна загроза втрати Україною космічного статусу, розбирався кореспондент «Голосу України».
 
 
Росія «кинула» в 60 разів
Як повідомили на самому підприємстві, скорочення обсягів виробництва ракетно-космічної техніки,  надходження коштів знизилися більш як учетверо — з 1907 млн. грн. в 2011 році до 450 млн. грн. в 2014 році. При цьому скорочення по договорах з Росією перевищило 60 разів — з 1719 до 28 млн. грн. Так, припинено виробництво ракети-носія «Зеніт» (проекти Морський старт, Наземний старт). Скорочується співробітництво з проектів «Дніпро» та інших.
— У результаті втрати основного замовника дефіцит обігових коштів становив на кінець минулого року близько 700 млн. грн., — відзначають на «Південмаші». — Борги підприємства на 1 січня сягнули 640 млн. грн., зокрема з зарплати, з супутніх платежів і соціальних виплат — понад 140 млн. грн.
Суттєво ускладнило становище падіння гривні, що спричинило різке зростання собівартості та відповідне падіння рентабельності виробництва.
На сьогодні без урахування  відрахувань заборгованість із зарплати на підприємстві перевищила 83 мільйони гривень. Із п’ятдесяти тисяч працівників часів СРСР залишилося 6,3 тисячі людей, середня зарплата яких становить трохи більше 3,2 тисячі гривень.
І знову про яйця та кошики
Таку ситуацію заводоуправління пояснює непередбачуваним і несподіваним розривом сталих зв’язків з Росією, падінням більш як на 20 відсотків обсягів виробництва всього вітчизняного машинобудування. Безперечно, усе це має місце бути. Але чи тільки у цьому причини?
— Варто зазначити, що поруч із ПМЗ, на його ж території, розташоване КБ «Південне», де і рівень оплати праці, і своєчасність її виплати цілком нормальні. Середня зарплата там становить понад п’ять тисяч гривень, — розповів «Голосу України» перший заступник голови ОДА Віктор Сергєєв. — Багато чого залежить і від менеджменту підприємства, рівня його керівників, від уміння перспективно мислити.
Чому ж протягом півроку, замість того щоб піднімати вирішення питання на державний і навіть обласний рівень, керівництво підприємства відчайдушно чіплялося за якісь залишкові явища співробітництва з Російською Федерацією? Ще торік на замовлення звідти завод був зациклений на 80-90 відсотків. У той же час КБ «Південне» розклало всі яйця у різні кошики — і частка Росії становить не більше 20-30 відсотків замовлень.
— Чи може нинішня ситуація зірвати міжнародні замовлення підприємства з ракетної техніки? Вони і так уже зірвані, — стверджує в розмові з автором голова незалежної профспілки «Південмашу» Євген Деркач. — Після аварії «Тауруса» американці замовлення пригальмували. Поставки до Бразилії також заморожені через тиск із боку Росії, яка має в цьому проекті великий пакет. Залишається виробництво двигунів для Італії з проекту «Вега». Робимо поки що шасі для «Антонова» — але це підприємство і саме переживає не кращі часи. Виробництво власне ракет практично зупинено.
Трактором потягнуть, але витягнути не зможуть
В ОДА заявляють про свою готовність використовувати будь-які можливості для лобіювання міжнародних інтересів ПМЗ. Але одна справа говорити, а інша — вирішувати питання. А вирішує їх Київ. Місцева влада традиційно нагадує, що першу скрипку тут відіграють ДКАУ, Кабінет Міністрів, Верховна Рада й особисто Президент.
— У жовтні Президент відвідував завод, сказав своє вагоме слово — і всі  чекають здійснення цього слова. Ми ж можемо тільки сприяти, — продовжує Віктор Володимирович. — І сприяємо: у вирішенні питань забезпечення підприємства електроенергією — у нього заборгованість понад сто мільйонів гривень, придумуємо всілякі залікові схеми з води, опалення, стикуємо з обленерго, ДТЕК — щоб їх не відключали. Вирішуємо питання, щоб людей не виганяли з гуртожитків за несплату комунальних послуг.
Свого часу облдержадміністрація й особисто Ігор Коломойський готові були купити у «Південмашу» тисячу тракторів — щоб розподілити їх по господарствах області. Але виявилося, що завод цього зробити не може: мовляв, мотори потрібні білоруські чи російські, а дістати їх сьогодні неможливо. У тієї ж Білорусі воліють ставити свої мотори на свої ж трактори — які потім поставляти до України.
— «Тракторне» замовлення зірвалося, перш за все через недолуге керівництво підприємства, яке ще і зловживає своїм становищем, — повідав «Голосу України» координатор активу ГО «Евромайдан Дніпро», член конфедерації Вільних профспілок України Андрій Бут. — Не всім вигідно нормально працююче підприємство. Як мені повідомили в СБУ, існують певні олігархічні кола, які прагнуть скористатися занепадом заводу для його подальшої приватизації за безцінь.
У незалежній профспілці «Південмашу» автору заявили чітко: витягнути завод із кризи тракторне виробництво не здатне. Трактори випускаються практично штучно — до сотні на рік. І ні про яку тисячу йтися не може. Один конвеєр стоїть, другий уже порізаний. Вироби збираються вручну — вони за вартістю виходять золотими і неконкурентоспроможними. А що стосується двигунів — то українські підприємства цілком могли б їх випускати.
— Ще три роки тому рішенням облради було прийнято програму, згідно з якою частину відсотків за   кредитами для придбання тракторів, що виготовлялися на «Південмаші», ми погашали за рахунок обласного бюджету, — відповів на запитання «Голосу України» голова облради Євген Удод. — Програма працювала доволі ефективно, але через ситуацію, що змінилася, її було згорнуто. Наполягатиму на її поновленні — але для цього необхідна державна позиція, аудит підприємства — зрозуміти, які в нього залишилися можливості. Я сьогодні не знаю ситуації з конвеєром, на якому складалися трактори.
Сьогодні на обласному рівні немовби намагаються завантажити завод звичайною машинобудівною продукцією. Поставлено завдання: використовуючи наявні тисячі одиниць машинобудівного обладнання, забезпечити випуск продукції для наших енергетиків, шахтарів — замість зупинених підприємств Донбасу і Луганська, що традиційно були для них ремонтно-машинобудівною базою.
Держзамовлення поки що заказане
Учасники процесу сходяться в головному: вирішити питання «Південмашу» можна тільки на державному рівні. По-перше, потрібно включити підприємство в держзамовлення — щоб воно одержало гроші. Далі необхідно, щоб Верховна Рада в уточненому бюджеті нинішнього року передбачила фінансове вливання в завод, реструктуризацію його боргів і так далі.
— Робота з оздоровлення ситуації проводилася і раніше — у тому числі і на рівні Верховної Ради, але істотних результатів не принесла, — розповів авторові Євген Удод. — Тому необхідні кардинальні заходи. Рішення дуже просте: необхідно взяти ресурс із Резервного фонду і направити його на погашення заборгованості у заробітній платі. А далі потрібно вирішувати питання розвитку заводу. Ми не допустимо, щоб завод, що є символом, гордістю України, зупинився.
В облраді заявляють: якщо за два місяці проблему не розв’язати — люди, які отримують по двісті гривень на місяць, із заводу розійдуться, почнеться лавина судових процесів. І незрозуміло, чим все закінчиться. По рішення питання Євген Удод разом із представниками трудового колективу підприємства вирушив до столиці, де провели кілька зустрічей. Розмовляли з новим керівником ДКАУ — там існує розуміння проблеми. Запросили його в Дніпропетровськ подивитися на ситуацію своїми очима, пояснили, що стратегія, звичайно, існує — але гроші потрібні вже сьогодні або завтра. Члени делегації переконані, що керівник ДКАУ повинен, нарешті, побачити не тільки зразково-показові цехи, а й ті, де штукатурка на голову падає, де розміщуються приватні компанії.
— Держзамовлення може бути як традиційного космічного напрямку, так і оборонного. На ПМЗ десятиліття носяться з ідеями «Сапсана» — їх не хотіли чути, — вважає перший заступник голови ОДА. — Якби в нас свого часу з’явилися ці «Сапсани» — це найпотужніша високоточна зброя — ситуація розвивалася б по-іншому.
Серед шляхів виходу із кризи, озвучених адміністрацією «Південмашу», значаться збільшення статутного фонду на 500 млн. в 2015 році, що дасть змогу погасити борги із зарплати і енергоносіїв, надання держгарантій на 2,1 млрд. грн. в 2015-2017 рр. для реалізації інвестиційних проектів з виробництва РКТ, шасі та тракторів, гарантоване щорічне держзамовлення на рівні 1,0 млрд. грн., оптимізація активів підприємства. Крім того, ведуться переговори з організації довгострокового співробітництва з НАЕК «Енергоатом», що втратили традиційних постачальників із РФ.
Також просувається питання вступу України в Європейське космічне агентство, що дозволить брати участь у кооперації під час реалізації європейських космічних програм. На заводі розраховують на поновлення виробництва першого ступеня РН Антарес для компанії Орбітал (США), можливе не раніше 3-4 кварталу, експериментальне відпрацьовування двигунів ДУ 809, а також виготовлення електрозаправного макета РН Циклон-4. Говорять і про виробництво тракторів для компанії «Борекс» і для Таджикистану.
Підтримка народних депутатів — одностайна
На зустрічі в Бюджетному комітеті Верховної Ради заводчанам було обіцяно підтримку. Люди переконалися, що всі народні депутати із Дніпропетровщини незалежно від партійної приналежності стоять на стороні порятунку заводу.
— Розуміючи складність економічної ситуації в країні і водночас важливість збереження професійного трудового колективу, необхідно врегулювати питання погашення заробітної плати працівникам державного підприємства, — вважає голова Бюджетного комітету Андрій Павелко.
За словами народного депутата від округу, на якому розташований ПМЗ, Максима Курячого, необхідно врегулювати питання погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам «Південмашу», зокрема за рахунок коштів резервного фонду. Другим завданням є завантаження підприємства оборонним замовленням «під самий дах».
Під зверненням до Прем’єр-міністра про ліквідацію боргів із зарплати ПМЗ поставили підписи майже двісті народних депутатів.
— Це питання, яке об’єднало патріотичні сили парламенту, це питання, яке вимагає негайного вирішення, — сказано в зверненні. — Російська агентура розхитує ситуацію, намагається використовувати складну обстановку на заводі у своїх цілях, провокуючи працівників на акції протесту для картинки на російських телеканалах.
Стерта візитівка регіону
Справді, сьогоднішній стан справ на підприємстві більше додає штрихів до політичної, ніж економічної картини регіону та країни. В економічному плані ситуація на заводі мало відбивається на регіоні. Увесь машинобудівний комплекс Дніпропетровщини сьогодні становить не більше трьох відсотків обсягів виробництва. 75 відсотків має ГМК. Разом з тим символічно дуже важливо для іміджу області й усієї України показати, що ми женемо на експорт не руду, а ракети.
Торік область дала позитивне зовнішньоекономічне сальдо в чотири мільярди доларів. У той час як та ж Харківська область мріє про позитивний баланс у двісті мільйонів доларів. Але наші чотири мільярди — гірничорудні, металургійні і сільськогосподарські.
— Тому дуже б хотілося мати там і значну машинобудівну складову, щоб машинобудування мало не три відсотки, а п’ятнадцять — як було в радянські часи, — відзначає Віктор Сергєєв. — Зовсім по-іншому виглядає ситуація в політичному плані. «Південмаш» завжди був і залишається символом промислового потенціалу області.
Свій рецепт вирішення питання запропонували профспілки. Так, як завод працював при Радянському Союзі, випускаючи сотню ракет на рік, він уже не буде працювати ніколи. Тому пропонується тракторне і тролейбусне виробництва перетворити в комунальне підприємство або передати в приватні руки. А завод приєднати до КБ «Південне», залишивши статус стратегічного оборонного держпідприємства.
Водночас в ОДА заявляють: дай Боже, щоб децентралізація дійшла до того, щоб це підприємство передали в управління облдержадміністрації. Якщо таке відбудеться — це стане нашою компетенцією. А от в облраді передавання ПМЗ у комунальну власність області вважають неправильним.
Вставай, прокляттям затаврований?
В ГО «Євромайдан Дніпро», члени якої беруть активну участь у мирному врегулюванні ситуації на підприємстві, незабезпеченість «Південмашу» державними оборонними замовленнями і невиплату зарплати його працівникам уважають фактом державної зради. Україна перебуває в умовах війни, і ніхто зброї нам давати поки що не збирається. Тому необхідно її виготовляти на тих підприємствах, які в нас є — таких, як ПМЗ. На думку громадських працівників, невиплата зарплат працівникам держпідприємств деморалізує наших громадян в умовах війни.
— Самого нападу не пам’ятаю — мене відразу ж вирубали. Про те, що мене били четверо в масках, розповіли численні свідки, — розповів «Голосу України» потерпілий. — Забрали сумку, в якій був гаманець із сотнею гривень, і профспілкові документи — на щастя, не дуже важливі. До цього було чимало дзвінків, коли мене попереджали, що за подібну діяльність можна «одержати по голові». Але серйозно я ці погрози не сприймав.
— Уже не вперше в історії України відбувається спроба в умовах зовнішньої агресії відвернути народ від влади в державі і боротьби за свою незалежність, — розповів координатор організації Андрій Бут. — Важливим чинником нинішньої ситуації на заводі є те, що у керівництві залишаються люди, причетні до його розвалу. Державна власність — майно та територія — використовується в особистих інтересах. Крім того, штучно завищується вартість продукції, що її випускають, — що робить її неконкурентоспроможною. Незрозумілі дії керівництва держави, яка дозволяє залишатися таким людям при владі.
Сьогодні на Дніпропетровщині вирішується не тільки питання, чи залишиться наша країна космічною державою. Революція Гідності дала українцям поштовх до боротьби за свої інтереси з олігархічними кланами, криміналітетом. І в ці дні на прикладі «Південмашу» ми спостерігаємо початок руху працівників підприємств за обстоювання своїх прав.
Дніпропетровська область.
 
ДУМКА
 
— Частина працівників підприємства продовжує працювати. Тим, кого розпустили, нараховується (хоч і не виплачується) 70 відсотків зарплати, — повідомили у правлінні Федерації організацій роботодавців Дніпропетровщини. — Хоча в роботодавця був варіант оголосити вимушений простій і вигнати людей без будь-якого утримання. Тому керівництво ПМЗ діє виважено, не вживає надзвичайних заходів, намагається зробити так, щоб підприємство хоч якось існувало.
 
ДО РЕЧІ
 
Увечері 18 лютого після проведення профспілкових зборів, на голову незалежної профспілки «Південмашу» Євгена Деркача був скоєний бандитський напад на центральному проспекті Дніпропетровська. Під час акцій, організованих Євгеном Ігоровичем, говорили про питання порушення кримінальної справи за фактом невиплати зарплати та інші гострі питання.
 
ЦИФРА
 
2 500 млн. грн. становить приблизний обсяг завантаження підприємства в 2015 році, необхідний для стійкої роботи (включаючи погашення простроченої зарплати і своєчасну виплату поточної). 980 млн. грн. — обсяг укладених на 2015 рік контрактів. 1 500 млн. грн. — потреба в дозавантаженні виробничих потужностей. 1 000 млн. грн. — реальні можливості з дозавантаження (контракти у стадії оформлення, проект державного оборонного замовлення). Серед можливостей з дозавантаження близько 730 млн. грн. може забезпечити державне оборонне замовлення.
 
На мітингу 14 лютого біля облради чекали результатів візиту делегації в столицю.
 
У зразково-показових складальних цехах — повний порядок.
 
Виробничі площі, що пустують, високим гостям зазвичай не показують.
 
 
 
 Фото надані автором.